stella selectie 2 help

eham34d, welkom op het forum. Zelf kan ik je niet veel vertellen over de selectie van Stella. Wel kan ik je een aantal algemene tips geven over selecties.

In de eerste plaats, ga eens wat 'zelfonderzoek' doen. Kijk eens waarom je eigenlijk piloot wilt worden. Wat zijn je sterke en je zwakke punten. Hoe kun je je zwaktes verbeteren?

Ook vind ik dat je je goed moet realiseren dat de selectie van een vliegschool één ding is en dat de selectie van een maatschappij een heel ander ding is.

Een vliegschool is een commerciële instelling die jouw geld graag ziet komen. Of je daarna een baan vindt, is niet hun probleem. Een maatschappij wil iemand die ze voor niet al te veel geld kunnen opleiden, zodat je daarna voor ze kunt werken. Daar zit een fundamenteel verschil in.

Post hier eens waarom je zo graag piloot wilt worden, en wat je sterke en zwakke kanten zijn.
 
eham34d, welkom op het forum. Zelf kan ik je niet veel vertellen over de selectie van Stella. Wel kan ik je een aantal algemene tips geven over selecties.

In de eerste plaats, ga eens wat 'zelfonderzoek' doen. Kijk eens waarom je eigenlijk piloot wilt worden. Wat zijn je sterke en je zwakke punten. Hoe kun je je zwaktes verbeteren?

Ook vind ik dat je je goed moet realiseren dat de selectie van een vliegschool één ding is en dat de selectie van een maatschappij een heel ander ding is.

Een vliegschool is een commerciële instelling die jouw geld graag ziet komen. Of je daarna een baan vindt, is niet hun probleem. Een maatschappij wil iemand die ze voor niet al te veel geld kunnen opleiden, zodat je daarna voor ze kunt werken. Daar zit een fundamenteel verschil in.

Post hier eens waarom je zo graag piloot wilt worden, en wat je sterke en zwakke kanten zijn.

hallo
nou 1 ik vind het geweldig om een internationale burger te zijn. dat wil ook zeggen dat ik veel van reizen houd. 2 een vliegschool is voor mij een tussenstap om mijn atpl te kunnen halen. want de meeste mensne die gaan voor kls omdat ze dan denken dat ze in de 'klm' baan garantie kunnen krijgen hier ben ik het niet mee eens want 1 mijn optie zijn zeer breed ook gezien ik een arabische achtergrond en ook dezelfde tijd over een arabische taal beschik(moedertaal)
en ook boven alles en het belangrijkste is dat ik een om heb die in emirates airlines in de managment werkt (afdeling aanname piloten) (pluspunt+vooordeel voor mij). en bovendien heb ik nog een zwager en nog eens een andere oom die allebei captains zijn in van grote vliegtuigen (a340) (b777) in de golflanden mijn zwager werkt in gulf air en mijn oom bij etihad. ik heb zelf een vwo diploma en daarvoor had ik al een havo diploma maar nu kon ik toch na het havo meteen aanmelden voor een luchtvaartschool. maar ik heb toch nog 1 jaar gewacht en dezelfde tijd ook vwo in versneld tempo afgemaakt omdat ik die tijd nog 19 jaar was en bij me zelf d8 van goh mischien is dat een droom dat elke jongen zou willen van dat pak met 4 strepen aan doen en vliegen maar als het dan uitkomt dat het dan in mijn nadeel is. dus ging ik nog vwo doen 1 jaar. in dat jaar ben ik veel veranderd ik voel me zelf dat ik het ambitie en het aanleg voor heb en dat ik het ook heel graag zou willen dat het mijn baan zal worden zonder er later spijt van te krijgen. in tegen deel kan ik ook een gesubsideerde opleiding gaan doen die die heel hoog is maar het probleem is het zit niet in me ik zie me zelf nog steeds niet in een andere beroep dan piloot ook na deze jaar dat ik vwo mee heb afgerond, en ik denk dat 1 jaar op zo'n leeftijd genoeg tijd is om na te kunnen denken over zo'n opleiding met nadelen zoals een heleboel geld die gefinancieerd word. ook heb ik geprobeerd om vliegen als hobby te maken voor mijn zelf maar dat is helaas niet gelukt. het blijft een passie. ik denk dat dit wel meer dan genoeg is waarom ik nou piloot wil worden.
 
Nou ik ken de stella aanname niet, maar het lijkt me niet dat je als je bij een fase afvalt dat je dan toch nog even naar de volgende fase doorgaat. Maar zoals ik al zei, ik ken de selectie niet. Dus wellicht moet ik gewoon mijn kop houden :)

ja want dat mevrouw zei tegen mij dat de resultaten van fase 2 besproken worden in het aanname gesprek dus wie weet
 
Schiphol, jongen, je zit hier niet op msn! Dit is een forum waarop je advies kan krijgen van professionals. Toon wat meer respect voor iedereen hier, door je berichten wat beter leesbaar te maken, rechtvaardig eens dat je VWO hebt gedaan. Gezien de manier waarop je nu schrijft, lijkt het alsof je pas net van de basisschool af komt.
Verder, als het je niet uitmaakt waar je komt te vliegen, heb je dan al wel eens gedacht over (bijvoorbeeld) het gesponsorde ab initio programma bij Etihad (klik)?
 
Ik denk niet dat het gerechtvaardigd is om zo neerbuigend te doen. Klik liever op de link die hij je geeft, want dat is een hele goede tip. Als je daar binnenkomt heb je veel meer kans dan bij Stella.

die site ken ik al koning lucht en wat ik ook erover weet is dat er 20 van de 700 aangenomen worden en plus kan ik de komende jaar door prive omstandigheden niet buiten nederlnad studeren anders kon ik ooook voor epst kiezen. Daarvooor mijn keuze is gericht voor stella
 
Allemachtig wat is dit voor een niveau. Jij bent wel heeel erg snel op je teentjes getrapt. Doe het even kalm aan wil je?

Je post hier een vraag, waar je graag hulp mee wilt. Je krijgt hulp van verschillende mensen (ja, ook op gedrag wijzen is helpen, met dit gedrag kom je de luchtvaartwereld niet in), en als het je niet aanstaat ga je maar zo'n toon opzetten.

Graag of niet, als het je hier niet aanstaat ga je maar naar www.prepuber-piloten.nl ofzo.

nou dat meneer toont steeds geen respect ik vraag een seruize vraag en krijg ik weer een antwoord van hem dat ik nog een havo scholier ben. of dat ik op mijn taal moet letten omdat hier een site voor proffesionals is. je begrijpt dat hij op deze manier geen respect van me kan verwachten. mijn excuses en alle respect aan alle piloten en studenten die aan deze threat wat hebben toegevoegd. maar het gaat hier om wat ik typ inhoudt niet om mijn spelfouten dat is weer een beetje kinderachtig als je daar op gaat reageren. vind ik ten minste
 
Even a monkey can learn to fly, it's just a matter of how many banana's you feed him.

Schiphol, iedereen kan zijn/haar atpl halen. De vraag is dan of iemand in 2 jaar ook een goede piloot kan worden.
Zo snel als jij hier, door verschillende mensen, op je teentjes getrapt wordt, is volgens mij geen goede eigenschap voor een (toekomstig) vlieger. Als je straks in de cockpit werkt, doe je dat elke dag weer met andere mensen. Dit zie ik als een van de uitdagingen van het vak van vlieger. Je hoeft natuurlijk niet met iedereen beste vrienden te zijn, maar aan het eind van de dag moet je elkaar wel vriendelijk de hand kunnen schudden en zolang je nog in een leerfase zit (eigenlijk je hele leven dus), zul je op een goede manier met kritiek om moeten kunnen gaan.
Ik baseer wat ik schrijf puur op hetgeen wat ik van jou lees, en daarom zou ik je aanraden om eerst een andere studie te volgen, wat meer levenservaring op te doen, en je daarna te storten in het avontuur atpl opleiding. Het feit dat je nu wegens persoonlijke omstandigheden niet naar het buitenland kunt, beperkt je heel erg in je mogelijkheden. Zodra deze omstandigheden er niet meer zijn, kan je denk ik een betere keuze maken uit een veel groter aanbod aan vliegscholen in binnen- en buitenland.
 
ja want dat mevrouw zei tegen mij dat de resultaten van fase 2 besproken worden in het aanname gesprek dus wie weet

Natuurlijk wordt dat gedaan, als je er komt tenminste. Je moet je voorstellen dat de mensen die bij het gesprek tegenover je zitten aan tafel, niet dezelfde zijn als de mensen die bij jou de eerste twee fases hebben gedaan. Jouw gesprekspartners in het aannamegesprek krijgen dus een dossier voor zich waarin heel veel geschreven staat. Zij zullen dat met jou bespreken om te kijken wat jij er van vindt en of datgene wat geschreven staat, overeenkomt met hoe jij over komt in dit aannamegesprek. In dit soort aannamegesprekken komen alle voorgaande fases aan bod, zodat de mensen die uiteindelijk een beslissing nemen, dit kunnen doen op basis van zoveel mogelijk informatie.

Tenslotte nog even dit; zoals al eerder vermeld lijkt het er op dat jij wel heel erg snel op je teentjes bent getrapt na een corrigerende actie van een andere gebruikers. Daarnaast ben je ook niet eens in staat om een beetje respect te tonen tegenover mensen die dit wel degelijk verdienen; danwel omdat zij al vele jaren ervaring hebben in de luchtvaart, danwel omdat zij met hun posts op dit forum veelal een nuttige bijdrage leveren. Sorry, maar hoe haal je het in je hoofd om dan zo te reageren? Hoe denk je dat het er aan toe zal gaan als je eenmaal op een vliegschool zit? Vliegscholen leiden jou niet alleen op om te kunnen vliegen; iedere vliegschool die zichzelf een beetje respecteert zal aan jouw houding gaan werken. Dat betekend; corrigerend optreden. Niet alleen door docenten of instructeurs, ook door je medestudenten. Dus: geen twee handen in je zakken, geen kauwgom kauwen en niet rennen in je uniform. Je straalt iets uit, mensen zullen naar je kijken als je in uniform loopt. Zorg er voor dat zij een goed beeld van zowel jou, als de school krijgen.
De manier waarop jij hier reageert op corrigerende acties van mensen die jou proberen te helpen slaat echt helemaal nergens. Daarnaast laat het zien dat je echt totaal niet met kritiek om kan gaan en misschien zelfs wel dat je niet bereid bent om je aan te passen aan mensen om je heen (gewoon stug door blijven schrijven in MSN taal terwijl niemand er ook maar iets van begrijpt).
Geloof me, met zo'n houding ga je het niet makkelijk krijgen bij welke vliegschool dan ook, ongeacht of je oom, vader of wie dan ook daar werkt.

Good luck, with whatever it may be...
 
Even a monkey can learn to fly, it's just a matter of how many banana's you feed him.

Schiphol, iedereen kan zijn/haar atpl halen. De vraag is dan of iemand in 2 jaar ook een goede piloot kan worden.
Zo snel als jij hier, door verschillende mensen, op je teentjes getrapt wordt, is volgens mij geen goede eigenschap voor een (toekomstig) vlieger. Als je straks in de cockpit werkt, doe je dat elke dag weer met andere mensen. Dit zie ik als een van de uitdagingen van het vak van vlieger. Je hoeft natuurlijk niet met iedereen beste vrienden te zijn, maar aan het eind van de dag moet je elkaar wel vriendelijk de hand kunnen schudden en zolang je nog in een leerfase zit (eigenlijk je hele leven dus), zul je op een goede manier met kritiek om moeten kunnen gaan.
Ik baseer wat ik schrijf puur op hetgeen wat ik van jou lees, en daarom zou ik je aanraden om eerst een andere studie te volgen, wat meer levenservaring op te doen, en je daarna te storten in het avontuur atpl opleiding. Het feit dat je nu wegens persoonlijke omstandigheden niet naar het buitenland kunt, beperkt je heel erg in je mogelijkheden. Zodra deze omstandigheden er niet meer zijn, kan je denk ik een betere keuze maken uit een veel groter aanbod aan vliegscholen in binnen- en buitenland.

hoe je nou tegen mij praat vind ik perfect en praat ik ook met respect terug tegen jou en dat verwacht je ook van me. maar ik denk niet dat in het luchtvaart wereld mensen of vliegers zo tegen mij gaan reageren zoals verbeter je taal gebruik of toon respect voor mensen of je bent nog een havo scholier( terwijl je niks oiver mijn leven weet). uiteraard kan je mij advies geven en daar wil ook met alle aandacht aan denken. maar toch ben ik volwassen genoeg en heb zelf het ambitie om vlieger te worden.Ik ben namelijk flexibel ik gedraag me net als hoe mensen tegen mij gedragen. uiteraard heb ik nog geen voldoende levens ervaring wegens mij leeftijd (20 is oud genoeg). Maar zodra ik een baan heb als vlieger dan is het wel anders hoor en dat weet ik ook heel zeker. dus in ieder geval bedankt voor je tips en adviezen. en zoals je weet zijn mmijn opties breed. het is voor mij niet alleen klm of transavia of heel europa zelfs want de wereld is heel BREED. Aangezien veel van mijn familie leden captains zijn in het arabische wereld (golflanden). Vandaar maakt het voor mij niet uit of het stella is of kls of epst of wat dan ook. Want uit eindelijk is het atpl voor mij van belang. want daar ga ik ervoor en dat lukt denk ik ook wel.
 
Maar om terug te komen op je vraag:

Het kan aan mij liggen maar ik vind die info die er staat behoorlijk uitgebreid.
Kun je aangeven wat je aan fase twee nog onduidelijk vind. Als dit de tijd is per vraag, ga er maar vanuit dat het weinig tijd is. Ik zou verschillende iq testen doen, die opgaves kunnen best aan bod komen bij fase 2.

Voor wat betreft het Psychologische deel van het onderzoek: dit kun je niet voorbereiden aangezien je simpelweg extreem veel vragen krijgt die iets zeggen over je persoonlijkheid en andere zaken door middel van het beantwoorden van die vragen/stellingen.

Als je nou kunt aangeven wat je nog mist aan info kunnen we je helpen, kan jij je droom laten uitkomen, en ben jij van het gecorrigeer af ;)
 
matt, ik ben het niet met je eens. Nogmaals ik weet niet veel van de Stella selectie an sich, maar ik weet wel dingen van selecties in het algemeen.

Ook een persoonlijkheidsonderzoek is voor te bereiden. Hiermee wil ik niet zeggen dat je binnen een paar dagen je persoonlijkheid kunt veranderen/verbeteren. Wat je b.v. kunt doen is heel erg naar je eigen persoonlijkheid kijken. Wat zijn mijn motivaties, waarom wil ik vliegen. Wat vind ik er leuk aan? Om dat te weten moet je ook weten wat het vak inhoudt. Wanneer irriteert iets me etc..

Zoals je al zegt kun je ook iq testen oefenen, geheugentestjes en veel rekenopgaven maken. Oog-hand coördinatie oefenen.
 
Even op je vraag terugkomend: Ja, je kan afvallen ná iedere fase. Anders zouden ze het ook niet in fasen doen..

Even als algemene opmerking:
Vergeet niet dat als je als twijfelgeval binnenkomt bij een school je, tenzij het eigenschappen zijn waar je van overtuigd bent dat je ze kunt verbeteren in de komende twee jaar, waarschijnlijk als eerste zult afvallen bij de airliners. Dit is niet per definitie zo, maar de kans wordt aanzienlijk groter dat je straks met een schuld van 150.000 overblijft en zonder baan. De school heeft op dat moment zijn geld al binnen. Dat is en blijft, net als de bank, een commerciele instelling..

Als extra opmerking:
Je geeft aan dat je alleen in Nederland naar school wil/kan.. Dan zou ik bij Stella ook nog even navraag doen over het traject. Want ook daar zijn ontwikkelingen gaande buiten Nederland in verband met de hoge (brandstof)kosten hier.

Ik zou, zeker gezien je arabische achtergrond in combinatie met een westerse cultuur, Etihad zeer serieus overwegen! Goede partij en een baangarantie. Iets waar geen enkele school in Nederland aan kan tippen.
Daarnaast kun je ook nog Lufthansa overwegen. Die doen de opleiding (ook met baangarantie) voor een groot deel in Bremen. Is ook vlak bij Nederland.
Beide opties zijn sowieso goedkoper dan een Nederlandse school.

ps. Let een beetje op je manier van typen en reageren. Met zo'n spelling en zulke reacties kom je er niet. Daarnaast is het een goede eigenschap van een piloot dat je assertief/ proactief bent. Dus zoek zelf ook naar info.

Groeten en nogmaals succes met fase 2!:)
 
matt, ik ben het niet met je eens. Nogmaals ik weet niet veel van de Stella selectie an sich, maar ik weet wel dingen van selecties in het algemeen.

Ook een persoonlijkheidsonderzoek is voor te bereiden. Hiermee wil ik niet zeggen dat je binnen een paar dagen je persoonlijkheid kunt veranderen/verbeteren. Wat je b.v. kunt doen is heel erg naar je eigen persoonlijkheid kijken. Wat zijn mijn motivaties, waarom wil ik vliegen. Wat vind ik er leuk aan? Om dat te weten moet je ook weten wat het vak inhoudt. Wanneer irriteert iets me etc..

Zoals je al zegt kun je ook iq testen oefenen, geheugentestjes en veel rekenopgaven maken. Oog-hand coördinatie oefenen.

Mee eens. Alle onderzoeken zijn voor te bereiden. Maar dat komt meer neer op vragen voor jezelf beantwoorden en duidelijk hebben wat je wilt.

IQ testen kun je in meer of mindere mate ook voor trainen.

Maar uiteindelijk komt het toch voor een groot deel aan op je basiscapaciteiten en persoonlijkheid.
 
matt, ik ben het niet met je eens. Nogmaals ik weet niet veel van de Stella selectie an sich, maar ik weet wel dingen van selecties in het algemeen.

Ook een persoonlijkheidsonderzoek is voor te bereiden. Hiermee wil ik niet zeggen dat je binnen een paar dagen je persoonlijkheid kunt veranderen/verbeteren. Wat je b.v. kunt doen is heel erg naar je eigen persoonlijkheid kijken. Wat zijn mijn motivaties, waarom wil ik vliegen. Wat vind ik er leuk aan? Om dat te weten moet je ook weten wat het vak inhoudt. Wanneer irriteert iets me etc..

Zoals je al zegt kun je ook iq testen oefenen, geheugentestjes en veel rekenopgaven maken. Oog-hand coördinatie oefenen.

Dat zijn niet de vragen die er bedoelt worden.
Het zijn meer stellingen die gegeven worden als:
a Ik deed altijd enorm mijn best op school
b Ik denk vaak neerslachtig over mezelf

of

a ik kijk op tegen mensen die veel bereikt hebben
b ik kan met hoge druk goed werken

Die vragen zijn niet voor te bereiden en moet je simpelweg beantwoorden zoals je ze wilt antwoorden op dat moment. Uiteraard heb je gelijk in het feit dat je de rest wel perfect kan voorbereiden. Ik heb me een half jaar geleden kapot gewerkt aan het maken van iq testjes en het opstellen van de eigenschappen van mezelf.
 
Even op je vraag terugkomend: Ja, je kan afvallen ná iedere fase. Anders zouden ze het ook niet in fasen doen..

Even als algemene opmerking:
Vergeet niet dat als je als twijfelgeval binnenkomt bij een school je, tenzij het eigenschappen zijn waar je van overtuigd bent dat je ze kunt verbeteren in de komende twee jaar, waarschijnlijk als eerste zult afvallen bij de airliners. Dit is niet per definitie zo, maar de kans wordt aanzienlijk groter dat je straks met een schuld van 150.000 overblijft en zonder baan. De school heeft op dat moment zijn geld al binnen. Dat is en blijft, net als de bank, een commerciele instelling..

Als extra opmerking:
Je geeft aan dat je alleen in Nederland naar school wil/kan.. Dan zou ik bij Stella ook nog even navraag doen over het traject. Want ook daar zijn ontwikkelingen gaande buiten Nederland in verband met de hoge (brandstof)kosten hier.

Ik zou, zeker gezien je arabische achtergrond in combinatie met een westerse cultuur, Etihad zeer serieus overwegen! Goede partij en een baangarantie. Iets waar geen enkele school in Nederland aan kan tippen.
Daarnaast kun je ook nog Lufthansa overwegen. Die doen de opleiding (ook met baangarantie) voor een groot deel in Bremen. Is ook vlak bij Nederland.
Beide opties zijn sowieso goedkoper dan een Nederlandse school.

ps. Let een beetje op je manier van typen en reageren. Met zo'n spelling en zulke reacties kom je er niet. Daarnaast is het een goede eigenschap van een piloot dat je assertief/ proactief bent. Dus zoek zelf ook naar info.

Groeten en nogmaals succes met fase 2!:)

hallo
uiteraard heb ik het ook geprobeerd me in te schrijven voor etihad vliegschoool. maar het probleem was dat je een eerdere vliegbevet in bezit moet hebben. nou heb ik in dat applying form geprobeerd te schrijven dat ik het niet in het bezit ben van een vliegbrevet en druk ik op verzenden. maar dan krijg ik het scherm van dat veld moet nog ingevuld worden. hierbij enige hulp mischien. of is dat gewoon zo dat je in het bezit moet zijn van ten minste ppl.
 
en moet je trouwens ook beschikken over een duitse taal als je aan wilt melden voor lufthansa want daar mee zijn mijn language skills heel laag
 
@eham34d, ik ben nu voor de 3e keer sinds je eerste post behoorlijk druk met het opschonen van deze thread. Probeer normaal te schrijven, reageer niet onmiddellijk geïrriteerd op kritische opmerkingen van anderen, en bewerk je berichten zodat je niet meerdere posts achter elkaar hoeft te plaatsen.
Ik begrijp dat je language skills laag zijn, maar gewoon af en toe op "enter" klikken na een zin en hoofdletters, punten en komma's gebruiken moet toch geen probleem zijn. Ik neem aan dat je dat voor opdrachten voor school ook moet doen.

Om op je laatste vraag terug te komen, in de Kennisbank lees je bij de selectie van Lufthansa Cityline dat er sprake is van een taaltest Duits. Probeer voordat je vragen stelt zoveel mogelijk eerst de Kennisbank te raadplegen en de zoekfunctie te gebruiken. Heb je daarna nog vragen, dan zij de meeste mensen gaarne bereid deze te beantwoorden.
 
ik denk niet dat in het luchtvaart wereld mensen of vliegers zo tegen mij gaan reageren zoals verbeter je taal gebruik of toon respect voor mensen

Oh ik weet heel zeker van wel. Correct taalgebruik en een omgangsvorm zoals we dat in de Nederlandse maatschappij gewend zijn zijn toch zeker de eerste vereisten voor je je, op welk niveau dan ook, in de luchtvaartwereld wilt begeven. En het verbaast me dat de leraren op het VWO, basisschool, ouders etc. daar blijkbaar nooit iets van gezegd hebben...

en moet je trouwens ook beschikken over een duitse taal als je aan wilt melden voor lufthansa want daar mee zijn mijn language skills heel laag

Vier weken bij de nonnen en je spreekt/denkt/schrijft/droomt vloeiend duits. Ik weet echter niet of ze ook nederlands geven?

plus kan ik de komende jaar door prive omstandigheden niet buiten nederlnad studeren anders kon ik ooook voor epst kiezen. Daarvooor mijn keuze is gericht voor stella

Zoals je wellicht al hebt gelezen is Stella ook druk bezig om een gedeelte van de opleiding naar het buitenland over te hevelen dus die valt dan ook al af. Helaas!
 
Back
Top