stellen piloten me weer teleur zeg ...

FAA verandert ineens naar AAF in het stukje van het AD. Toevallig dat ze hetzelfde plaatje gebruiken.
 
FAA verandert ineens naar AAF in het stukje van het AD. Toevallig dat ze hetzelfde plaatje gebruiken.

Nee, hoor niet toevallig.
Journalistiek is ook een industrie.
Ze nemen allemaal berichten (lees: kopen) over van de grote algemene persbureaus.
“Journalisten kunnen niet meer zelf schrijven” ; ook een leuke kop.
 
Ik kan alleen werken met MAC OSX en heb een tyfushekel aan windows gaat dit me verdere carriere opbreken?? Graag wat carriere advies
 
“Journalisten kunnen niet meer zelf schrijven” ; ook een leuke kop.

Probleem is dat iedereen die wat opschrijft zichzelf journalist kan noemen, het is een onbeschermd beroep waar je al helemaal niet, zoals een beroepsvlieger, ook nog eens testen voor af moet leggen teneinde je kwalificatie te behouden.
Het stuk in kwestie betreft in feite niet eens journalistiek, het is gewoon een stukje tekst. Het werk van een journalist zou zich moeten onderscheiden met dat van een tekstschrijver op basis van een kritische, objectieve insteek waarvoor meerdere bronnen zijn geraadpleegd (hoor/wederhoor; check/dubbelcheck).

In de Televaag wordt Rory Kay geciteerd, met verwijzing naar de Britse krant The Telegraph. Lekker makkelijk, want dan kan de betreffende stukjesschrijver altijd wijzen naar die bron. In geval van goede journalistiek zou hij/zij Rory Kay zelf benaderd hebben (check/dubbelcheck).

Uit de reacties onder het stuk blijkt wel weer wat het effect is bij diverse lieden van deze makkelijke vorm van berichtgeving, zoals leuk, ik moet nog gaan en ben toch al bang.
 
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=N43EQAF1

En de belgische krant spreekt over alle piloten behalve de belgische... Bah! Wat een arrogantie en naïviteit. Dan zijn al die crashes weer voor niks geweest...

Met het gevaar de halve wereld nu over mij heen te krijgen is die quote in het artikel niet helemaal onwaar.

Bij mijn werkgever wordt er inderdaad redelijk veel op de hand gevlogen. En het klopt dat er in de Part whatever staat dat het aangeraden wordt een gezonde balans te vinden tussen manual en automatic.
Voor mijn eigen vloot komt het er op neer dat 9 van de 10 departures flight director off zijn (behalve RNAV sid's) tot 10.000 voet (dan moet george aan van de baas) en dito in de approach (daar mogen we wel boven de 10.000 al disconnecten).

Maakt ons dat betere vliegers? Geen idee. Maar ik weet wel dat ik sinds ik weg ben bij mijn vorige werkgever (waar vrij weinig manual werd gevlogen voor langere tijd) mijn handling skills een stuk beter zijn geworden.

Als ik dan verhalen hoor dat bij sommige maatschappijen manual niet wordt aangeraden en flight director off al helemaal uit ten boze is, begin ik toch een beetje achter mijn oren te krabben.
 
Ja dat is allemaal heel goed en zou overal aangemoedigd moeten worden. Maar ik vind het een beetje een arrogantie uitstralen zovan zoiets zou onze belgische piloten nooit overkomen want ik quote:
" In ons land lijkt het zo'n vaart niet te lopen. 'Belgische piloten moet regelmatig bewijzen dat ze hun vliegtuig feilloos beheersen."
en
"Wij investeren trouwens erg veel in de opleiding van onze piloten, zo verkleinen we het risico op ongevallen."

Jammer dat ze i.p.v. net als de rest van de wereld lering trekken uit crashes en opzoek gaan naar betere oplossingen een veer in hun eigen reet steken hoe visionair ze wel niet zijn en het bij het rechte eind hebben.

Ah well... Het is inderdaad ook weer een weergave van een journalist...
 
Toch eventjes in de bres springen voor de zuiderburen!

Toch eventjes in de bres springen voor de zuiderburen!

Milehigh, m.b.t. Belgische piloten moet ik toch echter dat nieuwsblad.be artikel grotendeels gelijk geven. Ik ben een jaar in ORY gebased geweest bij mijn voormalige werkgever en bijna alle Belgische collega's daar (in ORY wemelde het toen van de ex-SN piloten) waren uiterst bekwaam in het handvliegen iets wat ze vanaf hun Sabena-tijd van jongs af aan met de paplepel is ingegoten!

Ze staken echt met kop en schouders boven de rest uit, en hadden IMHO daarnaast nog een erg goed gevoel voor airmanship, CRM en common sense. Een groot plezier om mee te vliegen!

Needless to say dat dat nogal een botsing van culturen was bij de 'button pushing zombie pilot' mentaliteit van die oranje Britten! :D
 
Nee, hoor niet toevallig.
Journalistiek is ook een industrie.
Ze nemen allemaal berichten (lees: kopen) over van de grote algemene persbureaus.
“Journalisten kunnen niet meer zelf schrijven” ; ook een leuke kop.

Absoluut met je eens.

Ik wil verder geen reclame maken, maar voor mensen die meer willen weten over hoe de mediawereld werkt en hoe journalisten en correspondenten beperkt worden in hetgeen ze op mogen/kunnen schrijven kan ik het boekje "het zijn net mensen" van Joris Luyendijk aanraden. Hij was een tijd lang correspondent in het midden-oosten, maar het boek geeft een goed beeld van hoe er in het algemeen in de media wordt omgegaan met het publiceren informatie.
Sinds ik het gelezen heb kijk ik met hele andere ogen naar het nieuws.
 
We zijn het er denk ik allemaal over eens dat het verstandig is om veel manueel te blijven vliegen en dat alle airlines en overheden in hun cultuur dat zouden moeten supporten.

Maar hoe kan je nou alle vliegers met 1 nationaliteit over 1 kam scheren? Zwakke broeders hebben we overal.

Alle mensen zijn uitstekende vliegers
Alle Belgen zijn mensen

A-Alle Belgen zijn uitstekende vliegers
B-Een uitstekende vlieger is geen Belg
C-Geen conclusie mogelijk
 
Wat ik bedoelde is dat de Belgen echt opvielen qua handvliegen, en het ook daadwerkelijk op de lijn oefenen en bijhouden.

Dat wil inderdaad natuurlijk niet zeggen dat ineens alle Belgen goed kunnen vliegen, maar ik vond wel dat men duidelijk een andere mentaliteit onder de Belgen (ex-SN) kon onderscheiden.

En de belgische krant spreekt over alle piloten behalve de belgische... Bah! Wat een arrogantie en naïviteit. Dan zijn al die crashes weer voor niks geweest...
Tja, en om nu meteen de hele krant arrogant te noemen... Hoe kun je nou één krant en al die verschillende en getalenteerde mensen die er werken zo over een kam scheren? :biertje:
 
Mooi stukje journalistiek.

Denk dat het een stuk erger zou zijn wanneer we niet wisten hoe we met de automaat om moesten gaan om het maar eens om te draaien.

Manual vliegen allemaal heel leuk en aardig maar kan iemand mij vertellen wat dat te maken heeft met de Turkisch Airlines en de Air France crash? Volgens mij wisten de jongens van Turkisch echt wel hoe ze een een ILS moeten vliegen. Blindelings vertrouwen in de automaat en niet bezig zijn met het scannen van je instrumenten tijdens deze fase van de vlucht lijkt me meer de oorzaak. Air France: Zullen de jongens niet geweten hebben hoe ze een stall moeten herstellen? Meer een gevalletje tegenstrijdige info, verkeerde keuze.

Manual, raw data, zijn de belgen superstrak maar in, zeker niet de enige, maar betwijfel ten zeerste of dat de vliegveiligheid nou zo ten goede komt. Uiteindelijk is vliegen op de automaat altijd veiliger en is die niet beschikbaar dan maar op een iets roestigere manier naar de baan.
 
Manual vliegen allemaal heel leuk en aardig maar kan iemand mij vertellen wat dat te maken heeft met de Turkisch Airlines en de Air France crash?

Ik kan me m.b.t. Turkish voorstellen dat als je altijd op autopilot je approaches vliegt dat je er, al of niet onbewust, een groot vertrouwen in krijgt waardoor je misschien denkt tijd over te hebben voor uitleg aan je co-piloot.

gr.
 
Back
Top