Bond eist pensioengeld van Holland Exel
• door ARNOLD BURLAGE en BART MOS
_
AMSTERDAM, zaterdag
Vakbondsacties staan voor de deur bij het in surseance verkerende luchtvaartbedrijf Holland Exel. Inzet zijn verdwenen pensioenpremies uit het Air Hollandverleden. De directie van het luchtvaartbedrijf belooft al geruime tijd een oplossing, maar een concreet voorstel blijft uit.
Vakbonden vrezen dat de toezeggingen van de huidige directeur Harm Prins straks na de doorstart, als TUI Nederland Airlines, niets waard meer zijn. Vakbond De Unie hamert al maandenlang op een oplossing van het pensioenprobleem, maar kreeg geen enkel gehoor. Komende maandag bespreekt De Unie daarom samen met haar leden bij Exel de mogelijkheden, nu het bedrijf geen concreet voorstel doet. Het voeren van acties wordt daarbij niet uitgesloten.
Het pensioenprobleem van de Exel-medewerkers ontstond enkele jaren geleden bij rechtsvoorganger Air Holland. De directie bleek lange tijd geen premie te hebben afgedragen. Bij de overname door Exel kregen de piloten een compensatie, het grondpersoneel niet.
TUI-directeur Steven van der Heijden, die met de bewindvoerder van Exel werkt aan een doorstart als TUI Airlines, roept op tot kalmte. „Als het personeel nu moeilijk gaat doen, is dat in niemands belang. De kwestie is een zaak voor Exel. Wij zijn daarvoor nu nog geen gesprekspartner.”
Als de pensioenproblemen niet op tijd zijn opgelost, wil hij daar echter na een doorstart best serieus over praten. „Het is natuurlijk een hard gelag dat het geschil destijds wel voor de vliegers is bijgelegd, maar niet voor het overige personeel, dat mag niet blijven voortbestaan. Uiteindelijk zijn het de piloten die ook nog eens meer salaris ontvangen”, aldus de grootste touroperator van Nederland.
De eventuele doorstart van Holland Exel ligt volgens Van der Heijden op schema. „Het boekenonderzoek is nog gaande en er zijn tot nu toe geen lijken uit de kast gekomen. Het duurt alleen allemaal wat langer dan bij een doorstart die is voorbereid. Nu moet de informatie van te veel kanten komen”, zei hij. „De geplande datum 1 april zal daardoor wellicht niet gehaald worden. Maar dan wordt het toch in elk geval in de loop van april.”
• door ARNOLD BURLAGE en BART MOS
_
AMSTERDAM, zaterdag
Vakbondsacties staan voor de deur bij het in surseance verkerende luchtvaartbedrijf Holland Exel. Inzet zijn verdwenen pensioenpremies uit het Air Hollandverleden. De directie van het luchtvaartbedrijf belooft al geruime tijd een oplossing, maar een concreet voorstel blijft uit.
Vakbonden vrezen dat de toezeggingen van de huidige directeur Harm Prins straks na de doorstart, als TUI Nederland Airlines, niets waard meer zijn. Vakbond De Unie hamert al maandenlang op een oplossing van het pensioenprobleem, maar kreeg geen enkel gehoor. Komende maandag bespreekt De Unie daarom samen met haar leden bij Exel de mogelijkheden, nu het bedrijf geen concreet voorstel doet. Het voeren van acties wordt daarbij niet uitgesloten.
Het pensioenprobleem van de Exel-medewerkers ontstond enkele jaren geleden bij rechtsvoorganger Air Holland. De directie bleek lange tijd geen premie te hebben afgedragen. Bij de overname door Exel kregen de piloten een compensatie, het grondpersoneel niet.
TUI-directeur Steven van der Heijden, die met de bewindvoerder van Exel werkt aan een doorstart als TUI Airlines, roept op tot kalmte. „Als het personeel nu moeilijk gaat doen, is dat in niemands belang. De kwestie is een zaak voor Exel. Wij zijn daarvoor nu nog geen gesprekspartner.”
Als de pensioenproblemen niet op tijd zijn opgelost, wil hij daar echter na een doorstart best serieus over praten. „Het is natuurlijk een hard gelag dat het geschil destijds wel voor de vliegers is bijgelegd, maar niet voor het overige personeel, dat mag niet blijven voortbestaan. Uiteindelijk zijn het de piloten die ook nog eens meer salaris ontvangen”, aldus de grootste touroperator van Nederland.
De eventuele doorstart van Holland Exel ligt volgens Van der Heijden op schema. „Het boekenonderzoek is nog gaande en er zijn tot nu toe geen lijken uit de kast gekomen. Het duurt alleen allemaal wat langer dan bij een doorstart die is voorbereid. Nu moet de informatie van te veel kanten komen”, zei hij. „De geplande datum 1 april zal daardoor wellicht niet gehaald worden. Maar dan wordt het toch in elk geval in de loop van april.”