SFA (Sabena Flight Academy)

Tom!

New member
Vroeger werd gebruik gemaakt van de COMPASS test, na overname door CAE Global Academy (Canada), waar o.a. ook NLS onder zit, is de selectieprocedure aangepast.
De selectie bestaat nu (09/2010) uit 3 fasen; Engelse test, fysica test en ADAPT-test.
Enkel bij positief afronden van de Engelse en fysica test mag je de ADAPT-test doen.
De kosten voor de selectie bedragen € 200 (09/2010).
Meestal kan je de Engelse en fysica test op 1 dag plannen, per maand organiseert SFA per testfase 2 dagen waarop je ze kan afleggen. Kijk voor test-data op het "registration form" op de website www.sfa.be

Fase 1) Fysica

Voor deze test kan je je het beste voorbereiden aan de hand van het boek wat SFA zelf voorstelt, "Schaums outline of college physics" 10th ed. AANRADER!! Te koop in de boekhandel voor € 14,99.
Als je geen moeite hebt in het middelbaar onderwijs met fysica vormt deze test geen probleem. Zorgen dat je goed alle formules kent pv=nRT, v=s/t ,... want je krijgt geen formularium, enkel een one-line zakrekenmachine met cos, sin en tan zijn toegelaten.
Verder de oefeningen van de boek eens doornemen (enkel level I en II wordt gevraagd) en dan is deze test geen enkel probleem!
Je krijgt 20 vragen met elk 3 meerkeuze-antwoordmogelijkheden. Verder krijg je ook kladpapier waarop je de vragen kan oplossen, maar er wordt enkel naar de antwoorden gekeken (kadertje met a-b-c achteraan de opgavebladen).
Resultaat kreeg ik meteen te horen. 12/20 is de minimumscore om verder te mogen gaan in het selectieproces.

Fase 2) Engels

Voor deze test wordt je aan een computer geplaatst. Alles gebeurt met computer, geen persoonlijk interview ofzo... De test bestaat uit 2 delen, een mondelinge gedeelte en kennis-gedeelte.
Het mondelinge gedeelte gebeurt via een headset met microfoon. Er worden zinnetjes of cijferreeksen opgezegd en jij moet die zo duidelijk en zo "Engels-achtig" uitspreken. Op het scherm zie je een groen balkje naar gelang de duidelijkheid van je spreken. 5 blokjes, probeer 4 groene te krijgen (3 is ook net goed denk ik). De software bepaalt dan een score voor hoe duidelijk en "mooi" je mondelinge vaardigheden zijn.
Vervolgens leg je een kennis-gedeelte af die ook uit 2 delen bestaat: een 'beginner-level' en een 'intermediate-level'. Woordenschat, grammatica, uitdrukkingen, zinsbouw, etc. worden getest. Alles gebeurt via de muis (woorden verslepen, a-b-c-d aanduiden, figuren aanduiden, etc.). Ook dit wordt dan automatisch beoordeelt en op het einde van beide fasen (mondeling en theoretisch) krijg je een score op 3.5. Streefdoel is minstens 2.5/3.5 (komt overeen met ongeveer 14/20).
De computer geeft op het einde je resultaat aan, m.a.w. ken je ook hier meteen je resultaat.

Fase 3) ADAPT-test

Deze test bestaat uit 4 delen waarbij het eerste deel thuis af te leggen is online.
Nadat de eerste 2 fase goed zijn afgelegd krijg je 2 mails van SYMBIOTICS (Engels bedrijf die de ADAPT-test vervaardigd heeft). Een mail met het "candidate handbook" waarin beschreven staat waaraan je je kunt verwachten, en een andere mail met een username en pass om in te loggen op hun website.
Een eerste gedeelte van deze fase bestaat erin 277 persoonlijkheidsvragen online in te vullen (m.b.v. die inloggegevens). Tracht dit te doen in 30 à 45 min. Dit moet je dus thuis vooraf doen.
Op de dag zelf moet je naar SFA gaan waar je begint met een interview met 2 m/v. Zij toetsen het profiel dat naar boven kwam d.m.v. die vragenlijst af aan wat jij te zeggen hebt. Vragen als motivatie piloot, sterke/zwakke punten, hoe zit je in elkaar (troeven), leiderschap vb.?, mensenkennis, hoe ga je met mensen om, denk je dat je de vereiste piloten-kwaliteiten hebt, wat zijn je hobbies, eerdere studies, eventueel problemen op je studiepad, etc. Geen formeel interview, gewoon een aangename 'losse' babbel...
De derde fase van deze ADAPT-test is een totaaloefening waarbij je voor 5 schermen wordt geplaatst: links een touch-screen waar allerlei soorten intelligentievraagjes worden gesteld (numeriek, verbaal, vormelijk, abstract, ruimtelijk inzicht, korte termijn geheugen, etc.). Voor je 3 schermen die je cockpit voorstellen en rechts van je een weerom een touchscreen waarop je een kaart ziet (je vliegpatroon A naar B naar C naar D naar finish) en de gegevens van hoe te vliegen (hoogte, snelheid, koers en binnen welke tijdspanne je het volgend punt moet halen en de finish).
Het is dus de bedoeling dat je goed vliegt volgens de opgelegde gegevens (met joystick en throttle) en dat je terwijl vragen oplost op het linkerscherm wanneer ze opkomen (kan ook mondeling zijn). Die vragen los je op met numeriek klavier, verbaal (luidop) of via aanraking op het touchscreen.
Voor deze totaaltest plaatsvindt wordt elke handling afzonderlijk ook eerst geoefend (vliegen, testjes oplossen, werken met de kaart etc.). Deze test duurt 1 uur en 15 minuten en wordt gefilmd.
Dit namelijk om samen met een medewerker te bekijken in de 4de fase van deze ADAPT-test. De film wordt afgespeeld en samen met een medewerker bekijk je hoe je het ervanaf hebt gebracht.

Fase 4) Board Decision

Een fase waarbij je niets hoeft te doen; enkel je zenuwen onder controle houden... Alles wordt bekeken en je krijgt een ja of nee antwoord om te mogen beginnen aan de opleiding bij SFA!
 
Last edited by a moderator:
Back
Top