@Murphy:
Leuk verhaal maar je gaat niet op de inhoud in.
De acties bij LH hierin betrekken is het vergelijken van appels met peren. Overigens, indien je LH hier zo nodig bij wilt halen, heb ik 3 punten voor je:
1. LH heeft inmiddels wel een groot deel van Europa-productie overgeheveld van Flag carrier naar o.a. Germanwings. Die slag heeft AFKLM nog niet gemaakt maar de concurrentie wel (zie ook o.a. Iberia).
2. De franse vliegers zijn verdeeld. Opgesplitst tussen meerdere bonden waarbij er een paar wel meedoen en anderen weer niet. Dat weet de directie van AFKLM donders goed en die heeft daarmee een prima stok om mee te slaan door de onderlinge verdeeldheid bij de vliegers verder aan te wakkeren (united we stand, divided we fall). Ook dat is een wezenlijk verschil met de situatie bij LH: De vliegers van LH zijn, net zoals Nederlandse collega's, sterk door 1 bond vertegenwoordigd: VC.
3. Inhoudelijk is dit een heel ander conflict; AF is gedwongen om maatregelen te nemen doordat het bedrijf economisch slecht presteert, o.a. in vergelijking met LH. Bij LH draait het conflict om 1 onderwerp: De pensioenen. Overigens weet ik niet of het conflict bij LH inmiddels is opgelost of niet. Voor zover ik weet zijn de acties, in verband met een tegenvoorstel van de werkgever, tijdelijk opgeschort.
Maar nu de inhoudelijke kant, en die is: AF is, financieel gezien, ziek. Heel erg ziek. Ga eens op mijn vorige posting in waarin ik naar een objectieve externe bron verwijs waaruit blijkt dat AFKLM tussen 2008-2013 €3,8 miljard netto verlies heeft geleden. Als je daar de winst van KLM mee verrekent kom je uit op een verlies van AF (dus het franse deel van de holding) van tussen de €4 en €5 miljard tussen 2008 en 2014. M.a.w., de winst die KLM, mede dankzij bezuinigringsronden heeft behaald, wordt er 10 keer zo hard in verliezen in Parijs doorheen gejaagd. Werknemers van "Amstelveen" verdienen geld om "Parijs" in stand te houden. Ik vind het daarom ook naïef van de VNV om zo openlijk steun voor de staking uit te spreken. Maar goed, indien de nederlandse vliegers bereid zijn hun franse collega's structureel te subsidiëren, wie ben ik dan om hen tegen te houden? Ze gaan hun gang maar.