Selectiefase 8: Fysieke Aanname Meting FAM (2018)

Diana

Active member
De Fysieke Aanname Meting (FAM), ook wel sporttest genoemd, vindt plaats in het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML), Kampweg 3 te Soesterberg. De FAM bestaat uit fysieke functionele testen. Tijdens de fysieke functionele testen wordt gekeken of je fysiek in staat bent om de functie waarop je solliciteert uit te voeren. Als je onvoldoende belastbaar bent, kunnen tijdens de opleiding en training letsels als gevolg van overbelasting optreden. Er zijn zes clusters voor de functionele fysieke test. Cluster 1 bestaat uit functies waaraan de minst zware eisen worden gesteld. De funtie officier vlieger is Cluster 1. De FAM bestaan uit de volgende vijf onderdelen.
__FORCETOC__

==Progressieve marstest==
Je moet met een verzwaarde rugzak lopen. Voor de verschillende functieclusters wordt zo nodig het gewicht aangepast.

• Voor functieclusters 1, 2 en 3: 20 minuten lopen met een rugzak van 25 kg

==Progressieve til/draagtest==
Een munitiekist van verschillende gewichten optillen en 25 meter dragen alvorens de kist op de tiltafel te zetten. De gewichten van de munitiekist en het aantal herhalingen variëren voor de verschillende functieclusters.

• Voor functiecluster 1: 10 herhalingen met een munitiekist van 20 kg

==Onbelaste hardlooptest==
Je moet 12 minuten hardlopen. Afhankelijk van je functiecluster verschilt de afstand.

• Voor functieclusters 1, 2 en 3: 2200 meter

==Graaftest==
In een graafbak wordt met een schep zand verplaatst. Voor de verschillende functieclusters verschilt hoe lang geschept moet worden. Op het CML is geen grafbak aanwezig dus wordt hiervoor een medicijnbal met een bepaald gewicht gebruikt om daarmee de gravende beweging te simuleren.

• Voor functieclusters 1, 2 en 3: 60 seconden

==Binnenparcours in een sporthal==
Je moet de volgende activiteiten kunnen uitvoeren:

• Klimmen en klauteren
• Opstappen op halve kast met afsprong op mat
• Eenmalig 5 verschillende houdingen aannemen: hurkzit en 4 schiethoudingen (liggend, knielend links en rechts, staand)
• Kruipen op handen en knieën en tijgersluipgang
• Werken boven schouderhoogte: Je moet gedurende 1 minuut een steekgewicht in
een houder boven schouderhoogte plaatsen en verwijderen en vleugelmoeren aandraaien met twee handen tegelijkertijd.

==Na afloop==
Na al deze testen volgt meestal gelijk de uitslag. Bij positief advies kan je verder met de selectieprocedure, bij negatief advies krijg je een trainingsschema mee en kan je het na een bepaalde periode opnieuw proberen.

Al met al is de sporttest echt niet zo zwaar als je maar een redelijk goede conditie hebt. Als je al een tijdje niet sport dan is het wel aan te raden goed te trainen anders haal je het niet. Niet iedereen komt er zo maar doorheen, onderschat het dus niet!
 
Last edited by a moderator:
Iemand enig idee hoe groot/hoog de hierboven genoemde sprongkracht moet zijn? of verschilt dat hier van persoon tot persoon (afhankelijk van gewicht, lengte en geslacht)?
 
ik weet niet waar het van afhankelijk is, zal wel leeftijd, gewicht etc. zijn.
Maar naar mijn weten zijn de ze waardes niet bekend,, er werd mij tenminste niks verteld tijden de FAM;)

Rl
 
hallo allemaal...

ik lees bij de Wingate test dat hoe harder je trapt, hoe hoger de weerstand is...
is het dan toch de bedoeling dat je zo hard mogelijk trapt?
Ik bedoel, maak je het jezelf dan niet zwaarder?

Hetzelfde lees ik met het bankdrukken, hoe harder je duwt, hoe zwaarder het is...
geldt dan hetzelfde?
thnx!
 
Gewoon zo hard mogelijk trappen/drukken.
Ho hoger de weerstand gaat hoe beter, ze willen zien wat je kunt.
 
Back
Top