selectie mwo

Hehe, dat krijg je met tukkers he ;)

Texaco, ik zie dat je de DC-10 voor de KLu vliegt. Was dit dan een instroommogelijkheid na het lange model (weet niet of je dat gevolgd hebt), of is daar geen verschil tussen bij het lange en korte model?
 
Ik ken 2 langmodellers die op hun 10e tripje EMVO eruit werden gezet...:passed: Daar heb je dan 4 jaar voor op de Kinderboerderij Met Animatie voor gezeten :)
 
Ik ken 2 langmodellers die op hun 10e tripje EMVO eruit werden gezet...:passed: Daar heb je dan 4 jaar voor op de Kinderboerderij Met Animatie voor gezeten :)

:eek!::eek!:

Uitzonderingen hou je toch, maar voor die 2 wel echt bagger!
 
Uitzonderingen?!? Ruim 1/3 haalt de EMVO niet hoor.. Beetje zonde als je 4 jaar met je MWO bent bezig geweest, om erachter te komen dat je de EMVO niet haalt.
 
Uitzonderingen?!? Ruim 1/3 haalt de EMVO niet hoor.. Beetje zonde als je 4 jaar met je MWO bent bezig geweest, om erachter te komen dat je de EMVO niet haalt.

Ik vraag me af of dat percentage lager is bij de lang-modellers. Misschien zijn die meer gemotiveerd.
 
Het is niet alsof je niets hebt aan die opleidingen... En aan je diploma.

Dat klopt helemaal, maar de meeste wannabe vliegers gaan bij de KLu omdat ze graag willen vliegen. Als het officierschap je ook helemaal te gek lijkt, dan is MWO natuurlijk een goede keuze. Dan zou je eventueel makkelijk iets anders kunnen doen binnen defensie.

Ik vraag me af of dat percentage lager is bij de lang-modellers. Misschien zijn die meer gemotiveerd.

Ik denk dat de meeste afvallers bij de EMVO geen gebrek aan motivatie hebben hoor ;) Het is gewoon nogmaals een 'leercurve check', kijken of je de druk in de USA aan kan. Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat iemand bij de EMVO niet gemotiveerd is om naar de USA te gaan, zeker aangezien hij/zij de KMA heeft doorstaan.
 
Je kunt ook zeggen dat een kort-modeller de kma voor niets heeft gedaan als hij afvalt op de EMVO en geen andere officiersfunctie gaat bekleden... Maar die ervaringen neem je allemaal mee.. Het bedrijfsleven ziet je graag komen met dat extra op je cv.
 
Ik denk dat ik liever een echte universiteit op m'n CV zou willen.


Maar ja daarom heb ik ook kort model gedaan :)
 
Je kunt ook zeggen dat een kort-modeller de kma voor niets heeft gedaan als hij afvalt op de EMVO en geen andere officiersfunctie gaat bekleden... Maar die ervaringen neem je allemaal mee.. Het bedrijfsleven ziet je graag komen met dat extra op je cv.

Uiteraard! Ik wil dan ook niet beweren dat het allemaal voor "niets" is geweest als je de EMVO niet haalt! Puur in de context gezien om te vliegen, daar ging het mij om.
 
Die langmodellers die ik ken zijn beide niet in de KLu gebleven, maar de burgerluchtvaart in gegaan.
En over de waarde van je KMA diploma, tja...Het wetenschappelijk niveau werd er toen ik er zat('04-'05) door een van de hoofddocenten aangeduid als "Story" of "Prive" niveau. (Uitgezonderd bijvoorbeeld de KL genisten die Civiele techniek doen; maar dat doen ze dan ook bij de TU Enschede). Dit had o.a. te maken met de tijd die men had voor scripties.
Wat wel meewerkt op je CV is de militaire vorming die ze wel waardeerden in de burgerwereld.
 
Kazimierz,

voor alle duidelijkheid: lang model of kort model, maakt niks meer uit als je de behoefte hebt om een hoge staffunctie te vervullen. Tegenwoordig wordt er veel meer naar de persoon gekeken hoe hij zich in de eerste jaren van zijn luchtmachtcarriere profileert. Vervolgens zijn er verschillende eikpunten in je loopbaan zoals de majoorscursus en voor de doorstromers de hogere staf vorming. Beide "management trajecten" zijn meetpunten. Als je dus goed presteert en het spreekt je aan dan ga je gewoon door naar de hogere legerleiding. Daarnaast zijn er legio officieren met een universitaire of HBO opleiding die doorstromen tot generaal niveau, waaronder sommige zonder Hogere Defensie Vorming.

In het verleden was een KMA achtergrond(lang model) wel voordeliger om door te groeien binnen het bedrijf. Vriendjespol...... Kwaliteit van de officier die bevordert werd was sterkt te betwijfelen op de uitzonderingen na. Gelukkig is deze doorstromings methode gewijzigd ook al is dit nooit geheel te voorkomen.

Daarnaast is er geen wens om een commodore te laten vliegen als stafvlieger. Simpelweg te weinig regelmaat, kennis van de huidige procedures niet meer bij te benen noem maar op. De enige reden waarom een kolonel of hoger 1 keer in de 90 dagen met een instructeur mee vliegt is om het behoud van hun vliegtoelage. Dit is realiteit. Wil je trouwens 1 keer in de maand op een sqr komen met het idee: daar heb je weer zo'n figuur waar je niks aan hebt als vlieger?

Tip: wil je vliegen, kies dan kort traject. Je kan dus altijd nog besluiten om naast je vliegen iets anders te doen binnen de militaire organisatie.

Wil je extra kennis vergaren voordat je de stap maakt naar officier vlieger, ga dan eerst studeren in het reguliere syteem. Twee voordelen, ten eerste ontwikkel je een meer openstaande mening. Ten tweede is een HBO of universitaire opleiding altijd praktisch in het geval je een overstap zou willen maken na je militaire carriere(volledige erkenning). Vervolgens volg een kort traject op de KMA, meer dan zat.

Mogelijkheden zijn er voor iedereen. Uitwisselingspromma's idem. Dit staat dus geheel los van je lange of korte model.

Vragen?


Dank u voor deze hele goede post. Het is eigenlijk zelden dat ik zo'n goed verhaal terugvindt op deze site.

Ik denk dat u een goed analyse van de huidige bedrijfsstructuur/cultuur hebt gemaakt. Ik kan op veel zaken (ook door mijn beperkte ervaring/kennis) alleen bevestigend antwoorden! Ik denk dat u ook zeker een punt hebt wanneer u de aloude 'vriendjespolitiek' binnen de KLu onderstreept. De loopbaan is inderdaad sterk gewijzigd in de laatste tien jaar, zeker nu ook het FPS ingevoerd gaat worden. Over de vliegende 'staftijgers' -ik heb inderdaad op de squadrons gemerkt dat dit niet altijd al prettig wordt ervaren. Ik gaf dit voorbeeld eigenlijk alleen om aan te geven dat er nog wel degelijk hoge/seniore functies zijn in het vliegen.

Ik heb ook civiel gestudeerd, maar ik merk tegenwoordig wel duidelijk de verschillen. Zeker omdat ik via de Faculteit MW ook regelmatig in contact kom met de civiele docenten. Het lange model van de NLDA is gericht op de vakofficieren -en ondanks dat de positie ervan tegenwoordig gewijzigd is ten opzicht van vroeger- is deze opleiding nog altijd zeer relevant.

Hoewel uw motieven voor een civiele studie zeker juist zijn, zijn er ook een aantal voordelen van de MWO te noemen. Zo krijgt de cadet, zeker bij krijgswetenschappen, een uitgebreidde militaire vakkennis van alle krijgsmachtonderdelen, ervaring met de internationale militaire arena (door middel van Militaire uitwisselingen/minors -die zelden voor de KOO beschikbaar zijn) en inzicht van de militaire geschiedenis en actualiteiten. Deze elementen zijn wellicht ook later in de loopbaan te verkrijgen, maar ik ben ervan overtuigd dat het het operationeel functioneren zeker verbeterd.

Ten slotte ben ik natuurlijk MWO cadet, dus zal ik mijn argumentatie voor de lange opleiding vanzelfsprekend blijven volhouden en aanmoedigen!

Het wetenschappelijk niveau werd er toen ik er zat('04-'05) door een van de hoofddocenten aangeduid als "Story" of "Prive" niveau.

Ik ben nog niet zeker wat de visitatie ons gaat brengen, maar ik weet zeker dat er veel veranderd is op de faculteit sinds 2004!

[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt .. ;)

Hoelang ben je nu al bezig met het lange model Kazimierz?

Inmiddels twee jaar. Blijft leuk en interessant. Zeker wanneer er een bibliotheek met vol boeken van Johnnie Johnson, Adolf Galland en John Warden om de hoek staat!
 
Back
Top