single pilot 727

6

676$

Guest
FD liep een paar dagen geleden ene "B.C." tegen het lijf during a Mexico city layover...


The guy is a CAL mainline captian on the 777 about to retire. So whe had some drinks, and some more drinks and he started telling me the following....

(late 60's...)




Toen de beste man in his earlie twenties was, vloog hij als een f/o op de 72. sure enough ging zijn bedrijf, tango uniform dus moest hij opzoek naar een nieuwe baan... Na een tijdje zoeken kwam hij terecht bij Braniff op de 727 on the bottem of the list as a F/E. Beetje balen aangezien hij immers 4000 TT als f/o op de 72 had bij een ander kleiner bedrijf. Naja, de beste man was blij dat hij iig een nieuwe job had.


Zo vloog hij een maandje of 2 na z'n IOE een trip naar een klein stadje in Texas. Ze hadden een 14 hour layover at some shity 2 horse town in texas, dus de crew dook gelijk de hotel bar in en begon aan de whisky shots en flessen te drinken.... Na een uur of 4.5 doorzakken, besloot Mr. B dat het tijd was om zn nestje in te duiken, aangezien zn showtime ongeveer een kleine 12.5 uur later was... B dook zn bed in, en de F/O en baas beloofden hem dat ze binnen een uurtje ook de veren in zouden duiken...


(8 uur later 07:00 AM)

Een frisse B ontwaakt uit zn slaap, voelt zich wat "light" in zn hoofd, maar verder prima. Duikt de douche in, loopt de lobby in en gooit een appeltje in zn mond, terwijl ie een flesje water in zn mond stopt. Tot zijn stomme verbazin ziet ie zn captain en f/o nogsteeds vrolijk aan de bar hangen met een flesje JD naast hen. Hij loopt naar ze toe en zegt: "What the fuck is wrong with you guys? we got a fuck-ing show at DFW in 45 mins you ass---!!!!!" Fuck zegt de captain, your right!" en valt recht achterover... Mr. B shakes his head, gooit de capt en f/o op zn schouder en loopt naar hun hotel kamers toe... Hij gooit ze onder de douche, stopt ze in hun uniform en gooit ze een paar minuten later in het hotel busje naar het vliegtuig......


Even later komen ze bij het vliegtuig aan, B gooit de captain in de f/o seat en gooit de f/o in zijn f/e seat.... B gaat zelf op de captain seat zitten, en gooit nadat hij de duimpjes omhoog ziet van een jonge man recht voor de kist engine 1, 2 en 3 aan en vliegt de kist single pilot terug naar home base.....

Paar maanden later loopt de (destijds straal bezopen) captain de inmiddels f/o B tegen het lijf in de crewroom, geeft hem een schouderklopje, zegt niets en loopt weg....

Urban legend or not? you tell me. Sure as shit, I believe it.

FD.
 
Ha ha geweldig. Aangezien het waarschijnlijk een aantal decennia geleden is + in the wild wild us of a wil ik het ook nog wel geloven.

En dat allemaal zonder kls achtergrond
 
Het zou me niet eens verbazen.
Ik ken iemand die single pilot een B737 heeft gevlogen (hij was de enige aan boord!). Welliswaar in een oorlossituatie, maar dus niet onmogelijk.
 
Late 60's....

Hell Yaahh.
Misschien is het verhaal iets "mooier" tegen je verteld voor de amusementswaarde, maar dit verhaal is zeer zeker waar gebeurd. No doubt in my mind.

Heb vele jaren op een "grass roots aviation" vliegveldje gewerkt en daar kwam men (vroeger voor mijn tijd) in het weekend bijeen om een beetje te vliegen en over vrouwen en wat al nog meer te ouwehoeren onder het genot van bier, scotch, gin en het restje, om na afloop vrolijk weer terug naar huis te vliegen, met zo nu en dan een low pass onder de brug door.

Die bekende uitspraak over "old & bold" pilots is echt niet in de jaren negentig ontstaan.;)
 
Ha, tot ons aller verbazing heeft een soortgelijke situatie zich ook eens voorgedaan in het early jet tijdperk van "een grote Mij" in Nederland.

Het verhaal van FD komt daarbij aardig in de buurt.

GF.
 
Ik geloof het wel in die tijd

FREE LOVE, BABY, FREE LOVE.

Dat was de tijd van al die hippies en de TREEHUGGERS (hoewel de treehuggers er nog steeds zijn)
 
markwise: tijdens de engine start moet je een beetje heen en weer om de generators, pneumatics, pressurization en nog enkele dingen aan te zetten en uiteindelijk de APU uit te zetten. Je hoeft nu niets meer te doen met het panel op een korte vlucht en kun je dus inderdaad single - pilot vliegen. Op een korte vlucht hoef je de fuel imbalance niet zo in de gaten te houden. Op langere vluchten zul je waarschijnlijk branstof rond moeten pompen, wat de belangrijkste taak is voor de FE gedurende de vlucht op een 727.

Nog niet zolang geleden heeft 1 persoon een 727 weggevlogen dat in een of ander afrikaans land aan de ketting was gelegd...
 
Heel simpel. In nederland moet je weten wat er gebeurd achter het paneel met de knoppen, de rest van de wereld wilt weten wat je met de knoppen moet doen om een door jouw gewenst resultaat te krijgen
 
Markwise: die 727 waar ik voor sta vloog ik als flight engineer (second officer) voor Kitty Hawk Aircargo. Vlieg nu DC-10 voor een ander bedrijf.
727 paneel heeft zeer weing dingen die een 'auto-mode' hebben. Enige was een automatische cabin pressure controller, als je het geluk had dat die in jouw kist was ingebouwd. Groot verschil met de DC10, nog groter verschil met de L-1011 (best aircraft ever built)

Biscane: zeker weten. Nu tijdens de control check waarschuw ik de captain even met een "watch essentials". Degenen die 727 gevlogen hebben weten meteen dat je dat ding ook gevlogen heb
 
De727 is in de jaren 50 ontworpen en kwam in de zestiger jaren in dienst. het panel heeft bijna geen automatisme.
De DC10 en L-1011 werden ongeveer tegelijkertijd ontworpen. Lockheed was er eerder mee begonnen en Douglas wilde zijn kist eerder aan het vliegen hebben. De Lockheed was als een tank gebouwd en het panel zeer goed uitgedacht en zeer geautomatiseerd. De DC10 was niet zo doordacht, heeft meer schakelaars en subsystemen en is niet zo geautomatiseerd. Dit volgens collega's die beide types hebben gevlogen. De DC10 heeft zeker in het begin een nogal onrustige peride gehad. Diverse vliegverboden vanwege ongevallen. Het laatste ongeval dat tot een grote verandering in het ontwerp van de DC10 heeft geleden was het United ongeval in Sioux City. Een turbine blad in de #2 motor brak af en ging door alle leidingen van de 3 hydraulische systemen die daar net allemaal bij elkaar zitten. Zonder hydraulische druk werkte geen van de flight controls meer en moest de kist met de overgebleven 2 motoren gestuurd worden. Na dit ongeval zijn er checkvalves in het #3 hydraulische systeem gezet zodat bij een volledig verlies van 1 en 2 er in ieder geval vloeistof overblijft voor een deel van de controls. Lockheed had dat al...... en de leidingen waren ver van elkaar gemonteerd.
 
Vloog laatst met een Captain die me vertelde over "die goeie ouwe tijd" dat hij VFR vloog in de 727 in Afrika. Naar een of ander afgelegen oord wat ze in 1 keer moesten vinden, want tanken kon daar niet. Dus het was of veld zien, landen en pax oppikken en terugvliegen, of het veld niet zien en omkeren. Brandstof was er net genoeg voor de heen en terugvlucht, zonder marges.
Mega interressant om met die man te vliegen en zijn verhalen te horen, krijg er geen genoeg van. En dan vraag ik me altijd af, wat heeft mijn generatie vliegers ooit te vertellen aan de volgende generaties?
 
charlie2 said:
. En dan vraag ik me altijd af, wat heeft mijn generatie vliegers ooit te vertellen aan de volgende generaties?
Nou mien jong, vroeger, moesten we de fmc zelf in stellen. Aerodrome kaartjes waren nog van papier en zaten in mappen:cool:
 
En dan vraag ik me altijd af, wat heeft mijn generatie vliegers ooit te vertellen aan de volgende generaties?

Volgende generatie? De volgende generatie hoef je NIETS te vertellen, dat zijn waarschijnlijk.......COMPUTERS.
 
Back
Top