Seven convicted for 2005 ATR crash

Afhankelijk van tussen welke landen Italië uitleveringsverdragen heeft, hoeft de in Italië veroordeelde Crew niet 'noodzakelijkerwijs' de Italiaanse bak in.

Probleem is dan wel, dat je opgesloten zit in eigen land of in de landen die geen uitleveringsverdrag met Italië hebben.
 
RTL nieuws redactie duikt onder het niveau van de telegraaf

RTL nieuws redactie duikt onder het niveau van de telegraaf

De redactie van RTL nieuws wil graag op TV laten zien dat ze best onder het niveau van de telegraaf reacties kan kruipen:

Biddende piloten tien jaar cel in
De piloot en de co-piloot van een Tunesisch vliegtuig dat in 2005 voor de kust van Italië neerstortte, moeten tien jaar de cel in.

Gebed
De gezagvoerder en zijn collega, die net als 21 andere inzittenden de ramp overleefden, hebben volgens de rechter de crash zelf veroorzaakt. Ze grepen niet in toen hun toestel in de problemen raakte, maar begonnen in plaats daarvan te bidden.

Paniek
Als ze niet in paniek waren geraakt, hadden ze het vliegveld vermoedelijk wel gehaald.


ach ja, there is always room at the bottom... :(
 
De redactie van RTL nieuws wil graag op TV laten zien dat ze best onder het niveau van de telegraaf reacties kan kruipen:

Biddende piloten tien jaar cel in
De piloot en de co-piloot van een Tunesisch vliegtuig dat in 2005 voor de kust van Italië neerstortte, moeten tien jaar de cel in.

Gebed
De gezagvoerder en zijn collega, die net als 21 andere inzittenden de ramp overleefden, hebben volgens de rechter de crash zelf veroorzaakt. Ze grepen niet in toen hun toestel in de problemen raakte, maar begonnen in plaats daarvan te bidden.

Paniek
Als ze niet in paniek waren geraakt, hadden ze het vliegveld vermoedelijk wel gehaald.


ach ja, there is always room at the bottom... :(
Beneden niveau? Verklaar! Heb jij de CVR gesprekken gehoord, of een transcript van wat er zich daadwerkelijk afgespeeld heeft? Of heb je een link waar een CVR transcript op staat? Hier is een link naar een Engelse versie van het onderzoeksrapport, maar er staat helaas nergens een volledige transcript van de CVR gesprekken. Men is blijkbaar erg selectief met het veropenbaren van CVR passages en men beroept zich op een ICAO regelgeving op blz 207:
Some of the dialogues recorded by the CVR and made available to the public domain were not relevant for reconstructing the dynamics of the event. The unconditional circulation of CVR content conflicts with provisions 5.12 and 5.12.1 in Annex 13 of the International Civil Aviation Convention (Annex 13 ICAO) and can cause serious negative consequences regarding prevention, thus preventing avoidance of other accidents.
 
Heb jij de CVR gesprekken gehoord, of een transcript van wat er zich daadwerkelijk afgespeeld heeft? Of heb je een link waar een CVR transcript op staat?

Ik heb eerder al een link gepost naar het onderzoeks rapport, daarin staat nergens dat de piloten waren gestopt met vliegen om even te bidden. Dat zou toch moeten opvallen, denk je niet?

De gesprekken hoor je hier.
Graag je mening of jij hier hoort dat ze bidden in plaats van vliegen.
 
Ik heb het officiële rapport 2 keer gelezen.

Eigenlijk kan ik niet 'echt' iets absurd ontdekken, behoudens het FQI (ATR42 <--> ATR72 :eek:) maintenance, actuele Fuel status en Spaghetti Control geknungel.

They were also requested for confirmation of the emergency condition.

In confirming this emergency, TUI 1153 repeatedly asked, three times (the controller had not perfectly understood the question, made in English), the distance to the airport.

The controller finally replied that the current distance from the TVOR-DME of Palermo “PRS” (located on the airport) was 48 nautical miles (NM).

The aircraft, with two engines shut down, was at an altitude of approximately 15.000 ft.

In view of the distance from Palermo in relation to the altitude, the crew of the TUI 1153 asked if there was any other terrain closer than Palermo on which they could land (“Is there any terrain nearest than Palermo Sir, please?

We lose both engines and we are only 15.000 ft”), pointing out that they had lost both engines and were only at 15.000 ft of altitude.

The same request was repeated once more (“Any nearest airport where we can land?”) because the controller could not understand its content.

:passed:

Oké 'n plons heading van 111° is aardig naar het Oosten :D, maar:
Er zijn 2 simtesten gedaan met 2 verschillende, zeer ervaren crews.

Sessie 1 haalde het net en sessie 2 haalde het net niet en is 1 mijl uit in het water geland.

Wat is dan kans dan dat een verraste crew het beter doet?

Conclusie: het Openbaar Ministerie en de rechter(s) in dezen, hebben 0,0 verstand van (burger) luchtvaart.

Voor zover ik kan (be)oordelen hebben beide vliegers tot het allerlaatste moment gevlogen ;)

Note: in NL is er ook zo'n :stapelge: tendens.
Zie Is de veiligheidsregulering in de burgerluchtvaart uit balans? (ing. K.E. Beumkes)
 
Last edited:
Ik heb eerder al een link gepost naar het onderzoeks rapport, daarin staat nergens dat de piloten waren gestopt met vliegen om even te bidden. Dat zou toch moeten opvallen, denk je niet?

De gesprekken hoor je hier.
Graag je mening of jij hier hoort dat ze bidden in plaats van vliegen.
Thx voor de link. OK, fair enough, op dat gefluister van de laatste 10 seconden, en een paar referenties naar "mon Dieu" na hoor ik idd niemand bidden. In het onderzoeksrapport staan wel wat indirecte verwijten (blz 193, Conclusions) aan de crew, maar om daar iemand nou 10 jaar voor in de cel te gooien...NEE!

Als piloot ben je dus inderdaad de "fall guy" zodat de autoriteiten, vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen hun handen in onschuld kunnen wassen.
 
Maar huh, bij jullie besteld OPS de brandstof toch en moet je toch een goede reden hebben om meer mee te nemen of vergis ik me? Heb ik me wel eens laten vertellen door een collega van je. Correct me if I am wrong...
Nee, het vliegplan-uitspuug-apparaat berekent de route, tijd, hoogte en de daarmee benodigde hoeveelheid brandstof, maar bij elke vlucht waarbij je zelf je briefing uitdraait, moet je zelf de zogenaamde fuel-order geven, waarmee je bevestigt die brandstof mee te nemen. Op dat punt kun je dan door simpelweg de nieuwe hoeveelheid in te vullen, elke hoeveelheid meenemen. Wat ze wel van ons vragen is dat tijdig te doen, zodat de tankboer niet twee keer hoeft te rijden...

Mocht je te weinig tijd tussen twee vluchten hebben, wordt de briefing naar het vliegtuig gebracht en vervalt deze procedure. Dan kun je echter altijd nog persoonlijk aan de tankboer vragen iets meer te tanken (zoveel je wilt), als je daarna het maar in het systeem laat zetten voor het loadsheet.

Ook bij ons wordt een boel gedaan om die vele liters peut te besparen, maar tot nu toe is er nog nooit iemand geweest die mij heeft aangesproken op welke hoeveelheid ik meenam dan ook
 
Voor wat het waard is, deze crash is aflevering 6 in een nieuwe serie van ACI (season6) Op NLse tv staat deze aflevering niet specifiek gemeld, nummer 5 op 22 mei dus ik schat ergens op de avond van 29 mei dit allemaal duidelijker (?) te zien.
 
Back
Top