leuke gedachtegang putty maar volgens mij vergeet je dat ryanair juist een maatschappij is met veel eigen vermogen dus veel geld, dus ook in slechte tijden durven zij daardoor de risico´s te nemen, 9-11 en wellicht ook dit jaar weer waardoor zij de afschrijving op de 737´s kunnen minimaliseren.
Ja ook ik werk voor deze club, ben het zeker niet altijd met ze eens, maar qua strategie over inkoop en afschrijving van de 737´s, moet ik ze een pluim geven.
on topic, ja hoor, wederom weer overal gratis in het nieuws en dat de doelgroep van FR in deze economische tijden het niet uit maak hoe ze in het nieuws zijn, hadden ze in dublin al lang door.
Een groot eigen vermogen is niet hetzelfde als veel geld. Het zegt eerder iets over de herkomst van het geld waarmee de bezittingen van het bedrijf zijn aangekocht, en daar had putty nou precies zijn vraagtekens bij.
Ik begrijp niet hoe je de afschrijving op een 737 kunt minimaliseren, tenzij je bedoeld dat je ze gewoon voor teveel geld in de boeken laat staan. Dan houdt je inderdaad meer eigen vermogen over, maar wat koop je ervoor?
Of bedoel je misschien het aankopen van 737's in tijden dat ze goedkoop zijn? En dan een boekwinst maken als de prijzen weer oplopen? Dan verdien je pas echt geld als je ze verkoopt als ze duur zijn, met andere woorden als je je vloot inkrimpt in goede tijden... dat kan voor een enkel bedrijf een prima strategie zijn (en RYR mag best zo'n bedrijf zijn) maar voor een lastige sector als de luchtvaart is dat wel een probleem:
Luchtvaart heeft lange tijdlijnen: Als je een vliegtuig ontwikkelt, als je een vliegveld bouwt, als je een airline company opzet, als je besluit op piloot te worden, er gaan veel kosten voor de baat uit en het duurt lang voordat je je investeringen terug verdiend hebt.
Als een maatschappij zijn geld verdient met de in- en verkoop van vliegtuigen, en dat geld vervolgens gebruikt om vluchten te doen voor een bedrag waarvoor je geen sustainable operatie kunt hebben, dan dwing je alle maatschappijen tot vergelijkbare acties.
Nu zou de marktwerking er voor moeten zorgen dat dit zichzelf weer recht trekt: Iedereen moet efficienter worden, wie te goedkoop is verdwijnt en de world is a better place..
Maar nu komen die lange tijdlijnen in het spel: de markt stabiliseert zich niet snel, en in die tijd gaan mensen die in de luchtvaart geinvesteerd hebben hun geld kwijtraken.
Zou jij op dit moment echt durven zeggen dat een knul (of meid) zonder geld maar even een lening aan moet gaan voor een ATPL met een leuke rating erbij? Ik ook niet.
Dus het verlagen van de tarieven, waardoor er meer piloten nodig zouden moeten zijn, draagt er toe bij dat je minder piloten krijgt. Of alleen als speeltje voor de rijken, zoals een eerdere poster het zo treffend zei.
Hiermee is een bedrijf als RYR dus geen slecht bedrijf, luchtvaart is gewoon lastiger dan veel andere markten. En ik vind het knap dat RYR met de meest onzinnige manieren toch altijd weer hun naam genoemd weet te krijgen, chapeau!