Selectiefase 2: Geautomatiseerd Vlieger Selectie Systeem GVSS

Diana

Active member
Zowel de KLS als de KLu maakt gebruik van het GVSS. Onderstaande tekst geldt voor de KLu, maar is ook grotendeels van toepassing voor de KLS (zie ook de extra uitleg helemaal onderaan).

[h2]GVSS[/h2]
De KLu GVSS vindt het plaats in het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML) te Soesterberg. Je krijgt dit selectie-onderdeel na het succesvol afronden van de intake voor de GVSS, welke op een aparte dag wordt gehouden. Hierbij wordt je kennis getest. Als het resultaat positief is, kan je daadwerkelijk door naar de GVSS.

De GVSS van de luchtmacht is sindskort ingekort van 3 naar 2 dagen, vanwege de nieuwe simulator, de Alsim-100. Één van de oude vluchten is met de nieuwe simulator overbodig geworden. De GVSS van de KLS duurt 4 dagen, inclusief intake.

Tijdens de GVSS vlieg je op instrumenten, je hebt geen zicht naar buiten, een raampje of een computerscherm waarop je kunt zien hoe je moet vliegen.
Je begint met een familiarisatievlucht om te wennen aan de sim, best lastig alle instrumenten voor het eerst in de gaten te houden. Je eerste gescoorde vlucht is stijgen, rechtuit vliegen en landen en de vluchten worden steeds moeilijker. Je maakt totaal zes vluchten(1 FAM-vlucht, 5 gescoorde vluchten) verspreid over 2 dagen. Je vliegt dus 3 vluchten op een dag. Wees voorbereid op een slopende dag! Fysiek, maar vooral mentaal.

Je moet in de simulator een patroon vliegen en dat moet op tijd. Je bent dus voortdurend geconcentreerd op je instumenten. Ter verduidelijking: je vliegt heading/koers 360 gedurende 1 minuut en moet daarna een bocht maken van 90 graden naar rechts, in dit geval een heading/koers van 90 voor bijvoorbeeld 1 minuut om vervolgens na 30 seconden te gaan klimmen naar een andere hoogte met 500feet/min.

Je moet altijd de juiste, vantevoren vastgestelde, snelheden vliegen. Het gaat hier ook vooral om de juiste scancyclus (de manier waarop je de instrumenten monitort). Ook strak vliegen van snelheden en hoogte en rate of climb en rate of descent zijn belangrijk.
Altijd corrigeren! 1 knoop boven snelheid, niet tevreden zijn, maar corrigeren.
Ze vinden als je netjes 121 knots kan vliegen dat je dan ook 120 knots kan vliegen.

Reken maar dat je veel tijd kwijt bent met de vluchten goed voorbereiden, de cross checks moet je goed kennen!!
Naast de crosschecks is ook de timing belangrijk. Dus tijd/hoogte en tijd/koers voor klim-/daalwerk en bochten.
Voor de GVSS moet je goed de handelingsvolgordes en de powersettings kennen. Tijdens de vluchten elke afwijking zo snel mogelijk corrigeren, zelfs al is de afwijking nog zo klein.

[h3]Squawk codes[/h3]
Je krijgt tijdens elke vlucht ongeveer 2 squawks (Transpondercodes) door, op een willekeurig tijdstip. Deze kunnen klinken als "Squawk 3456", zorg dat je deze goed hoort en op tijd instelt (binnen 15sec), want met deze codes testen ze op belastbaarheid, en als je ze elke keer niet helemaal goed doet is dit genoeg reden voor afkeur.
Daarnaast krijg je in je videobriefing nog een aantal ADF-codes te zien, die je op vastgestelde tijdstippen moet doorvoeren.

Maak je vooral niet te zenuwachtig. Houd alles onder controle.

Je krijgt elke vlucht codes die je moet invoeren. Sommige staan op je kneepad (bordje waar vlucht gegevens opstaan) en sommige krijg je onaangekondigd te horen (squawks). Bedenk dat het vliegen, het stabiel houden en handelingen uitvoeren, belangrijker is dan deze codes. In een auto ga je ook niet aan de radio liggen draaien terwijl je een moeilijk kruispunt nadert, waar je geen overzicht hebt.

Verder je niet al te druk maken over de voorbereiding van de vluchten. Aangezien je een kneepad krijgt met daarop de te ondernemen acties hoef je niet uit je hoofd te weten wanneer je bijvoorbeeld een bocht in moet zetten. Wat je wel kunt doen is even bedenken wat je gaat doen qua powersettings en handelingsvolgorde wanneer je bijvoorbeeld gaat dalen voor de landing.

De tijd "vliegt" in de simulator, je hoeft je geen zorgen te maken over hoe je die tijd door komt. je bent druk bezig met het stabiel houden van vliegtuig (je ziet geen beeld, je vliegt alleen op meters) en dan zijn de 30 minuten per vlucht echt zo om.

[h3]Boekje leren![/h3]
Het is verstandig als je van te voren goed in je boekje kijkt hoe de instumenten eruit zien. Ook al kijken waar de wijzers ongeveer moeten komen staan bij een bepaalde snelheid bijvoorbeeld. Zorg dat je de instumenten dus goed kent en hoe ze in elkaar zitten. Leer het boekje UIT JE HOOFD. Als je het boekje minimaal een keer of 5 helemaal doorleest moet je het toch wel goed in je hoofd hebben zitten. Dit is uiterst belangrijk. Ten eerste omdat je er een kort theorietoetsje van krijgt en het zou zonde zijn als je daarop onderuit gaat. Ten tweede. Als je het boekje goed kent en dan vooral de handelingen van de manoeuvres, kun je je aandacht meer verdelen. Zorg dat je de handelingen als bijvoorbeeld het inzetten van een bocht perfect uit je hoofd kent, zodat je als je in de simulator zit en een bocht moet inzetten niet nog eens moet na gaan denken hoe dat ook alweer precies in zijn werk gaat. Nee, zorg ervoor dat je dat er al helemaal in hebt zitten. Dan kun je je tijdens de vlucht meer op andere belangrijke zaken richten. Dus zorg dat je de handelingen en de volgordes ervan goed kent.

[h3]Nachtrust[/h3]
Zorg er voor dat je voldoende rust hebt elke nacht. Omdat je die dagen enorm veel verschillende indrukken opdoet en zenuwachtig en gespannen bent, ben je aan het eind van dag bek af.
Misschien is er in het hotel nog iets leuks te doen, maar het is toch verstandig om vroeg naar bed te gaan en om in bed nog even je aantekeningen en boekje door te lezen. Concentratie is heel belangrijk tijdens het vliegen en als je laat naar bed gaat ben je gewoon de volgende dag niet optimaal geconcentreerd. Rust is belangrijk!!!

[h3]Relax[/h3]
Een ander belangrijk punt is dat je je altijd relaxed moet blijven voelen. Zit je in een vlucht en er gaat iets mis of je krijgt een reset, ga dan niet zitten balen en je klote voelen, maar vergeet het en probeer de rest dan wel goed te doen. Als je je elke keer op loopt te winden om foutjes zal je alleen nog maar meer fouten gaan maken, dus probeer relaxed te blijven.

[h3]Videobriefing[/h3]
Voor elke vlucht krijg je steeds een video-briefing te zien over hoe je de vlucht moet gaan maken. Probeer bij de videobriefing zoveel mogelijk van elke vlucht op te schrijven. Schrijf dan na de briefing van minuut tot minuut precies op welke handelingen je moet uitvoeren. Dit scheelt echt, en je hebt het vluchtje dan eigenlijk al eens gevlogen (maar dan in je fantasie/gedachten dan). Je krijgt voor elke vlucht steeds tijd om het voor te bereiden, dus hoe meer je van te voren weet, hoe makkelijker het wordt. Kijk dus goed naar deze video. Bij deze video krijg je al een overzicht van hoe het vluchtpatroon er uit ziet dat je moet gaan vliegen. Het is verstandig om dit schema al goed te kennen, want dan hoef je tijdens de vlucht niet constant op je knee-pad te kijken.

[h3]Debriefing[/h3]
Na elke vlucht krijg je een debriefing over hoe je je vlucht gemaakt hebt. Let bij deze debriefing goed op. Ze vertellen je de dingen die je fout hebt gedaan en de bedoeling van het GVSS is juist dat je de fouten die je maakt in de volgende vlucht verbetert!!! Er moet een stijgende lijn in vooruitgang te zien zijn. Let dus goed op en noteer wat je fout deed en waarom.

[h3]Droogvliegen[/h3]
Als je 's avonds weer in het hotel of nog thuis bent, moet je voor jezelf al een paar vlieghandelingen in je hoofd proberen te doen. Oftewel DROOGVLIEGEN. Beeld je bijvoorbeeld in dat je een stijgende bocht moet gaan inzetten. Hoe pak je dat aan. Probeer dat in je hoofd te doen: 3 seconden van te voren nose up, insturen enz. en controleer als je het af hebt of je het goed gedaan hebt. Dan weet je of je het goed voorbereid hebt.

[h3]Trimmen[/h3]
Eén van de belangrijkste dingen tijdens het vliegen is het trimmen. Ze letten er enorm op. Na elke handeling moet je onderhand weer gaan trimmen om op hoogte te kunnen blijven. Je zult zien dat het in het begin moeilijk is om de juiste trimstand te vinden, maar hoe meer vluchten je maakt, hoe makkelijker het wordt! Dus, TRIMMEN, TRIMMEN en TRIMMEN.

Advies voor goed trimmen:
1) Kies de juiste powersetting en neusstand (roll EN pitch);
2) Houd je attitude vast en begin te trimmen;
3) Eenmaal gewend aan de trimsnelheid (trimrate) kun je goed inschatten hoe lang je moet trimmen;
4) Snelle controle of je uitgetrimd bent: effe alle controls los ---> blijft je attitude hetzelfde: prima!

Vergeet niet na iedere powersetting en attitudeverandering te trimmen. Trim niet in bochten; gewoon beetje meer trekken moet geen probleem zijn.

Je moet meestal op 2000 ft aflevelen. Zorg ervoor dat je ook bij die 2000 ft zit. Als je constant op 1985 of 2030 ft blijft hangen en denkt dat dat wel goed is, is dat dus fout. Ga steeds naar die 2000 ft. toe en zorg dat je daar op blijft. Dit is heel moeilijk en in het begin zal je waarschijnlijk steeds om die 2000 ft. heen blijven jojo-en. Geen probleem, maar probeer de marges steeds kleiner te krijgen, want ook de marge-eisen van het systeem worden kleiner en je krijgt eerder resets!

Zie ook elke manoeuvre die je moet maken als een apart deel. Dus bijvoorbeeld; vlucht bestaat uit 4 bochten. Concentreer je dan op de eerst volgende bocht die je moet gaan maken en niet al bedenken hoe je de volgende bocht in moet gaan zetten, want dan ga je dingen door elkaar halen.

[h3]Theoretische vragen GVSS[/h3]
Hoeveel power moet je instellen als je met max. kruissnelheid wil vliegen? Wat gebeurt er met het vliegtuig als je gas bijgeeft? Verder vragen over o.a. neveneffecten zoals gieren en rollen of over voetenstuur m.b.t. het balletje.

[h2]Tips in het kort[/h2]
  • Leer het blauwe boekje (dat je vantevoren toegestuurd krijgt) uit je hoofd tot je het kunt dromen.
  • Wat je fout deed 's avonds nog eens doornemen en niet nog eens fout doen. Veel 'droogoefenen' na briefing.
  • Trimmen, trimmen en nog eens trimmen (NOOIT VERGETEN)
  • Durf te handelen, durf met je power en trim te 'spelen'. Trim je teveel maakt namelijk helemaal niet uit, vliegt alleen even anders.
  • Procedures goed kennen.
  • Het kan geen kwaad een uurtje te oefenen vantevoren op een Frasca simulator bij een simulator trainingscentrum, zie de links op Airwork. Op die manier sta je er al iets bekender tegenover.
  • Praten tegen jezelf is niet erg, zolang je maar niet dingen opnoemt die niet kloppen.
  • Vloek niet als je fouten maakt!
  • Pak je rust in het hotel! Het is oke om nog even je fouten door te spreken met de groep en de volgende vlucht voor te bereiden, maar geef je hoofd ook rust! Ga een potje poolen of surfen op airwork in het hotel.
[h2]Afgevallen, wat nu?[/h2]
Alle procedures kennen als uitslag aanbevolen (positief) of niet aanbevolen (negatief). De resultaten van de GVSS kennen in principe een onbeperkte geldigheidsduur. Een negatief resultaat betekent in dat geval dus dat herkansing is uitgesloten.

Je resultaten voor de GVSS (ook al waren ze dus niet goed genoeg voor de KLu) kun je meenemen naar de KLS. Afhankelijk van het resultaat kan de KLS de resultaten wel accepteren.
Wil je graag bij de Luchtmacht werken, ook in een niet-vliegende functie, dan kun je bijvoorbeeld verkeersleider worden. Als je PO-1 en PO-2 met goed gevolg hebt afgesloten, kun je die resultaten meenemen in de selectie voor verkeersleider.

[h2]Verschil tussen KLS en KLu GVSS[/h2]
Het enige verschil tussen de KLM Flight Academy en de Klu GVSS zit in de marges qua hoogte en koers afwijkingen. Dit is vanuit het standpunt van de computer, dus bij de KLu kan je jezelf minder fouten en hoogte/koers afwijkingen permiteren dan bij de KLS. Waar hij bij de KLS pas op 150 feet hoogte afwijking begint te hakken in je beoordeling doet hij dat bij de Klu al bij 50-100 feet bijvoorbeeld. Je hebt dus minder marge.

Bij zowel de KLu als de KLS kun je afvallen bij vlucht B, echter de eindbeoordeling van de KLu is strenger: 75% valt af. De eerste dag maak je drie vluchten, FAMvlucht (telt niet mee), A-vlucht en de B-vlucht. Na deze dag kunnen ze je al afkeuren. Op de tweede dag zullen de C, D en F vlucht plaatsvinden.

Toen de KLu nog de Frasca simulator gebruikte waren de hun resultaten bruikbaar voor de KLS, maar andersom niet. Ook kan het zijn dat als je bij de KLu aan het eind van de GVSS bent afgetest dat je dan op basis van die resultaten ook bij de KLS bent afgetest.

Zie ook: Persoonlijk verslag van een kandidaat GVSS
 
Last edited by a moderator:
De intake voor de GVSS is geschrapt. Dit denk ik om tijd te besparen. Afgelopen donderdag had ik GVSS gedaan. Helaas was het niet voor mij weggelegd.
 
Als ik zo dat vluchtplan zie, begin ik me een beetje zorgen te maken. Ik heb nog nooit een vliegtuig bestuurd. Het enige wat ik kan doen is volgensmij het boekje goed leren en alles op me af laten komen of heeft er iemand anders nog bruikbare tips voor mij? Ik heb 20 & 21 september mijn GVSS.
 
Het "beruchte" blauwe boekje moet je kunnen dromen ... De tests die ze afnemen zijn gericht op jouw belastbaarheid en taakverdeling in de cockpit. Het is dus erg belangrijk dat meer handelingen tegelijk kan verrichten. Neem als voorbeeld de klimmende bocht ....

Succes 20 & 21 september!! Trouwens voordat je begint met de vluchten in de GVSS moet je nog een toets afleggen van 24 vragen deze telt niet mee maar ze willen weten hoe goed jij de stof beheerst.
 
Krijg je tijdens de vlucht ook instructies toegewezen, bijv: "klim nu naar 3000 voet"????

NEE, de testleider welke achter je zit coacht tot de C vlucht. Denk daarbij aan de take- off, 90 graden bocht et cetera. Voor alle vluchten krijg je een uitgebreide briefing met het vluchtplan. Maak aantekeningen!! Aan de hand van een tijdtabel moet je bijvoorbeeld op 03.00 minuten de ADF frequentie aanpassen en op 05.00 minuten een klimvlucht doen naar 3000 voet. Bedenk van tevoren al de handelingen die je moet uitvoeren!!
 
Trouwens voordat je begint met de vluchten in de GVSS moet je nog een toets afleggen van 24 vragen deze telt niet mee maar ze willen weten hoe goed jij de stof beheerst.

Dat is niet helemaal waar. Je kunt al afgekeurd worden voor je GVSS als je 7 of meer vragen fout hebt. De vragen zijn echter dermate eenvoudig en min of meer rechtstreeks uit het boekje, dat het bijna knap is om 7 fouten te maken.
 
Vluchtplan

Vluchtplan

Het vluchtplan zoals op deze pagina geeft een goed beeld van de vluchtplannen die je krijgt tijdens je GVSS voor de KLS. Let wel op dat dit een voorbeeld is van de F-vlucht, je eerdere vluchten hebben een lagere moeilijkheidsgraad. Tevens ontbrak bij mijn F-vlucht het 6e segment.

Ik heb de GVSS gehaald en ik denk dat wanneer je deze pagina goed doorneemt en daarnaast inderdaad het blauwe boekje kunt dromen, je een goede kans maakt. Zoals djef al aangeeft is het erg belangrijk om vooruit te kunnen denken (niet té ver!). Om goed vooruit te kunnen denken moet je tijdens je vlucht gewoon weten wanneer je welke handelingen en powersettings moet doen, omdat je er tijdens de vlucht simpelweg geen tijd voor hebt om erover na te denken.
 
Vanmiddag briefing gehad..
Ook al had ik net PO1 gehaald werd ik niet echt vrolijk van de briefing. De begeleider gaf aan dat door bezuinigingen het aantal vrije plaatsen voor jachtpiloot was gedaald en daarom de GVSS aanzienlijk moeilijker is gemaakt tot een niveau waardoor nu ongeveer 99% procent afvalt. Lijkt me niet helemaal waarschijnlijk omdat hij vertelde dat het aantal vrije plaatsen is gedaald van ong 60 naar 18( of hij het over 2010 of 11 had werd mij niet helemaal duidelijk), en dat zou moeten betekenen dat er ieder jaar minstens 100x18 mensen aan de gvss deelnemen. En dat is niet erg waarschijnlijk omdat hij zei dat hij deze week 45 po1 kandidaten had en er vanuit gaande dat de po1 40 weken wordt gedaan solliciteren jaarlijks maar 45x40 kandidaten naar de functie vlieger. Dus dat is ong evenveel als de gvss deelnemers en dat kan nooit want er valt zon 75% af geloof ik.
Zoals je ziet begrijp ik er weinig van.. Is er iemand een beetje bekend met de cijfers?.. Misschien zat de begeleider te overdrijven hoor want toen iedereen tijdens de briefing verdrietig naar de grond zat te kijken riep hij er gauw achteraan dat hij ons niet bang wilde maken.

Volgens mij zei hij nu ook dat je maar 4 vluchten hoefde te maken. A en B op dag 1, C en D op dag 2. Een flink percentage valt schijnbaar na dag 1 al af maar dit kwam volgens hem slechts doordat sommige deelnemers vertikken om het blauwe boekje te leren. Hij legde ENORME NADRUK OP HET LEREN VAN HET BOEKJE

EDIT: Gefaald voor GVSS :( ik was enorm zenuwachtig en dan krijg ik een beetje last van tunnelvisie waardoor ik de instrumenten te traag scan en daarom waren mijn afwijkingen van het vliegpad gewoon net iets te groot.. ik kreeg geen waarschuwingen of resets maar ze laten nou eenmaal alleen de allerbeste door, zeker ten tijde van de bezuinigingen

Die man bij de PO1 zat toch wel een beetje te kletsen allemaal, want het waren WEL 5 beoordeelde vluchten in plaats van 4, A B C D en F (voorafgaand aan A wel nog 1 familiarisatievlucht)
Verder was het denk ik ook heus niet zo dat er de laatste tijd niemand meer door de gvss heen komt, want wij waren die dag met zn vijven en daarvan ging er 1 door
 
Last edited:
Vanmiddag briefing gehad..
Ook al had ik net PO1 gehaald werd ik niet echt vrolijk van de briefing. De begeleider gaf aan dat door bezuinigingen het aantal vrije plaatsen voor jachtpiloot was gedaald en daarom de GVSS aanzienlijk moeilijker is gemaakt tot een niveau waardoor nu ongeveer 99% procent afvalt. Lijkt me niet helemaal waarschijnlijk omdat hij vertelde dat het aantal vrije plaatsen is gedaald van ong 60 naar 18( of hij het over 2010 of 11 had werd mij niet helemaal duidelijk), en dat zou moeten betekenen dat er ieder jaar minstens 100x18 mensen aan de gvss deelnemen. En dat is niet erg waarschijnlijk omdat hij zei dat hij deze week 45 po1 kandidaten had en er vanuit gaande dat de po1 40 weken wordt gedaan solliciteren jaarlijks maar 45x40 kandidaten naar de functie vlieger. Dus dat is ong evenveel als de gvss deelnemers en dat kan nooit want er valt zon 75% af geloof ik.
Zoals je ziet begrijp ik er weinig van.. Is er iemand een beetje bekend met de cijfers?.. Misschien zat de begeleider te overdrijven hoor want toen iedereen tijdens de briefing verdrietig naar de grond zat te kijken riep hij er gauw achteraan dat hij ons niet bang wilde maken.

Volgens mij zei hij nu ook dat je maar 4 vluchten hoefde te maken. A en B op dag 1, C en D op dag 2. Een flink percentage valt schijnbaar na dag 1 al af maar dit kwam volgens hem slechts doordat sommige deelnemers vertikken om het blauwe boekje te leren. Hij legde ENORME NADRUK OP HET LEREN VAN HET BOEKJE

had je de keuring op 1 februari die begon om 12 uur? was je toen in totaal met 5 mensen door? dan zat ik daar ook bij. idd ik hoop dat de begeleider zat te overdrijven want ik werd ook niet vrolijk van zijn verhaal. iemand nog meer informatie?
 
Hallo,

Over 2 weken ben ik toe aan de GVSS.
Ik heb alleen nog punt over de cross/check wat mij niet helemaal duidelijk is.
Tijdens de cross/check moet je bepaalde instrumenten in de gaten houden, stuk voor stuk, alleen bij andere type vluchten is de volgorde soms anders van de cross/check.
Dat ik de juiste instrumenten in de gaten houdt lijkt mij belangrijk, maar doet de volgorde zoals deze in het boek staat er toe? Het lijkt mij gezonder om de instrumenten goede te kunnen ´Monitoren´, dan alleen de volgorde volgens het boek op te kunnen lezen.
 
Hallo,
Je hebt het GVSS waarschijnlijk al gedaan, dus antwoord heeft geen zin. Hoe ging het?
Nog tips of veranderingen?
 
Gvss gezakt :nietbli

Gvss gezakt :nietbli

Ook ik had vandaag GVSS, ben bij vlucht B afgevallen :niet_blij:
GROOOTE tip, ga voor de vluchten opschrijven op welke tijd je welke Cross Checks je moet doen. Schrijf het hele vluchtplan ook op voor jezelf om de tijden goed te weten.

Ik ben vooral onderuit gegaan op het vertragen in horizontale vlucht. Ga deze procedure goed door, want deze lijkt makkelijk als je het doorpraat, maar dat is het echt NIET!

Ga ook helemaal niet uit van Neusstand en Vermogen, het gaat alleen om je snelheid hoogte en koers. De leider van de GVSS-instructeur zei letterlijk: "Hoeveel pitch moet je hebben in de eerste klim?" Jongen uit ons groepje: "7,5". Instructeur:"Boeit me geen klote! Je moet een snelheid van 75kts hebben, al heb je 2400rpm en een pitch van 3! Als je maar 75kts aanhoud en 700ft/min ongeveer hebt.

Als je nog meer vragen hebt, of je wil een samenvatting hebben, mail me maar.

Veel succes voor komende kandidaten
 
GVSS

GVSS

@Rick Astley

Hoe ging het bij jou precies met briefing, voorbereiden, oefenen in Mock-Up, etc.? En hoe vloog je patronen enzo?
 
Back
Top