Skid vs slip

gabberpietje1

New member
Hallo allemaal,

Op internet lees ik steeds tegenstrijdige informatie mbt skids en slips.
Zou iemand mij hier duidelijk kunnen uitleggen wat nou precies het verschil is (plaatje??)?

Ik zal mijn vraag even preciezer stellen en al opschrijven wat ik denk te weten:p

Wat ik begreep is dat je bij een skid "uit de bocht" vliegt (de centrifugale kracht domineert) Bij een slip zou je dus teveel "in de bocht vliegen (de zwaartekracht domineert). Klopt dit tot zover?

Laten we aannemen dat er een linker bocht wordt gevlogen. Mocht er een slip zijn dan zou dat toch met "rechter voeten" moeten worden gecorrigeerd? Daarnaast zie ik bij zweefvliegers af en toe een "slip landing", maar is deze manouvre niet juist een skid omdat de rudder tegengesteld aan de bocht wordt uitgeslagen (dus uit de bocht vliegen)??? Hierover zit bij mij de onduidelijkheid, ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan uitleggen.

Alvast bedankt, groetjes!
 
Simpel gezegd; slippen: balletje aan de buitenkant, skidden: balletje aan de binnenkant.

Om het probleem op te lossen, zonder na te denken of je te veel of te weinig rudder tov de aileron hebt, "kick the ball".
 
In het zweefvliegen gebruiken we een piefje om de luchtstroom aan te geven. Staat het piefje naar rechts, dan moet je, in het gat, links trappen. Een slipkogel zou in dat geval naar links staan. Om een bocht zuiver te vliegen moet je helling en voeten geven. Als je een bocht niet zuiver vliegt, vlieg je de bocht schuivend of slippend. In het bijgesloten plaatje zie je links een schuivende bocht en rechts een slippende bocht.

In een schuivende bocht maak je de bocht met te veel voeten en te weinig helling. Dit kun je corrigeren door minder voeten te geven of meer helling aan te nemen.

In een slippende bocht maak je de bocht met te veel helling of te weinig voeten. Dit kun je corrigeren door meer voeten te geven of minder helling aan te nemen.

Het slippen op final om hoogte kwijt te raken doe je door bijvoorbeeld links helling aan te nemen en recht voeten te geven. Dit moet je goed coördineren om toch in een rechtlijnige vlucht te blijven, je maakt dus geen bocht.

Ik denk dat dit een beetje de richting is die je zoekt.
 

Attachments

  • schuiven & slippen.jpg
    schuiven & slippen.jpg
    6.6 KB · Views: 0
Last edited:
In het zweefvliegen gebruiken we een piefje om de luchtstroom aan te geven. Staat het piefje naar rechts, dan moet je, in het gat, rechts trappen. Een slipkogel zou in dat geval naar rechts staan.

Als je naar je eigen plaatje kijkt snap je dat dit niet klopt.

Staat je piefje naar rechts, dan staat je neus teveel naar rechts. Dan staat je balletje dus links van het midden. Moet je dus minder rechts/meer links voeten geven.

En voor gabberpietje, zoals al gemeld;

Slippen: Neus buiten de bocht.
Schuiven: Neus binnen de bocht.
 
Allereerst bedankt voor jullie reacties.

@BMJ je zegt "kick the ball", maar als je een linker bocht vliegt en het balletje zit
in de rechterboven hoek (dus skidden) dan corrigeer je dit toch door linker voeten te geven? Dus niet Kick the ball, maar het tegenovergestelde toch??

@ Talsma

Heb je het over een rechterbocht? Want in dat geval zou toch het balletje rechts liggen? Omdat je een slippende bocht maakt (teveel naar binnen, dus de zwaartekracht overheerst)

nog even over de slip landing, je vliegt dat toch uit de bocht? je geeft bijv. helling naar links, maar rechter voeten (dus uit de bocht lijkt mij?) dan is dat toch skidden? Waar zit mijn denkfout:p

groetjes
 
Slippen: teveel helling, te weinig voeten
Schuiven: teveel voeten, te weinig helling
Bij een sliplanding maak je niet echt een bocht dus zit het tussen slippen en schuiven in, maar ik denk dat slippen beter klinkt dus dat het daarom een sliplanding heet ipv een schuiflanding. correct me if wrong ;)
 
Allereerst bedankt voor jullie reacties.

@BMJ je zegt "kick the ball", maar als je een linker bocht vliegt en het balletje zit
in de rechterboven hoek (dus skidden) dan corrigeer je dit toch door linker voeten te geven? Dus niet Kick the ball, maar het tegenovergestelde toch??
Als je in een linkerbocht zit met het balletje rechts, dan verdwijnt het zwaartepunt van jouw vliegtuig naar buiten tov van de bocht. Dan staat je neus aan de binnenkant en moet je RECHTS (want het balletje staat rechts) voeten geven. Dit noemen ze schuiven.

@ Talsma

Heb je het over een rechterbocht? Want in dat geval zou toch het balletje rechts liggen? Omdat je een slippende bocht maakt (teveel naar binnen, dus de zwaartekracht overheerst)

Maak je in een rechter bocht een slippende bocht (neus buiten de bocht) dan staat het balletje inderdaad naar rechts, moet je dus rechts voeten geven.

nog even over de slip landing, je vliegt dat toch uit de bocht? je geeft bijv. helling naar links, maar rechter voeten (dus uit de bocht lijkt mij?) dan is dat toch skidden? Waar zit mijn denkfout:p

groetjes

Nu je het zo zegt, hebben ze het volgens mij altijd over slipvlucht, nooit over schuifvlucht. Als jij rechtdoor vliegt kan je slippen of schuiven, maar je maakt geen bocht dus er wordt geen onderscheid gemaakt. Ze noemen het altijd slippen. Bij een sliplanding maakt het dus niet uit welke kant je voeten op geeft, of waar je neus naartoe staat. Als je maar ongecoördineerd (om er maar nog een term bij te gooien) vliegt, is het goed. (En je moet er extra snel hoogte mee verliezen natuurlijk)
 
Ah het kwartje begint te vallen! Je vliegt inderdaad rechtdoor met een slip landing dus het was een beetje verwarrend. Bedankt voor jullie uitleg allemaal
 
Als je in een linkerbocht zit met het balletje rechts, dan verdwijnt het zwaartepunt van jouw vliegtuig naar buiten tov van de bocht. Dan staat je neus aan de binnenkant en moet je RECHTS (want het balletje staat rechts) voeten geven. Dit noemen ze schuiven

Het quoten lukt even niet, dus dan maar op deze manier.

Hierbij zeg je dus eigenlijk dat je bij schuiven voeten moet geven in de tegengestelde richting van de bocht? Maar dan ga je toch juist alleen maar meer schuiven?
 
@BMJ je zegt "kick the ball", maar als je een linker bocht vliegt en het balletje zit
in de rechterboven hoek (dus skidden) dan corrigeer je dit toch door linker voeten te geven? Dus niet Kick the ball, maar het tegenovergestelde toch??

sorry voor de verwarring kerel, ik zat er inderdaad naast, is inderdaad net andersom: slippen = balletje aan de binnenkant van de bocht en skidden = balletje aan de buitenkant van de bocht :eek:. Maar er van uitgaande dat je voor de ROT de juiste bank hebt , blijft het kick-the-ball principe van kracht.
 
Maakt niet uit, we leren er allemaal van;) Maar in feite is een slip landing toch een HELE SLECHTE bocht, die je natuurlijk wel bewust maakt. Zo slecht dat je eigenlijk rechtdoor vliegt?
 
Sorry voor de vele vragen, ik wil het graag allemaal weten;) Ik heb eens wat verder gezocht op internet en er rest mij nog één vraag (Talsma zei dit overigens ook).

Laten we aannemen: Een linker, slippende bocht. Het vliegtuig valt dus IN de bocht. Maar waarom moet dit worden gecorrigeerd met MEER voeten in plaats van minder voeten?? Als ik dit plaatje teken kom ik juist uit op MINDER voeten
 
Lesje haakeffect.
Stop met de voorstelling dat het vliegtuig ergens heen valt.
Een linker slippende bocht: Je hebt alleen rolroer naar links gegeven en vergeten voeten te geven. Je ziet nu snel dat het vliegtuig de bocht niet wil vliegen omdat de buitenvleugel (rechter) blijft 'haken'.
Je kan dit observeren door langs de neus naar de horizon te kijken en dan zie je dat je neus initieel naar rechts beweegt wanneer je alleen rolroer naar links geeft.

Haakeffect: De buitenvleugel (omhooggaande vleugel) heeft een grotere lift (grotere invalshoek : rolroer is omlaag) en dus meer weerstand. De binnenvleugel heeft juist minder weerstand. Daarom moet je voeten geven in de richting van de bocht om een draaiing om je top-as te krijgen en je buitenvleugel een hogere snelheid te geven en je binnenvleugel een lagere snelheid.

Om het verhaaltje compleet te maken heb je ook nog de neveneffecten. Het neveneffect van rollen = gieren & andersom. Doordat je helling aanrolt, ontstaat er een horizontale liftvector die leidt tot een draaiing om de top-as. Je kan een vliegtuig dus ook besturen met alleen ailerons of alleen een richtingsroer (en hoogteroer natuurlijk).
 
Last edited:
Al die droge tekst , word er bekant dyslectisch van, tijd voor een filmpje:

Mooie forward slip met een Piper Cub

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=wW8GRJI6Kz4[/YOUTUBE]

Deze is iets subtieler maar niet minder mooi, in een Stressna:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=9fTS-fKX13U[/YOUTUBE]

Geeft ook mooi aan waar je het voor kan gebruiken, een short field landing met obstakels of final. Vergroot de daalhoek, oftewel steilere nadering.
 
Dank voor de info zweuvert! Hoe het haakeffect tot stand kwam heb ik al eens geleerd en daar zit niet het probleem voor me om te begrijpen. Ik ben vandaag eens wat filmpjes wezen zoeken en heb er één gevonden. Ik heb een specifieke vraag over dit filmpje en ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen. Het gaat om dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=SAzoEEc36Ms

Het gaat om het stukje vanaf 0:40. De piloot maakt een linkerbocht, echter staat het balletje naar buiten toe, een skid wordt gezegd. Tot zover is het duidelijk. Echter, zegt de beste man dat hij dit gaat corrigeren met RIGHT rudder, terwijl ik toch echt dacht dat dit met LINKS rudder moet om dat toestel weer in die bocht te krijgen. (hij vloog er toch uit want de bal lag aan de buitenkant??)

Hoogstwaarschijnlijk heeft deze man gelijk (hij is de piloot natuurlijk) maar waarom??

groeten!
 
@gabberpietje

Hij vloog niet uit de bocht, hij had de neus juist teveel naar binnen! Als je een linkerbocht maakt en het balletje staat naar rechts, dan moet je of meer banken, of minder links voeten.
 
Nummer 4 slipt een beetje, goed kijken in de slomo:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=7Dr2ZB36p9Y[/YOUTUBE]
 
Back
Top