sluiting small bases EMA en DTM

Pornokoning

New member
Wat ik zo in de wandelgangen hoor is dat EMA en DTM op scherp staan gesloten te worden......iemand meer nieuws mbt tot dit?

PK
 
Oef PK, daar zeg je me wat. Ik val bijna van mijn stoel! Waar heb je dit vandaan? This is serious stuff (genoeg mensen die net een huis in om en nabij deze bases hebben gekocht), so...

Enige wat mij bekend is is wat AH in zijn mails schrijft.
 
Check het BALPA forum ook eens. Alle bases met 5 kisten of minder (EMA, DTM, misschien NCL etc) worden aan een viability study onderworpen, maar dit is toch niet echt nieuws? Van DTM en EMA is dit al een jaar aan de gang. Laughing Knife (jaja, daar hebben we hem weer) wil pas flight deck in CDG basen als er 10 kisten staan omdat crew op frans contract ruim 40% duurder is en de base dan pas viable is. Andere bases hebben hun omslagpunt dus eerder, zo rond de 5.

Cabine gaat naar seizoenscontracten (hé, doen ze dat bij Trans ook niet?) en ook A.H. geeft aan dat we naar "fewer, bigger bases" gaan. Alles moved naar de basis met de laagste oparationele kosten / grootste opbrengst (bye bye AMS). Wat interessant gaat worden is hoe de vliegers gaan reageren. Veel SFO's voelen de bui hangen met een forecasted upgrade eind 2009 (confirm 2009) en sinds Air France en BA adverteren in flight zal daar de attrition rate wel flink toenemen. Honkvaste Engelsen / Duitsers zullen er alles aan doen om hun achtertuin open te houden en willen desnoods hun vaste rooster opgeven, wat de crews op de grote bases (bijna) nooit aan zullen toegeven.

Verder is het hele "we zijn 400 crews overcrewed" denk ik meer een steek in de richting van de voormalige GB boys om niet te veel eisen te stellen met de overstap naar easy. De UK is erg van de Last in, First out dus....

Veel uitbreiding naar MXP, misschien dus wat movement van kleine naar grotere bases, alle B737's eruit, alle oude non EZY specced ex GB bussen eruit en sinds er tegenwoordig ook in Hamburg A320's van de band rollen een overgang naar een ±180 pax A320 met 5 dames achterin. Dit jaar dus verdere projected growth van kistje of 10, en voor volgend jaar kristallen bol kijken. Er komen ongeveer 40 bussen maar met de B737's en GB bussen eruit komt dat neer op een groei van 0 of zelfs een netto kleine reductie.

In Italië denken ze dat Rome wel eens een basis kan worden, in MAD is de verwachting dat als de nieuwe terminal klaar is BCN aan de beurt is. Hurry up and wait, olie naar USD 200 en we'll believe it when we see it.
 
EMA en DTM staan inderdaad al een tijdje in de zwarte schijnwerpers. EMA heeft denk ik een goede kans, de winst is daar afgelopen jaar flink toegenomen en het aantal routes is ook toegenomen, vooral voor de winterbestemmingen. De nieuwe routes lijken daar ook goed te lopen, dus het lijkt erop dat dat nog wel viable is. Van DTM weet ik niet veel maar ik hoor altijd dat het in de winter om te huilen is en daar zitten ze bij EZY niet op te wachten.....
 
Hahah, Phoenix, ik hoor nu net precies het tegenovergestelde van wat jij schrijft over DTM en EMA :D.

Er wordt zoveel gepeculeerd, hier, op BALPA-forum, de mails van AH en Cor die wat gossip de wereld inhelpt. Als wat AH schrijft alleen maar dreigementen zijn richting GB-piloten, zoals BALPA beweert, hoe moet ik CV's woorden dan interpreteren?

Wat uiteindelijk gaat gebeuren is volgens mij nog altijd een grote ???
 
Ach ja, as usual, we will be the last to know. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Things will get interesting, that's for sure. Maar zoals gewoonlijk is het erg stil vanuit BALPA. Een beetje afwachtend zullen we maar zeggen.

edit: lees net de post van SM op balpaforum, misschien zijn ze niet zo afwachtend deze keer ;)
 
Last edited:
Er is afgelopen week een vergadering gehouden met het managament en de CC (Balpa), AH had vanuit the City een duidelijke opdracht mee en wat feiten (die CV en MC ook nog niet wisten)...
Bottom line van de meeting was dat het management de CC heeft gevraagd met voorstellen te komen om de aanstormende problemen de baas te kunnen zijn.
Oftewel ze willen graag dat WIJ suggereren om weer naar Random Rostering te gaan, Dual Basing (bijv. GLA & EDI) te accepteren, etc... om onze banen te behouden.

Het issue is dus ons niet te snel bang te laten maken en zodoende het slachtoffer van het "verdeel en heers" princiepe te worden.
De stap naar Europese samenwerking tussen de verschillende nationale vakbonden is alweer een stap in de goede richting om te voorkomen dat EZY straks per base en land de boel flink gaat opschudden.
 
ik wil best flexibel zijn maar random rostering......never! Ik heb het in het verleden gezien binnen easyjet en dat is niet best!
 
volgens mij was het niet Easyjet maar Go die random rostering had en daar hoorde ik juist hele goede verhalen over. Easyjet had in die tijd 6 op 3 af.
Wel hebben ze een paar maanden lopen klooien met het carmen rostering system wat voor nogal wat problemen zorgde maar wel altijd binnen het 6-3 systeem.
 
Voor het 6-3 gebeuren had easyjet flexible rosters. Dat was ellende en de mensen klagen daar nog steeds over. Binnen GO haddden we flexible rosters maar dat was niet te vergelijken met easyjet omdat GO toen nog maar 12 kisten had. Toen kon je vrije dagen aanvragen en kreeg je die ook. Dat zie ik binnen easyjet niet gebeuren hoor. Als je nu een vrije dag voor over 4 maanden aanvraagd beginnen ze al me meuten.
 
Ik had begrepen dat de mogelijkheid voor random rostering alleen voor de kleine bases bedoeld was; onder het motto van: Fixed rostering is inefficient en duur voor small bases. Dus òf we sluiten de boel, òf je gaat random. Hard, maar dit is wat ik opmaak uit de berichtgeving.

Random voor de hele vloot? Never.
 
Officieel is er dus nog niks gezegd! Niet meer dan dat het fixed roster inefficient is op de kleine bases en dat de olie wel erg duur begint te worden. De rest is BALPA-forum speculatie ;). Natuurlijk zijn we heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Simpelweg randomroster gaat het niet zijn. Dat is te vermoeiend volgens Simon.
 
Back
Top