Ben dan wel geen technisch ingenieur, maar hydrauliek kan een veel grotere kracht overbrengen dan elektriciteit. Dus tenzij je 5 minuten wilt doen over het ophalen van je gear zal het elektrisch gedeelte vrij zwaar uitgevoerd moeten worden. Ook lijkt me dat je dan een geheel apart systeem moet introduceren, compleet met aandrijving, opslag van energie, leidingen en backups, terwijl hydraulisch het niet meer is dan een paar leidingen, zuigers en wat solenoids, iets wat grotendeels al aanwezig is in de hedendaagse verkeersvliegtuigen. In de kleine (homebuild) vliegtuigen schijnt het al wel een vrij veel voorkomend onderdeel te zijn, maar dat is qua gewicht en krachten een veel lichter systeem, plus dat meestal in dat soort vliegtuigen sowieso geen hydrauliek zit...Nou het zit hem voornamelijk in het retract-extend mechanisme, dat kan electrisch kennelijk veel lichter. (voor zover ik begrijp, weet de ins en outs ook niet exact.) Zal eens kijken of ik er wat info over kan krijgen hier, het is een interessant onderwerp.
Ik heb de bron niet zo 1,2,3 bij de hand, maar de slijtage is onder te verdelen in ongeveer:
- 10% touchdown
- 80% braking
- 10% overige (o.a. tire scrubbing in bochten)
Dat klopt natuurlijk. Zeker moderne Hydraulische systemen die op 5000PSI werken ipv 3000PSI hebben dunnere (lichtere) leidingen nodig, wat het systeem erg efficient maakt.
http://www.flightglobal.com/article...elf-powered-landing-gear-braking-concept.html
Dit is het Airbus equivalent.
Off topic:
Lezen jullie eigenlijk Flight Global/International? Ik verbaas me er vaak over dat de mensen waarmee ik vlieg slecht op de hoogte zijn van de ontwikkelingen binnen de industrie waarin ze werken. Zowel technisch als financieel en bestuurlijk etc. Ik neem aan dat dit voor Airworkers wel meevalt, anders waren het ook geen Airworkers. Maar geloof het of niet, ik kom echt mensen tegen die niet weten wie de baas van Southwest is of hoeveel A340's er rondvliegen.
Back on topic.
Maar geloof het of niet, ik kom echt mensen tegen die niet weten wie de baas van Southwest is of hoeveel A340's er rondvliegen.
of hoeveel A340's er rondvliegen.