Stella

Diana

Active member
Informatie over de selectieprocedure van Stella Aviation Academy.
==Fase 1 - Het Sensomotorisch onderzoek==
Deze test vindt plaats achter een computer, waarbij je een soort joystick bedient die slechts naar links en rechts te bewegen is. Er verschijnt vanuit de onderkant van het beeldscherm een soort slinger. Deze moet je volgen met een soort cursor die je dus bedient met de ‘joystick’. Hier mag je eerst kort mee oefenen en dan begin je echt. Nadat je dit enige tijd gedaan hebt, komt er iets bij. Je moet nu ook nog luisteren naar een stem die cijfers en letters opnoemt. Je hebt nu de opdracht om van sommige letters te onthouden hoe vaak je ze hoort. Welke letters dit zijn is je van tevoren duidelijk gemaakt door de computer.

Bij deze test worden de volgende punten gemeten:

- aandachtsverdeling
- reactievermogen
- werkgeheugen
- concentratie- en coördinatievermogn
- oog-hand coördinatie

Zorg dat je voor het maken van deze testen goed uitgerust bent. Dit kan het verschil uitmaken tussen zakken of slagen. Doorgaans krijg je de uitslag direct te horen. Dit geldt overigens ook voor fasen 2, 3 en 4.

==Fase 2==
Fase 2 bestaat uit 2 delen:

===Capaciteitenonderzoek===

Hierbij wordt gekeken naar:
- ruimtelijk en technisch inzicht
- fouten analyse
- instructies begrijpen
- uitkomsten schatten (hoofdrekenen)
- abstract denken

Al de testen van het capaciteitenonderzoek vinden plaats op de computer. Het technisch inzicht wordt gemeten door je voor vraagstukken met plaatjes te zetten; bepaalde mechanische principes en de toepassingen daarvan in technische constructies dien je te begrijpen. Je ziet bijvoorbeeld een constructie met een hefboom erin. Vervolgens wordt gevraagd hoe groot de kracht moet zijn die moet worden uitgeoefend om een bepaalde massa over een bepaalde afstand omhoog te tillen. Dit zijn niet de moeilijkste vragen, maar je moet wel snel werken.

Het ruimtelijk inzicht wordt gemeten door je steeds 4 figuurtjes van uitgevouwen kubussen te laten zien. Op ieder vlakje van iedere kubus staan een aantal stippen. Je ziet verder nog één in elkaar gevouwen kubus. Aan jou de vraag om het goede uitgevouwen figuur hier bij te zoeken. Dit is nog vrij lastig, zeker omdat je echt weinig tijd per vraag krijgt.

De foutenanalyse test meet het vermogen om verschillen te ontdekken tussen een origineel en een gespiegelde en/of gedraaide kopie. Ook hier weer geldt: je krijgt figuren te zien en je moet de juiste eruit pikken. Weer: weinig tijd, dus doorwerken.

Instructies begrijpen. Je krijgt een reeks handleidingen van apparaten te lezen (één tegelijk). Zo lees je bijvoorbeeld de bedieningsinstructie van een faxapparaat. Meteen daarbij krijg je er een paar vragen over. Beantwoord deze zo snel mogelijk. Je kunt dus steeds terug blijven kijken in de handleiding. Het is niet moeilijk, maar je hebt erg weinig tijd.

Het hoofdrekenen spreekt voor zich. Je kunt het of je kunt het niet. Werk weer zo snel mogelijk, hoe meer tijd je overhoudt, hoe hoger je score wordt.

Abstract denken. Deze test meet het vermogen tot logisch redeneren met diagrammen en het vermogen gecodeerde instructie op te volgen. Dit is een lastige test en je moet uiteraard weer snel werken. Zoek een balans tussen nauwkeurig werken en snelheid.

===Psychologische test===

- persoonlijkheid van de kandidaat
- communicatieve- en contactuele eigenschappen
- emotionele stabiliteit
- leiderschap
- theoretisch en praktisch niveau
- denkvermogen
- redeneervermogen

De psychologische test vindt plaats door jou als kandidaat gewoon een hele lange reeks met stellingen voor te leggen. Steeds moet je aangeven welke stelling je het beste bij jezelf vindt passen. Je kunt dit onderdeel in een normaal tempo doen, je hoeft dus niet onder echte tijdsdruk te werken. Deze test vindt ook weer op de computer plaats.

==Fase 3 - Grading==
Deze test omvat twee vliegsessies en vindt plaats op een simulator. Er wordt met name gekeken naar de mate waarin je in staat bent om progressie te laten zien, met andere woorden: het geleerde in praktijk weet te brengen.

Ongeveer een week voordat je voor de grading bij Stella moet verschijnen, krijg je een boekje thuisgestuurd wat je moet doornemen. Veel dingen uit dit boekje moet je perfect uit je hoofd kennen om de grading goed te kunnen doen. Een voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde ‘scancycli’. Dit zijn de volgordes waarin je de basisinstrumenten moet scannen. Vóórdat je de simulator ingaat krijg je een soort overhoring over dit boekje. Laat op dat moment zien dat je huiswerk goed gedaan hebt! Het staat enorm slecht als je hier al niet goed op scoort, terwijl het boekje echt niet overdreven moeilijk is.

Het kan zijn dat je tijdens de grading behoorlijk kritische opmerkingen te horen krijgt. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen! Blijf koel en vol vertrouwen. Luister echter wel heel goed naar de inhoud van deze opmerkingen en volg de aanwijzingen op. Naderhand zal blijken dat je het zo slecht nog niet gedaan hebt. De instructeur heeft je gewoon even op stressbestendigheid willen testen.

==Fase 4 - Het aannamegesprek==
De selectieresultaten van de eerste 3 fasen worden tijdens dit gesprek besproken. Als men bijvoorbeeld ziet dat je enorm hoog scoort op het ene punt, maar veel zwakker op het andere punt, zal men vragen gaan stellen om te achterhalen of deze scores worden bevestigd door jouw toelichting en om te kijken hoe het met je zelfkennis is gesteld.

Ook je levensbeschrijving en je motivatie om verkeersvlieger te worden komen aan de orde. Wat je kunt verwachten zijn allerlei vragen in de trant van ‘Ik zie hier dat je zus en zo gedaan hebt, kun je daar wat meer over vertellen?’ Verder kun je vragen verwachten als: ‘Waarom denk je dat jij zo geschikt bent voor het beroep van verkeersvlieger’, ‘Waarom zouden wij juist jou moeten aannemen voor deze opleiding’ en ‘Waarom wil je zo graag verkeersvlieger worden’. Zorg dat je jouw motivatie om verkeersvlieger te worden kunt toelichten met een paar hele sterke argumenten. Zorg er verder voor dat je een aantal sterke en zwakke punten van jezelf kunt noemen en kunt toelichten, evenals positieve en negatieve karaktereigenschappen.

==Kosten==
De kosten voor de 4 fasen zijn totaal € 150,-.

==Vliegmedische keuring==
Tot slot volgt de vliegmedische keuring (kosten: € 324,-).

Als je twijfels hebt over de conditie van de ogen, dan adviseert Stella je eerst een ogentest te laten doen, alvorens met de selectie te beginnen. Een afspraak voor de ogentest of de vliegmedische keuring bij Aeromedical Expert Centre dien je zelf te regelen.

De initiële keuring klasse 1 (dit is de keuring die je zult moeten ondergaan) bestaat uit bloed en urine afgeven, bloeddruk meten, een elektrocardiogram, een uitgebreid ogenonderzoek (standaard afwijking, oogboldruk, perifere zicht en kleurenonderzoek), een keel/neus/oren-onderzoek, doktersonderzoek (de dokter gaat je wervelkolom na, controleren op liesbreuk, evenwicht, sensorisch onderzoek) en een gesprek met de dokter waarin je gevraagd wordt of je dit en dat, zus en zo wel eens hebt gehad, etc. Tenslotte ga je naar het ziekenhuis voor een thoraxfoto.

Aanvullende informatie over de vliegmedische keuring vind je op de website van Aeromedical Expert Centre te Hoofddorp.

==Kleding==
Ga netjes gekleed, bij voorkeur in pak met stropdas. Dit is natuurlijk niet meer dan logisch, want je bent te gast op een school waar alle studenten strak in uniform lopen. Wees verstandig en doe je jasje uit tijdens de verschillende testen (fasen 1, 2 en 3), zodat je je zo makkelijk mogelijk kunt bewegen en het niet te warm krijgt. Uiteraard het jasje aanhouden tijdens het aannamegesprek (fase 4). Bij de vliegmedische keuring kun je gewoon vrijetijdskleding dragen.

==Tijdsduur tussen de selectiefasen==
De tijd die tussen de verschillende fasen zit verschilt per keer. Het is eigenlijk maar net hoe vaak jij tijd hebt om te komen en hoe vaak Stella tijd heeft. Over het algemeen kan dit vrij snel gaan. Fase 1 en 2 kunnen op één dag plaatsvinden (als jij hiermee akkoord gaat) en hetzelfde geldt voor fase 3 en 4.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top