spiegeltje wat zie ik nu? jezelf!

incocknito

New member
Vandaag in luchtvaart nieuws:

Paul Melkert: Gebakken lucht

28-11-2007

Ik ben piloot, en mocht u het zich afvragen; nee, ik voel me niet in het minst schuldig als ik de gashendels weer eens in het vooronder zet. Maar de vervuiling die de luchtvaart schijnbaar overmatig met zich meebrengt is een immer heet en weerkerend discussiepunt, met een voortdurend gekijf over inieminie milieuwinstpuntjes die behaald moeten worden. Daardoor ziet een luchtvaartmaatschappij zich in allerlei belachelijke bochten gewrongen om te moeten voldoen aan weer een wetje om politiek mee te scoren.

Hoog en traag vliegen we zelfs letterlijk door de vele bochten van het absurde, verplichte naderingstraject wat uitgevonden is om de overlast voor slapend milieubewust Nederland zoveel mogelijk te beperken.

Zulke absurditeit vind je trouwens niet alleen in de luchtvaart zo. Overal zie je initiatieven en maatregelen om weer anderhalf A-viertje of “ampeertje” te besparen, met bijbehorende tevredenheid alsof er zojuist een koolstofdioxiderevolutie is teweeggebracht.

Maar koopt u niet iedere twee jaar een nieuw mobieltje, in plaats van de oude te laten repareren? En daar gaat dan weer een batterij. Heeft u al spaarlampen, lekker zuinig? Maar er zit wel gif in, wist u dat? Niet zo milieubewust als breed uitgemeten wordt dus.

En al die leuke goedkope dingetjes “made in China” met behulp van elektriciteit geleverd door de kolengestookte centrale en energie van mensen die er nauwelijks iets voor betaald krijgen, denkt u daar ook over na als u door de winkelschappen scharrelt? En dan uiteindelijk toch maar met een ‘lastminutje’ naar de zon? Voor diegenen onder u die het betreft zeg ik: u draait uzelf een loer, u wentelt u in ijdelheid, want u doet helemaal niets behalve uzelf het zelfbevredigende idee te geven dat u zinvol bezig bent.
.
De laatste keer dat ik op Schiphol aankwam konden we niet volgens de zogeheten “noise-abatement” procedure vliegen; door weeromstandigheden gedwongen hadden we de min of meer kortste route. Na de landing bleek dat we daarmee de vliegtijd tien minuten hadden bekort en daarmee duizend liter minder brandstof hadden verbruikt. Vermenigvuldig dat met de pakweg honderd, kleinere en grote vliegtuigen die dagelijks die zogenaamde ‘anti-rustverstorende’ procedure moeten volgen in de late avond- en vroege ochtenduren. Dan kom je op zo’n 100.000 liter per dag, 350.000.000 liter per jaar die voor uw nachtrust wordt verstookt, zodat u nog tevreden kunt dromen over dat anderhalve A-viertje en het ampeertje. Wat nou milieu belangrijk?

Voor mij is het duidelijk. Je kunt sowieso geen beter milieu verwachten zolang de armoede en onrechtvaardigheid de wereld niet uit zijn, en u ondertussen uw te ooie 'hype'notiserende dromen laat voortduren. Vliegend over Nederland heb ik er af en toe een mooi zicht op. Dan zie ik naar beneden kijkend de boter op uw hoofd. Jammer dat u dat zelf niet ziet. Maar ach, nog een paar decennia en dan gaat u het door de aardopwarming vanzelf wel zien als die hoofdzaak daar aan het smelten gaat.

Welk geluid zal u echt wakker maken. Gaat het nog eens oprecht boteren tussen u en echte wereldklimaat? Tot dan helaas maar welterusten. U die het betreft.

Paul Melkert
Verkeersvlieger

Ik zou zeggen doormailen aan iedereen die je kent ik vind hem goed!

garoeten
 
Hij is heel goed, eindelijk eens iemand die het op deze mannier schrijft ipv de luchtvaart altijd maar onderuit te halen!
 
Heerlijk stukje tekst en eindelijk iemand die duidelijk begrijpt wat realisme is. Scheelt mij weer woorden zo'n epistel.

Ik heb de kracht er niet meer voor:biertje:

Winds,

WvdB
 
C´est fantastique!!!
Het is gewoon absurd tegenwoordig. En dan te bedenken dat de luchtvaart maar voor 1,6% verantwoordelijk is van alle CO2-productie. En de grootste vervuiler met in 2020 >50% van alle CO2 productie is de grote scheepvaart. Hoor je daar ook maar iemand over????
 
Back
Top