Staking bij Exel?

Status
Not open for further replies.

Wiper

New member
Bond eist pensioengeld van Holland Exel

• door ARNOLD BURLAGE en BART MOS
_

AMSTERDAM, zaterdag
Vakbondsacties staan voor de deur bij het in surseance verkerende luchtvaartbedrijf Holland Exel. Inzet zijn verdwenen pensioenpremies uit het Air Hollandverleden. De directie van het luchtvaartbedrijf belooft al geruime tijd een oplossing, maar een concreet voorstel blijft uit.
Vakbonden vrezen dat de toezeggingen van de huidige directeur Harm Prins straks na de doorstart, als TUI Nederland Airlines, niets waard meer zijn. Vakbond De Unie hamert al maandenlang op een oplossing van het pensioenprobleem, maar kreeg geen enkel gehoor. Komende maandag bespreekt De Unie daarom samen met haar leden bij Exel de mogelijkheden, nu het bedrijf geen concreet voorstel doet. Het voeren van acties wordt daarbij niet uitgesloten.
Het pensioenprobleem van de Exel-medewerkers ontstond enkele jaren geleden bij rechtsvoorganger Air Holland. De directie bleek lange tijd geen premie te hebben afgedragen. Bij de overname door Exel kregen de piloten een compensatie, het grondpersoneel niet.
TUI-directeur Steven van der Heijden, die met de bewindvoerder van Exel werkt aan een doorstart als TUI Airlines, roept op tot kalmte. „Als het personeel nu moeilijk gaat doen, is dat in niemands belang. De kwestie is een zaak voor Exel. Wij zijn daarvoor nu nog geen gesprekspartner.”

Als de pensioenproblemen niet op tijd zijn opgelost, wil hij daar echter na een doorstart best serieus over praten. „Het is natuurlijk een hard gelag dat het geschil destijds wel voor de vliegers is bijgelegd, maar niet voor het overige personeel, dat mag niet blijven voortbestaan. Uiteindelijk zijn het de piloten die ook nog eens meer salaris ontvangen”, aldus de grootste touroperator van Nederland.
De eventuele doorstart van Holland Exel ligt volgens Van der Heijden op schema. „Het boekenonderzoek is nog gaande en er zijn tot nu toe geen lijken uit de kast gekomen. Het duurt alleen allemaal wat langer dan bij een doorstart die is voorbereid. Nu moet de informatie van te veel kanten komen”, zei hij. „De geplande datum 1 april zal daardoor wellicht niet gehaald worden. Maar dan wordt het toch in elk geval in de loop van april.”
 
Fijne vent trouwens weer die Steven... Dreigen naar het personeel (als het personeel nu moeilijk gaat doen..) En lopen zeuren dat vliegers al "zoveel" krijgen (wie zei ook al weer "duurbetaalde gasten"?). Steven, wat krijg jij voor het om zeep helpen van Tui nederland? Net zoveel als die reisleider zonder pensioen?
 
Vind het eigenlijk helemaal niet zo slecht wat hij zegt. Of hij het nakomt is nog vraag 2.

Jezus wiper, wat ben jij een zwartkijker. Haal je nek uit die strop en ga een leven beginnen of zo.

Het is een feit dat de salarissen van het grondpersoneel (bij geen enkele maatschappij) in verhouding staat tot dat van het vliegend personeel. En begin nu a.u.b. niet over schulden en betalen voor typerating etc. Piloten die nu op de arbeidsmarkt komen weten prima waar ze aan begonnen zijn.

Zo niet .......
 
Ze zijn iig wel erg grondig bij TUI. Ik denk dat het wereldrecord "boekenonderzoek" gebroken wordt. 2 maanden!

Dat moet te denken geven, of niet?
 
Wiper said:
En lopen zeuren dat vliegers al "zoveel" krijgen (wie zei ook al weer "duurbetaalde gasten"?). Steven, wat krijg jij voor het om zeep helpen van Tui nederland? Net zoveel als die reisleider zonder pensioen?

Tja..., je moet hem gelijk geven dat vliegers inderdaad teveel krijgen.


Groeten, Leij
 
Komen er wat frustraties los? Het gaat mij om de manier van communicatie. Dreigen en onderlinge
onrust veroorzaken past precies in de lijn van de laatste tijd bij Exel. Steven neemt dat nu gewoon over. Local, liever bij kennis in de strop dan gefrustreerd met m'n kop onder de grond! Leij, veel te veel maar het geeft lekker uit hoor!
 
Local said:
Het is een feit dat de salarissen van het grondpersoneel (bij geen enkele maatschappij) in verhouding staat tot dat van het vliegend personeel. En begin nu a.u.b. niet over schulden en betalen voor typerating etc. Piloten die nu op de arbeidsmarkt komen weten prima waar ze aan begonnen zijn...

Hoe ging dat spreekwoord ook al weer? De beste stuurman....
 
Local

Hmm... ooit gehoord van salaris dat in verhouding staat
met verantwoordelijkheid?

Grondpersoneel hoeft niet voor de groene
tafel te staan als het mis gaat. Vliegers wel.
 
dit is op zich wel een leuke discussie ( maar of hij in dit forum thuishoort?)

@local,

jouw uitspraak over piloten die 'nu' op de arbeidsmarkt komen, dat zij wisten waar ze aan begonnen en dat ze daar niet over mogen beginnen?
ik weet niet of jij de actualiteiten volgt maar lees op de vnv-dalpa website maar eens de discussie op het klm forum. over hoe vliegscholen mensen voorliegen over de arbeidssituatie."die investering verdien je wel terug als je na onze opleiding wordt aangenomen bij klm of british airways etc.".
ik kan je 1 ding vertellen, mensen die nu op de arbeidsmarkt komen weten totaal niet waar ze aan begonnen zijn qua financiele situaties.
 
A/P Disc said:
Local

Hmm... ooit gehoord van salaris dat in verhouding staat
met verantwoordelijkheid?

Grondpersoneel hoeft niet voor de groene
tafel te staan als het mis gaat. Vliegers wel.

Voor meesten van het grond personeel geld dit wel, maar niet TD'ers, wij zijn even verantwoordelijk voor de veiligheid van de toestellen.
 
daar ben ik wel benieuwd naar. is niet het zo dat als de captain het vliegtuig accepteert voor de vlucht door alle boordpapieren na te lopen en dan besluit om te vertrekken dat hij dan vanaf dat moment alle verantwoordelijkheid heeft overgenomen, dat dacht ik namelijk.

blijft natuurlijk nog altijd de morele verantwoordelijkheid.
 
alte post said:
daar ben ik wel benieuwd naar. is niet het zo dat als de captain het vliegtuig accepteert voor de vlucht door alle boordpapieren na te lopen en dan besluit om te vertrekken dat hij dan vanaf dat moment alle verantwoordelijkheid heeft overgenomen, dat dacht ik namelijk.

blijft natuurlijk nog altijd de morele verantwoordelijkheid.

Waar, maar dan op basis dat TD de toestel heeft een "Certificate of Release to Service" gegeven, in andere woorden goedkeuren voor luchtwaardigheid.
 
Waar, maar dan op basis dat TD de toestel heeft een "Certificate of Release to Service" gegeven, in andere woorden goedkeuren voor luchtwaardigheid.
Niks ten nadele van jezelf en je kwaliteiten, maar ten 1e zijn er maatschappijen die er een hele andere standaard erop na houden en kan ik me ook wel een paar gevallen herinneren waarbij een kist na de TD werd vrijgegeven en dat er toch iets heeft plaatsgevonden.
De TD heeft een ongeloofelijke verantwoordelijkheid om een kist vrij te geven, de vlieger om die kist mee de lucht in te nemen. Mocht de TD-er een fout hebben gemaakt, dan wordt van de vlieger verlangt dat hij/zij die kist weer veilig op de grond zet. Die krijgt dan ook in 99% meer betaald tov. de TD.
 
ChEng said:
Waar, maar dan op basis dat TD de toestel heeft een "Certificate of Release to Service" gegeven, in andere woorden goedkeuren voor luchtwaardigheid.

Volgens mij zijn de autoriteiten de enige die een kist wel of niet luchtwaardig kunnen verklaren. De TD kan hoogstens vaststellen of een kist voldoet aan de eisen die gesteld zijn aan de luchtwaardigheid. Dat is dus net even wat anders.
 
J.R. said:
Niks ten nadele van jezelf en je kwaliteiten, maar ten 1e zijn er maatschappijen die er een hele andere standaard erop na houden en kan ik me ook wel een paar gevallen herinneren waarbij een kist na de TD werd vrijgegeven en dat er toch iets heeft plaatsgevonden.

Dus jij wilt zeggen dat overal en altijd wel alle vliegers superieur zijn? Dream on....

En die verantwoordelijkheid over het vliegtuig waar over gepraat wordt, wat een onzin. Wanneer je zelf heel op de grond komt is het mooi meegenomen dat die 272 man achter je daar van meeprofiteren. Ben je roekelozer met een positioningsflight? Nee toch..

Overigens ben ik niet van mening dat vliegers te veel verdienen. Er is nl natuurlijk de verantwoordelijkheid voor de vluchtoperatie, maar vreemd genoeg heeft nog niemand dat argument aangedragen. Om weer on topic te komen, wel denk ik dat doordat vliegers zo goed georganiseerd zijn, ze veel gedaan hebben kunnen krijgen (zie de pensioengelden bv). Dit onvermogen bij grondpersoneel wordt altijd weer uitgebuit en dat probeert men nu weer. Hopelijk weet men met de bonden dat nu een keer recht te trekken bij HXL. Succes mensen, nu maar hopen dat de groep die het wel al voor elkaar heeft solidair is........
 
Als ik de citaten van SvdH nog eens goed doorlees, lijkt het wel of edv of hp aan het woord is.
Zeker weten dat deze twee op de achtergrond een aardig toontje mee blijven zingen. Kan niet anders, want svdh heeft m.i. nog minder verstand van luchtvaart dan hp en edv.
Het blijft koffiedik kijken wat er nu allemaal achter de schermen gebeurt. Het boekenonderzoek duurt erg lang. Maar dat is ook de bedoeling. Want TUI moet eerst een AOC hebben voordat zij een eigen maatschappij kunnen beginnen. Een doorstart zal het m.i. nooit worden. Beter met een schone lei beginnen en vanuit een nulpositie.
Ik denk wel dat svdh de stappen die TC belgie en nederland genomen hebben niet in het scenario passen die hij voorzien had.
Wie had nu kunnen voorspellen dat MP 2 B767 deze zomer aan de vloot zal moeten toevoegen. Nl 1 voor NL en 1 voor Belgie (per 01juni, zie www.luchtzak.be). Dus HXL piloten, wellicht dat er een overstap naar MP tot de mogelijkheden behoort. Wat is goedkoper dan een typerated B767-er aan te nemen. Snel en minder opleidingskosten. Stapje terug wellicht in de senioriteit maar ik denk wel een wat stabielere toekomstperspectief.
Een back up scenario voor MP is 1 extra md11 uit de vracht halen en toevoegen aan passage.
 
180backtrack said:
Volgens mij zijn de autoriteiten de enige die een kist wel of niet luchtwaardig kunnen verklaren. De TD kan hoogstens vaststellen of een kist voldoet aan de eisen die gesteld zijn aan de luchtwaardigheid. Dat is dus net even wat anders.

Zou mijn leven heel wat makkelijker zijn als jij gelijk zou hebben. Ooit van repairs gehoord, dispatchen acc MEL, om maar even een dwarsstraat te noemen. Beoordelen wat bepaalde klachten, of klachtenpatroon zich voordoet op verschillende vliegtuig types (Yeah right typeSSS). Ook Testrunnen behoort hierbij met alle RT Comm's met TWR (en Fire Brigade als het fout gaat)....en dan niet te vergeten het interpreteren van het gedrag van motoren tijdens de run-up. Na Maintenance werkt het namelijk niet altijd "as advertised" en soms wordt er juist met een defecte motor gedraaid worden om klachten naar boven te krijgen.

Toch leuk als je (volgens jou) alleen maar in een boekje hoeft te kijken of een kist voldoet aan de eisen.... :confused:
 
Dat is helemaal niet de strekking van mijn verhaal. Het gaat erom dat een TDer nooit een toestel luchtwaardig kan verklaren en daarmee de kist zou 'realeasen' . Dit zou dus kunnen betekenen dat de TD de wettelijke bevoegdheid heeft om een toestel aan de grond te houden. Dacht het niet.. Dat het bij een maatschappij operationeel zodanig is geregeld dat een vlieger pas mag vertrekken als de TD het toestel heeft geinspecteerd, reparaties heeft uitgevoerd en afgetekend is een hele andere zaak.

Er liggen overigens bij KLM procedures, dat mocht de TD nog eens staken, de vliegers de kisten op schiphol zelf kunnen aftekenen na inspectie en daarna gewoon kunnen vertrekken. (mits de kis voldoet aan alle wettelijk gestelde eisen)

Maar hoe dan ook, de TD doet ongeloofelijk goed werk en ik wil daarom ook op geen enkele wijze hun werk tekort doen. We hebben mekaar natuurlijk allemaal nodig.
 
Last edited:
@Local, zo te lezen heb jij het boek 'Running an Airline' geschreven door E de V, H P en C van D van A tot Z gelezen en ben je klaar om toe te treden tot het management. Gefeliciteerd man!
 
180backtrack

De TD heeft wel degelijk de bevoegdheid om een machine aan de grond te houden.
Wanneer de TD vindt dat de machine niet luchtwaardig is wordt hij ook niet vrijgegeven.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top