Steuerberater Frankfurt / Deutschland

Delta Sierra

New member
Hallo Leute,

Ik hoorde via via dat het nu ook mogelijk is in Duitsland je opleidingskosten te declareren van de belasting.

Nu ben ik op het moment dan ook op zoek naar een belastingsadviseur hiervoor die hier ook wellicht wat verstand van heeft, aangezien dit ook relatief nieuw is en natuurlijk nog vreemd voor ze omdat het ook nog via NL loopt.

Heeft iemand wellicht een tip voor een belastingadviseur, liefst in de buurt van FRA maar overal is natuurlijk welkom!

DS
 
Voorheen was het al mogelijk als het je 2e opleiding was, sinds kort ook als het je eerste opleiding is. Anderen zijn hier al mee bezig dus het is mogelijk, dit was alleen nog het probleem dat het verjaart als het meer dan 3 jaar geleden is en je het niet hebt aangegeven.
 
Hoi DS,

zit zelf bij www.hartmut-hannen.de. Zit in de buurt van Kleve, stamt nog uit mijn dusseldorf tijd. Heeft in ieder geval ervoor gezorgt dat ik mijn rente over de studielening gedeeltelijk kan terugkrijgen. Aardige kerel, is aangesloten bij een lohnsteuerhilfeverein, wat betekent dat je 1 bedrag per jaar betaald, inkomensafhankelijk. Is in ieder geval minder dan een berater, en minstens zo goed! Is bekend met vliegers, hij doet voor meerdere van ons grensgangers de aangifte.
Wat studiekosten betreft is er inderdaad iets mogelijk, dhr Hannen is daar ook mee bezig. Moet idd niet verjaard zijn, wat bij mij wel het geval is.
Succes!
 
Ga er maar vanuit dat je je opleidingskosten niet kan declareren, als je ten tijde van het maken van de kosten niet in Duitsland hebt gewoond of het centrum van je leven zich destijds niet in Duitsland heeft afgespeeld.
 
Viboor,

Dankjewel, had Hartmut Hannen voorheen al contacteert. Heeft erna toen een hele tijd geduurd vanwege het opvragen van documenten.

Toen ik hem 2 weken had geprobeerd weer te bereiken, via mail en meermaals telefoon kreeg ik hem niet te pakken. Ik wist niet of er verder wat aan de hand was.

Gelukkig vandaag kreeg ik hem weer aan de lijn, dus mijn probleem is tot zover even opgelost!

DS
 
Wederom : onzin.Niet klakkeloos alles geloven wat je hoort of leest - dat kan je flink wat geld kosten...

Met alle respect, proberen moet iedereen altijd alles. Echter, om kosten in Dld te mogen declareren vereist de Duitse wet Unbeschränkte Steuerpflicht in Duitsland t.t.v. het maken van de kosten. Het is relatief lastig aan te tonen voor iemand die destijds niet in Duitsland woonde, of er andere belangen had, dat dit zo is geweest.

Mocht jij er andere informatie op na houden, sta ik open voor respons. Tevens iedere Duitse Steuerberater...Ik prefereer jurisprudentie. Een persoonlijk oordeel van een Finanzamt heeft hierbij niet de waarde van een oordeel van het Bundesfinanzgericht. Naar mijn weten is dit laatste er nog niet, waardoor op dit moment de uitleg van de Duitse wet (die duidelijk is) ter interpretatie staat door de dozijnen Finanzämter.
 
Met alle respect, proberen moet iedereen altijd alles. Echter, om kosten in Dld te mogen declareren vereist de Duitse wet Unbeschränkte Steuerpflicht in Duitsland t.t.v. het maken van de kosten. Het is relatief lastig aan te tonen voor iemand die destijds niet in Duitsland woonde, of er andere belangen had, dat dit zo is geweest.
Mocht jij er andere informatie op na houden, sta ik open voor respons. Tevens iedere Duitse Steuerberater...Ik prefereer jurisprudentie.

Of kunnen aantonen dat je tijdens je opleiding de intentie had in Duitsland te gaan werken. Sollicitatie in Duitsland toen je nog op de opleiding zat bijv..
In ieder geval alles proberen, zoals Yak terecht zegt. Blijft lastig.
 
Van een collega die bij German Cargo vliegt kreeg ik volgende tip; Winkler & Kollegen

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hij was er zeer tevreden over. Er zit een Belg bij die ieg nederlands spreekt (wat wel zo prettig is bij ingewikkelde zaken) en ze hebben ervaring met piloten die in D werken en resp. in NL of B wonen.

Ik ga het dit jaar bij hen proberen.
 
Last edited:
Back
Top