Boeing747
New member
Al meer dan eens zijn er hier op Airwork hartige woorden gewisseld wat betreft het item ‘senioriteit’. Tijd om er nu toch maar eens een apart topic aan te wijden.
In het topic ‘Geef je pilotentopic een cijfer’ schreef 49015 ‘The only constant is change’. En ja, er is gaandeweg nogal wat veranderd.
Vroegah was het de normaalste zaak van de wereld dat mensen in allerlei sectoren hun hele arbeidzame leven lang in dienst bleven bij dezelfde werkgever. Werden er vroegah wenkbrauwen bedenkelijk opgetrokken als uit een CV van een werknemer bleek dat hij meermaals zijn werkgever na enkele jaren had ingeruild voor een andere, nu wordt het veelal beschouwd als ‘tot de inventaris horen’ als iemand ergens al vele jaren zit en kan dat in het nadeel gaan werken.
Vroegah had zo ongeveer elk zichzelf respecterend land een eigen nationale trots (zoals op het gebied van luchtvaart KLM, Sabena, AirFrance, Lufthansa, Swissair enz.), nu ontbreken er heel wat deelnemers uit de verzameling van toen. Wie had toen ooit gedacht dat bedrijven als Fokker en Verolme /RSV zouden omvallen?
In een wereld waar zo ongeveer iedereen bleef zitten waar ie zat (of het nou woonstek, werkgever, kerk of politieke partij betrof) lag in de beroepscarrière een verticale in- en doorstroom voor de hand. Daarbij sluit het senioriteitsprincipe zoals dat in de luchtvaartwereld van toepassing is naadloos aan.
Mijn eerste vraag: is het senioriteitsprincipe nog wel van deze tijd?
In de wereld van nu heeft horizontale instroming naast verticale doorstroming haar intrede gedaan. Daar kan je allerlei oorzaken voor aanwijzen: fusies, willen werken bij een betere/aantrekkelijkere werkgever, baan kwijtgeraakt en daardoor zijn aangewezen op een andere werkgever.
Als ik goed ben ingelicht kan het gevolg van het senioriteitsprincipe zijn dat iemand die gezagvoerder was op een widebody bij maatschappij X, qua salariëring en diverse rechten op dezelfde widebody bij maatschappij Y onder een coco belandt. Een ander gevolg is natuurlijk dat mensen niet makkelijk weglopen bij een bedrijf.
Mijn tweede vraag: kan het juist niet leiden tot versterking van kwaliteit en kwantiteit om mensen die verticaal instromen hun opgebouwde rechten te laten behouden?
Binnen de gezondheids- en welzijnszorg kent men ook senioriteit. Een werknemer wordt ingedeeld in een bepaalde functiegroep met bijbehorende salarisschaal en aan de hand van zijn ervaring komt hij op een bepaalde tree van de aanloop- of functionele schaal terecht. Hoe langer hij de functie uitvoert, hoe een hogere tree hij bereikt - totdat hij op de hoogste is gearriveerd.
Gaat deze werknemer om wat voor reden dan ook horizontaal elders instromen dan behoudt hij zijn opgebouwde rechten qua inschaling. Eventueel kan hij een hogere tree of salarisschaalindeling bedingen in geval andere zaken op zijn CV of bijzondere prestaties daar aanleiding toe geven.
Mijn derde vraag: hoe zou het zijn om senioriteit te koppelen aan zaken als de datum waarop de vlieger zijn ATPL heeft gehaald, het aantal gevlogen uren en/of bijzondere prestaties ?
NB: In relatie met dit laatste (bijzondere prestaties) denk ik bijvoorbeeld aan het verhaal van Koning Lucht, voor details zie: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11249
Hopend op een vruchtbare discussie :biertje:
In het topic ‘Geef je pilotentopic een cijfer’ schreef 49015 ‘The only constant is change’. En ja, er is gaandeweg nogal wat veranderd.
Vroegah was het de normaalste zaak van de wereld dat mensen in allerlei sectoren hun hele arbeidzame leven lang in dienst bleven bij dezelfde werkgever. Werden er vroegah wenkbrauwen bedenkelijk opgetrokken als uit een CV van een werknemer bleek dat hij meermaals zijn werkgever na enkele jaren had ingeruild voor een andere, nu wordt het veelal beschouwd als ‘tot de inventaris horen’ als iemand ergens al vele jaren zit en kan dat in het nadeel gaan werken.
Vroegah had zo ongeveer elk zichzelf respecterend land een eigen nationale trots (zoals op het gebied van luchtvaart KLM, Sabena, AirFrance, Lufthansa, Swissair enz.), nu ontbreken er heel wat deelnemers uit de verzameling van toen. Wie had toen ooit gedacht dat bedrijven als Fokker en Verolme /RSV zouden omvallen?
In een wereld waar zo ongeveer iedereen bleef zitten waar ie zat (of het nou woonstek, werkgever, kerk of politieke partij betrof) lag in de beroepscarrière een verticale in- en doorstroom voor de hand. Daarbij sluit het senioriteitsprincipe zoals dat in de luchtvaartwereld van toepassing is naadloos aan.
Mijn eerste vraag: is het senioriteitsprincipe nog wel van deze tijd?
In de wereld van nu heeft horizontale instroming naast verticale doorstroming haar intrede gedaan. Daar kan je allerlei oorzaken voor aanwijzen: fusies, willen werken bij een betere/aantrekkelijkere werkgever, baan kwijtgeraakt en daardoor zijn aangewezen op een andere werkgever.
Als ik goed ben ingelicht kan het gevolg van het senioriteitsprincipe zijn dat iemand die gezagvoerder was op een widebody bij maatschappij X, qua salariëring en diverse rechten op dezelfde widebody bij maatschappij Y onder een coco belandt. Een ander gevolg is natuurlijk dat mensen niet makkelijk weglopen bij een bedrijf.
Mijn tweede vraag: kan het juist niet leiden tot versterking van kwaliteit en kwantiteit om mensen die verticaal instromen hun opgebouwde rechten te laten behouden?
Binnen de gezondheids- en welzijnszorg kent men ook senioriteit. Een werknemer wordt ingedeeld in een bepaalde functiegroep met bijbehorende salarisschaal en aan de hand van zijn ervaring komt hij op een bepaalde tree van de aanloop- of functionele schaal terecht. Hoe langer hij de functie uitvoert, hoe een hogere tree hij bereikt - totdat hij op de hoogste is gearriveerd.
Gaat deze werknemer om wat voor reden dan ook horizontaal elders instromen dan behoudt hij zijn opgebouwde rechten qua inschaling. Eventueel kan hij een hogere tree of salarisschaalindeling bedingen in geval andere zaken op zijn CV of bijzondere prestaties daar aanleiding toe geven.
Mijn derde vraag: hoe zou het zijn om senioriteit te koppelen aan zaken als de datum waarop de vlieger zijn ATPL heeft gehaald, het aantal gevlogen uren en/of bijzondere prestaties ?
NB: In relatie met dit laatste (bijzondere prestaties) denk ik bijvoorbeeld aan het verhaal van Koning Lucht, voor details zie: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11249
Hopend op een vruchtbare discussie :biertje: