SEP weer geldig maken

flyboy.nl

New member
Ben even weggeweest...

Hangen hier nog FI(A)'ers rond die goede tips hebben voor het weer geldig maken? Ik heb een geldig ATPL, de uren, medical etc maar 10 jaar geen SEP meer gevlogen.

Bedankt, Erik.
 
Je moet een sep profcheck afleggen met examinator, dat is een standaard rondje stalls steepturns forcedlanding slowflight cicuits glide-in etc.

Er is geen minimaal aantal uren vereist voordat je examen mag doen, maar ik zou er van uitgaan dat je minimaal tussen de 3-5 uur bezig bent je kist te leren kennen en die items oefenen met instructeur. Zoek een leuke club en kist uit en regel dat het ook meteen je checkout is.
 
Zo eenvoudig (profcheck) ligt het helaas niet (meer). Je moet je wenden tot een ATO welke beschikt over een goedgekeurde sylabus Classrating SEP. Zij dienen een evaluatie te doen (eventueel middels een evaluatievlucht) om jouw niveau te bepalen en te bepalen of, en zo ja welke, aanvullende training er nodig is. Nadat deze training volgens plan is uitgevoerd wordt er een certificaat opgesteld en kan de bekwaamheidsproef worden afgenomen. Zie AMC1 FCL740 en deze link voor een informatieblad:

https://www.ilent.nl/Images/Informa...open bevoegdverklaringen..._tcm334-343167.pdf
 
Zo eenvoudig (profcheck) ligt het helaas niet (meer). Je moet je wenden tot een ATO welke beschikt over een goedgekeurde sylabus Classrating SEP. Zij dienen een evaluatie te doen (eventueel middels een evaluatievlucht) om jouw niveau te bepalen en te bepalen of, en zo ja welke, aanvullende training er nodig is. Nadat deze training volgens plan is uitgevoerd wordt er een certificaat opgesteld en kan de bekwaamheidsproef worden afgenomen. Zie AMC1 FCL740 en deze link voor een informatieblad:

https://www.ilent.nl/Images/Informa...open bevoegdverklaringen..._tcm334-343167.pdf

Klopt, zo heb ik het vorig jaar ook moeten doen.

Groeten Steef
 
Zat in min of meer dezelfde situatie. Geldig ATPL, genoeg uren. SEP-rating circa 7 jaar geleden verlopen.
Op EHHV 2 uurtjes les gehad op een C150, daarna examen van 35 min (steep turns, stalls, EFATO, gesimuleerde noodlanding buiten veld, glide in op veld, normale landing en flapless landing).
En hij is weer geldig! :)
 
Back
Top