Solo pilot vliegtuig kopen/besturen

Belgium

New member
Hallo iedereen,
Ik ben vind vliegtuigen al jaren interessant en toen ik klein was wou ik heel graag piloot worden maar door gebrek aan financiële middelen ging dat niet.
Maar nu ik een succesvol bedrijf heb met genoeg winst wil ik graag een vliegtuig kopen ik heb er al een in het oog de "Embraer Phenom 300" , ik weet dat je het vliegtuig solo mag besturen met de juiste vliegdiploma's, ik wil het lieft graag solo vliegen maar ik weet niet welk vliegbrevet je daar voor nodig hebt, iemand die het misschien wel weet?

Alvast bedankt.
 
Voor privé gebruik:
• Private Pilot License (PPL) met
- Radio Telefonie (RT) aantekening (tegenwoordig ELP, English Language Profyisciansy)
- Multi Engine (ME) aantekening
- Instrument Rating (IR) aantekening
- Night Qualification (NQ) aantekening
- Phenom Type Qualification (TQ) aantekening

Voor zakelijke dienstverlening:
• Commercial Pilot License (CPL)
- met alle andere aantekeningen zoals hier boven

én een AOC (Airline Operating Certificate)

Succes
 
Beste Belgium,

Ik vind de Embraer Phenom 300 ook een geweldige kist. Echter, als je wil weten wat dat ding je echt gaat kosten in plaats van alleen de aanschafprijs dan zou ik eens gaan kijken op de website van een privat jet cost calculator. Er zijn er meerdere. Je zal versteld staan!

If it FLIES, FLOATS or F*CKS, RENT IT!!!!

Vliegen moet je zelf mooi doen op een goedkoper huur kistje.

Met vriendelijke groeten,

:radar:André:radar:
 
Even in de naieve veronderstelling dat je geen trol bent, maar iemand met 10 miljoen plus op een bankrekening (en die zijn er genoeg):

Realiter ga je, zelfs als je alle ratings haalt, nooit genoeg uren privé vliegen om dit vliegtuig veilig single pilot IFR te besturen.

Je kunt wel een heel goede instructeur inhuren die het op termijn samen met jou kan doen.

Je zal eerst moeten leren vliegen, maar als je je PPL brevet, wat IFR ervaring en wat sim tijd hebt, kun je een wezenlijke bijdrage aan de vluchtvoorbereiding en uitvoering leveren. Als je je best doet kun je binnen een jaar op dat niveau zijn.

Kijk eens hier voor een reëler alternatief: https://cirrusaircraft.com/aircraft/vision-jet/
 
Tenzij je al jaren vliegt en ervaring hebt opgebouwd in steeds complexere en snellere kisten moet je het boven een bepaald niveau echt aan een professional over laten.
Dat geldt voor ieder vakgebied.
@Belgium, zou jij je belasting aangifte laten doen door een hobbyist? Je mooie auto laten repareren door een hobbyist? Je huis laten verbouwen?

Als ik je een voorbeeld mag geven over een voormalige leerling van de vliegschool waa ik gewerkt heb.
Een hersenchirurg. Zijn PPL gehaald op een C172 vervolgens er zelf een gekocht en op zijn eigen vliegtuig een Instrument rating gehaald. Twee jaar later met ongeveer 500 uur zijn Multi gehaald en een Seneca V gekocht. Daar in 3-4 jaar 1200(!) uur mee gevlogen en een Piper Cheyenne (Turboprop) gekocht en hij heeft mij toen verteld dat zijn volgende stap een Citation Mustang zou zijn.
Hij vloog dus na 7 jaar en 2000 uur zijn eigen Turbo prop.
Dat is de juiste manier om dit soort kisten te vliegen als privé eigenaar.

Kende ook een miljonair die met 300 uur een Citation type rating had en een jet gekocht maar altijd een professionele piloot op de rechterstoel.
Sterker nog, hij deed de take off, achterin werken/slapen en dan maar voren voor de landing.
Duidelijk iemand die zijn beperkingen herkent en erkent.

Kortom er zijn goede manieren om dit te doen maar het gebeurt meestal op de verkeerde manier.
Toen ik zelf jet charter vloog heb ik ooit een keer tegen een pushy klant gezegd dat ik betaald wordt om nee te zeggen.
Als jij zelf je eigen kist vliegt heb je die (veiligheids) filter niet.
Als laatste waarschuwing, ik heb veel over dit ongeval gelezen.
Tragisch genoeg een voorbeeld van too complex too soon.
http://www.kathrynsreport.com/2016/12/cessna-525c-citation-cj4-n614sb.html
 
Als je echt zoveel geld te besteden hebt, zou ik gaan praten met een Managementmaatschapij/operator met een AOC welke profesionele piloten kan levren en je toestel voor je kan managen en waneer je het toestel niet zelf gebruikt eventueel voor je kan inzetten voor charter.
Daarnaast is het verplicht een dergelijk toestel te plaatsen op een AOC dan wel een NCC.
Persoonlijk zou ik altijd voor de AOC gaan omdat dit je vaak een aantal voordelen oplevert.
 
Waarschijnlijk is Belgium inmiddels op zoek naar een mooie boot (en ik geef hem groot gelijk) maar voor het geval dat niet zo is:

https://www.youtube.com/watch?v=U7Yx5yOhdpc

Als je traint voor PPL op een Cirrus SR20, dan daarop een instrument rating haalt en daarna een HPA training en SET rating, kun je hiermee vliegen. Echt zelf vliegen. Binnen 2 jaar haalbaar. Ik zou het in jouw geval wel weten... :grijns:

Trouwens wel direct bestellen, want het duurt een paar jaar voor hij geleverd wordt, er staan nog honderden mensen voor je in de wacht...
 
en daarna een HPA training
Wat is HPA training? De woordenlijst van dit forum (een fraai idee, maar de implementatie kon beter) geeft er "hectoPascal" voor, maar dat lijkt niet bedoeld te worden ;)

Aub geen onverklaarde afkortingen of codes!!
 
Ik vind het zonde om een jet te kopen en om er dan als passagier in te zitten, dan kan ik beter met first class vliegen, daar heb je nog meer voordelen.
Maar misschien is het wel een optie om nog niet direct een vliegtuig te kopen en eerst er een te huren, het misschien is wel een optie dat er een professionele piloot naast mij komt zitten als ik vlieg voor de veiligheid dan. Maar of dit allemaal zo eenvoudig is dat betwijfel ik.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
 
Ik vind het zonde om een jet te kopen en om er dan als passagier in te zitten,

Misschien even bruut om dit ervoor te gebruiken;

http://www.quotenet.nl/Nieuws/In-me...-overleden-na-vliegtuigcrash-1954-2018-216978




Begin eens met het halen van je PPL en beoordeel dan nogmaals over je er nog steeds zo makkelijk over denkt.
Er zijn je hierboven al een paar voorbeelden gegeven van hoe het veilig kan.
Je kan dat advies gerust naast je neer leggen, wij lezen er wel over.
Het is niet onaardig bedoelt maar als je geen kennis hebt van de luchtvaart kan je niet oordelen over het onhaalbare wat je voorsteld.
 
dan kan ik beter met first class vliegen, daar heb je nog meer voordelen.

Je hebt er sowieso niet zoveel aan als je alleen tussen de grote steden gaat vliegen. De voordelen van een business jet zijn dat je erin kunt vergaderen en dat je ook op luchtvavens kan landen waar lijndiensten niet of nauwelijks op vliegen. Als je als bedrijf veel locaties in het achterland van Europa of Amerika hebt, kan het heel veel tijd schelen.

Realiseer je ook de beperkingen. Dat vliegtuig dat jij noemde kan niet rechtstreeks de oceaan over. Daarvoor heb je een andere klasse jet nodig, die nog vijf keer zo duur is.
 
Back
Top