securitychecks door marechausee

incocknito

New member
afgelopen week heeft de marechausee een actie gehouden bij ons door "items"te verstoppen op de meest onmogelijke plekken die met de tijd gegeven in een turnaround gewoonweg niet te controleren valt. En na de securitycheck vragen ze of wij iets gevonden hebben. Indien het niet gevonden was stuurden zij een rapport naar de airline.
De airline was niet op de hoogte en men komt in burgerkleren aan boord.

Kinderachtige actie of niet, opletten dus.

garoeten
 
Tja, vergeet ook niet om naar hun passen te vragen.

Het blijft lastig met die turnaround tijden van tegenwoordig. Je KUNT eenvoudigweg niet alle mogelijke plaatsen doorzoeken binnen de tijd die daarvoor staat.
 
idd erg irritant.

als of ze niets beters te doen hebben.

in hun procedures, ect zitten ook genoeg gaten. Daar wijst helaas niemand ze op.
 
Oorspronkelijk gepost door Positive climb
Waar?

in mijn geval rotterdam airport
waar verstopt?
- onder een stoel onder de metalen plaat waar de kussen op komt en de spar waar de plaat op steunt. Normaal moet ja daarvoor bijna plat op de grond en je nek verdraaien om dat op te merken en dat 50 keer in geval van de fokker 50.
- verder in de cabine en in de cockpit verstopt in zakken / ruimtes waar equipment in zit OVERAL dus
 
Re: securitychecks door marechausee

Oorspronkelijk gepost door incocknito
afgelopen week heeft de marechausee een actie gehouden bij ons door "items"te verstoppen op de meest onmogelijke plekken die met de tijd gegeven in een turnaround gewoonweg niet te controleren valt. En na de securitycheck vragen ze of wij iets gevonden hebben. Indien het niet gevonden was stuurden zij een rapport naar de airline.
De airline was niet op de hoogte en men komt in burgerkleren aan boord.

Kinderachtige actie of niet, opletten dus.

garoeten

Put everything in writing and get the plainclothes Marechausee to show some form of identification - make sure you note down the name.

Stay polite and don't lose your temper.

A number of years I had a run in with Customs at Schiphol when they boarded my flight. I wrote down everything they did and said - some of it was way out of line.

They issued an apology.

I have no issue with people doing their jobs - but I won't accept any Bull**** :mad: :mad:
 
Ach, niet alleen de marechausee kan iets neerleggen...en zelfs dan ben je er zelf bij...

Zolang het cleaningsbedrijf en/of cateringsbedrijf de passagiersdeur mag openmaken en afsluiten als er geen crew aan boord is, of reeds van boord is ná hun dienst, kan iedereen er wat indonderen! Ook dat kan tot zeer vreemde voorwerpen aan boord leiden!

Grtz
 
Ik had laatst uit Gabon douane aan boord, wilden alles checken, keken in kastjes etc. wilden de goed verpakte spareparts (prop)controleren cateringbox etc.
Maar kijken onder de kussens ho maar en in onze Koffers toch wel niet.
Ik heb het idee dat ze zelf ook niet blij zijn met dat ze moeten controleren en doen maar wat voor de vorm.
Ik wil wel eens een wedstrijdje met ze doen, zij iets verstoppen en wij iets verstoppen.
 
wij hadden ze ook al overal.
seatpockets, in de kasten waar de vuilniszak inhangt achter de zak, in de cargohold.
Moet je onze vrienden volgende keer maar eens vragen hoe het in eerste instantie al mogelijk is ongeoorloofde artikelen airside te krijgen. Wij zijn alleen maar "the last resort", maar dat wordt vaak vergeten...:rolleyes:
Nog maar een formuliertje invullen en ondertekenen a.u.b.:mad:
 
Bij ons komen ze echt niet zomaar aan boord hoor. Cleaners mogen er in 's avonds als de kist terug is maar er blijft altijd een bevoegd iemand bij en zodra iedereen klaar is worden alle trappen/ airbridge weggehaald. Ook op turnarounds als een andere crew nog niet klaarstaat worden trappen weggehaald zodara de crew het vliegtuig verlaat. Geen flauwekul van onbevoegde personen aan boord.
 
Oorspronkelijk gepost door kermit
Bij ons komen ze echt niet zomaar aan boord hoor. . Geen flauwekul van onbevoegde personen aan boord.


FYI;
Marechaussee en Douane zijn autoriteiten en dus ALTIJD bevoegd om aan boord te komen, doet de maatschappij moeilijk dan wordt het vliegtuig gewoonweg gevorderd. 2 weken geleden is er nog een vliegtuig van een Nederlandse maatschappij voor 3 uur gevorderd door Douane en KMAR.
 
Idd... Helemaal met kermit eens.

Er zijn maatschappijen bij die het zeehonden ("sealen" in het engels) van de vliegtuigen heel serieus nemen.

Aan de andere kant kan ik me niet helemaal vinden in de manier van checken en feedback die gegeven word door oa de Marechausse. Er word al geroepen dat niks klopt voor ze de kist in zijn (meerdere keren mogen meemaken) en het commentaar is te onduidelijk en wisselend.

Het wordt denk ik tijd dat 'de overheid' eerst een zelf begint met het informeren van het 'wat, waarom en hoe' en daarna gaat controleren.

Allemaal, zowel cockpit als cabin, staan we geregistreerd in meerdere databases. Dus 'de overheid' kan makkelijk de aderessen achterhalen. En mailingen sturen met adviesen over Veiligheid.
 
Ik bedoel niet dat die bevoegde instanties niet aan boord mogen komen (heb al een paar controles van de duitse luchtvaart autotiteiten meegemaakt) maar ze moeten hoog kunnen springen om bij de deur te komen.
Iemand die zomaar ongezien aan boord van een leeg toestel sneakt om er wat items te verstoppen gaat niet lukken.
 
In de VS komen ze ook aan boord, vaak terwijl jij zelf binnen staat om door customs / immigration te gaan. Ze kijken inderdaad overal in en achter, soms vergezeld van drugs-, explosieven- en weet-ik-het-wat-honden. vooral de vluchten uit Columbia worden zeer uitvoerig doorgekamd. Als we ergens overnachten met de kist dan gaat er speciaal plakband over elke deur of access panel
 
Oorspronkelijk gepost door metrodriver
Als we ergens overnachten met de kist dan gaat er speciaal plakband over elke deur of access panel

En zo hoort het ook vind ik! Helaas is het niet overal zo...
 
Oorspronkelijk gepost door capt. Kebab
Ik ga voor een solide hangslot !

Ik ken er meer! En geef dan ook fff aan iedereen het nummertje... :D Lekker makkelijk, kan de crew lekker gaan gassen op weg naar huis...
 
Oorspronkelijk gepost door Fuelflow
En zo hoort het ook vind ik! Helaas is het niet overal zo...


Maar dan nog zijn er talloze plekken te vinden waar iets verstopt kan worden. (stoelzakken, zwemvestzakken, onder/achter catering trolleys etc.)

In praktijk is het niet mogelijk een vliegtuig voor 100% te checken. Dat neemt simpelweg teveel tijd in beslag naar mijn mening.

Helaas zijn ze op Schiphol ook al een tijdje bezig met deze festiviteiten... De pasjes-gestapo die bij het aankomen al de cockpit in wil springen om maar te checken of je je pasje wel omhebt, de marechausee die legoblokjes verstopt tijdens een 25 minuten turnaround met kistwissel en tig kreupele/blinde/dove/minderjarige passagiers etc etc....

Gelukkig kunnen we binnenkort op SPL door de X-ray scanner in plaats van de random controle-poortjes. Alvast een dosis straling om je lichaam vast op te warmen voordat je met min 10 de walkaround moet doen (wel met geel hesje en pasje om)..

Windowdressing noemen ze het, maar langzaam aan beginnen ze ons bemanningen als terroristverdachte nummer 1 te beschouwen, terwijl de gewaardeerde mensen van de schoonmaak, belading, catering e.d. via allerlei poortjes naar binnen kunnen, waarbij er weinig tot niet gescanned wordt op "enge" zaken....
 
Toch zijn er ook leuke kanten aan 't "intern" onderzoek van de kist...

Zo waren we eens terechtgekomen in Dnjeprpetrovsk in de Ukraine met de Citation. Dan komt er zo'n heel gewichtig uitziend menneke, met afhangende schouders van 't goud, een zonnebril tegen 't blinken ervan en een tè grote pet enigszins ongemakkelijk naar het toestel aangewandeld. Uiteraard spreekst deze man alleen neandertaals, maar gebarentaal is universeel en we begrijpen eruit dat hij gaarne enige tijd aan de andere kant van de deur wil verposen, de binnenkant wel te verstaan.

Wij laten hem binnen en hij beseft dat hij, wil hij indruk blijven maken op ons, er enige grondige onderzoeken uitgevoerd dienen te worden. Valt al bijna door de mand als hij glazig naar de "hallo geen lamp"-jes kijkt en vermoed dat deze toch licht kunnen geven. In volste overtuiging drukt hij op de sluiting van een van de laatjes achter de cockpit en jawel, bingo, de repen chocola en koek voor de hongerige vliegers zijn betrapt. Uiteraard wil hij niet als dievege te boek komen te staan en sluit resoluut de la weer toe.

Maar ja, zo groot is onze kist niet, echter achter de laatste stoel, tegenover 't toiletje vindt de beste man een verdacht krat met deksel. Handenwringent en met een big smile tast hij toe. Ondertussen met een evengrote glimlach zitten wij het schouwspel aan te zien, en vermoeden dat de aftocht nabij is, voor deze strenge doch rechtvaardige man, en jawel, bij het aanboren van de blikjes Heineken voor de passagiers, moet hij met 't laatste beetje fatsoen netjes de blikjes terugzetten en verlaat ons met een schuchter "OK".

rare jongens, die euh dienders.;)
 
Back
Top