Check het BALPA forum ook eens. Alle bases met 5 kisten of minder (EMA, DTM, misschien NCL etc) worden aan een viability study onderworpen, maar dit is toch niet echt nieuws? Van DTM en EMA is dit al een jaar aan de gang. Laughing Knife (jaja, daar hebben we hem weer) wil pas flight deck in CDG basen als er 10 kisten staan omdat crew op frans contract ruim 40% duurder is en de base dan pas viable is. Andere bases hebben hun omslagpunt dus eerder, zo rond de 5.
Cabine gaat naar seizoenscontracten (hé, doen ze dat bij Trans ook niet?) en ook A.H. geeft aan dat we naar "fewer, bigger bases" gaan. Alles moved naar de basis met de laagste oparationele kosten / grootste opbrengst (bye bye AMS). Wat interessant gaat worden is hoe de vliegers gaan reageren. Veel SFO's voelen de bui hangen met een forecasted upgrade eind 2009 (confirm 2009) en sinds Air France en BA adverteren in flight zal daar de attrition rate wel flink toenemen. Honkvaste Engelsen / Duitsers zullen er alles aan doen om hun achtertuin open te houden en willen desnoods hun vaste rooster opgeven, wat de crews op de grote bases (bijna) nooit aan zullen toegeven.
Verder is het hele "we zijn 400 crews overcrewed" denk ik meer een steek in de richting van de voormalige GB boys om niet te veel eisen te stellen met de overstap naar easy. De UK is erg van de Last in, First out dus....
Veel uitbreiding naar MXP, misschien dus wat movement van kleine naar grotere bases, alle B737's eruit, alle oude non EZY specced ex GB bussen eruit en sinds er tegenwoordig ook in Hamburg A320's van de band rollen een overgang naar een ±180 pax A320 met 5 dames achterin. Dit jaar dus verdere projected growth van kistje of 10, en voor volgend jaar kristallen bol kijken. Er komen ongeveer 40 bussen maar met de B737's en GB bussen eruit komt dat neer op een groei van 0 of zelfs een netto kleine reductie.
In Italië denken ze dat Rome wel eens een basis kan worden, in MAD is de verwachting dat als de nieuwe terminal klaar is BCN aan de beurt is. Hurry up and wait, olie naar USD 200 en we'll believe it when we see it.