Schade ultralightvliegtuig op duif verhaald

FOLBERTS

Active member
BRUSSEL - Een Belgische duivenmelker moet opdraaien voor de schade die een van zijn duiven aan een ultralightvliegtuig heeft toegebracht. Dat meldden verschillende Vlaamse kranten donderdag. De duif vloog in het Waalse Genappe in de propeller van het vliegtuig. De reparatie kostte twee- tot drieduizend euro. De duif kwam op tragische wijze om het leven.


Via een ringetje om de poot van de duif werd de eigenaar opgespoord en aansprakelijk gesteld. Het is nu afhankelijk van de vraag of zijn aansprakelijkheidsverzekering de duif al dan niet als huisdier erkent en of de man de schade daar kan verhalen.

Volgens de voorzitter van Koninklijke Belgische Duivenliefhebbersbond is het de eerste keer dat de kosten van een vliegtuigongeval worden afgewenteld op een duivenliefhebber.

Bron : Luchtvaartnieuws
 
Misschien moet de duivenmelker de ultralight piloot aanklagen voor de moord op zijn "prijs" duif en smartegeld eisen voor de geleden emotionele schade. ;)
 
Ja, ik vind dit echt een beetje lijken op Amerikaanse praktijken. Daar klagen ze ook iedereen en alles aan voor allemaal onzin dingen.
 
Ik hoorde laatst iets soortegelijks over een kat en een wielrenner. Blijkbaar is de eigenaar verantwoordelijk voor zijn huisdier (makes sense), maar in hoeverre een duivenmelker zijn duif uit bepaalde airspace moet houden of kan houden...

Op de grond kan ik me nog voorstellen dat een eigenaar ervoor moet zorgen dat zijn huisdier geen gevaarlijke toeren op de openbare weg uithaalt.

Wat ga je doen als er een mus tussen de propeller zit? Of een beschermde diersoort? Laat de rechter en de wetgevende macht zich daar maar eens over buigen...
 
Of zoals mijn moeder laatst voorstelde; zet voor iedere motor (prop/jet) een gaasje zodat er geen vogels in kunnen vliegen!
 
1782455


:grijns:
 
Back
Top