Solliciteren op andere functie tijdens contract

Uncle

New member
Avond,

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om voor het einde van je contract (zeg na 2 jaar) te solliciteren op een andere functie?
Dus zeg maar: Officier Gevechtsleiding, je bent 2 jaar op functie maar wilt Vlieger worden, is het dan mogelijk te solliciteren of moet je eerst je contract uitdienen?
 
Lijkt me onwaarschijnlijk dat je zomaar kunt overstappen. Maar volgens mij duurt de selectieperiode zowiezo een jaar ... en als je binnen het eerste jaar al wilt gaan wisselen... lijkt het me al een foute zaak.

Staat er niks over in je contract?
 
Ik werk er nog niet...
Het probleem is het volgende:

Ik doe nu geen opleiding (heb in Juni mijn HAVO gehaald) en logisch willen me ouders (en ik ook) dat ik ga werken fulltime en niet de hele dag thuis zit. Echter, met HAVO alleen vind je niet veel leuks en dan is het voordeel van gevechtsleiding dat je in februari met een beetje mazzel al kan beginnen. Als ik nu ga keuren voor vlieger, zou ik als alles meezit (en het haal) ik in augustus of oktober pas kunnen beginnen. Als ik het NIET haal ben ik voor niks bezig geweest die tijd met saaie baantjes e.d. terwijl ik al op de KMA had kunnen zitten, als ik zak voor vlieger moet alles weer opnieuw en begin ik als het tegen zit pas Februari 2007. Als ik dan gevechtsleiding ook niet haal, kan ik pas September 2008 weer een HBO starten...

Daarom leek het mij handig om te weten, als ik kan switchen te gaan voor gevechtsleiding, Feb. op de KMA beginnen met in mijn achterhoofd ook dat ik altijd nog kan switchen naar vliegerselectie.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
 
Nope, niet mogelijk. Ze gaan niet eerst veel geld en tijd in je investeren als gevechtsleider en vervolgens weer een nieuwe opleiding voor je betalen.
 
Pas in 2008 beginnen met HBO vind k beetje laat, begin lekker in 2006 en doe dan je selecties, of begin in januari al met instroom en dan tegeljk je selecties. Ben je iig met iets nuttigs bezig. Heb zelf ook een jaar lang vrij weinig gedaan en das in t begin wel lekker maar zelfs niks doen gaat vervelen op een gegeven moment. laterss
 
Ik denk dat wij hier niet zomaar kunnen zeggen of het wel/niet kan. Ik zou zeggen, bel KLu voorlichting op en leg ze het probleem voor. Misschien kan het wel, of misschien maken ze een uitzondering of zoiets. Maar je moet het gewoon daar ff vragen...dan weet je het tenminste zeker! Succes!
Greetz
 
Bedankt voor alle antwoorden!!
Ik zal maandag dan maar even bellen voor de zekerheid, anders keur ik gewoon voor vlieger.
Ik zal wel even laten weten als ik heb gebeld hoe of wat het zit :)
 
Ik heb net een gevechtsleider gesproken, en die zei mij het volgende:


In principe is het zo dat je aansluitend aan je opleiding een funtieduur verplichting hebt van 2 jaar.


Zit er nog een maar?
Nou de maar is dat de gevechtsleiding een kritiek functiegebied is, dat wil zeggen dat als je de opleiding haalt, ze je niet zo makkelijk laten gaan.
Oftewel, als je dan toch de eisen voor F16 piloteur haalt is de kans dat ze je laten switchen minder groot



Hoe groot is de kans dat je weg mag?
Tsja, hangt van de situatie af.
Hoe groot de vraag naar f16 mannen is en hoe geschikt je daarvoor bent.
Als ze moeten kiezen om iemand die al twee jaar opleiding heeft gehad in de f16 opleiding te stoppen of een nieuw iemand dan zou ik persoonlijk voor een nieuw iemand kiezen. je moet immers die vent in de gevechtsleiding ook weer vervangen.


Misschien ook handig voor anderen, daarom heb ik het even zo neer gezet.


ps: Zelf ga ik voor vlieger nu keuren met als 2e optie Officier Gevechtsleiding. 1e voorkeursonderdeel Leeuwarden, 2e Volkel (Twenthe zal weinig zin hebben).
 
Last edited:
Helaas kan je niet switchen. je wordt namelijk bbt(ER) voor een bepaalde functie. En die tijd moet je uitzitten. Echter mocht er een reorganisatie plaatsvinden kan je eventueel omscholing aanvragen. (rekest indienen) Alleen in de praktijk worden die meestal niet gehonoreerd! Soms met een beetje mazzel wel. Maar ja daar moet je niet vanuit gaan! En een advies, zou geen andere functie kiezen als je echt wil gaan vliegen. Als je eenmaal getekend hebt kom je niet meer van je contract af!
 
Bij mijn GVSS zat een jongen die operationeel was op een transport-onderdeel van de Landmacht. Hij mocht wel proberen om selectie te doen voor vlieger maar helaas heeft hij het niet mogen halen..
 
Back
Top