SAS Dash8-400

Beetje balen dat het alweer een q400 betreft. Naar mijn idee een best wel mooi toestel.......

Krijgen piloten tegenwoordig 'risico-toeslag' voor het vliegen van een Q400? :p:
 
Lijkt wel standard procedure, rechter L/G poot niet uit, rechter motor wel uit......
Goed opgelet van de betreffende mensen.

Wel done to everybody involved!
 
Dit is wel erg zuur voor SAS en Bombardier.

Het is wel verschrikkelijk netjes gedaan!!!
Op final de rechter prop in feather en super mooi neer gezet!

Het is natuurlijk maar de vraag of de oorzaak van het niet uitgaan van het rechter main gear dezelfde is als van de vorige toestellen.
Aan de andere kant... het is ook wel weer appart dat het weer SAS betreft. Er vliegen nogal wat Q400's rond op deze wereld en waarom gebeurt het telkens bij SAS??
Hun onderhoud was altijd zeer goed te noemen, maar ja... je gaat je toch dingen afvragen.

Nogmaals petje af voor de crew. Een zeer nette landing!
 
http://news.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0A/EC/18/wkr0001.pdf

SAS removes Dash 8 Q400 from service permanently

Following the recent period of events involving aircraft of the Dash 8 Q400 type, SAS's management, following an unscheduled meeting of the Board of Directors held today, has decided to immediately discontinue the use of this type of aircraft.

"Confidence in the Q400 has diminished considerably and our customers are becoming increasingly doubtful about flying in this type of aircraft. Accordingly, with the Board of Directors' approval, I have decided to immediately remove Dash 8 Q400 aircraft from service," says Mats Jansson, President and Chief Executive Officer of SAS.

In January 2000, SAS was the first customer to use the Dash 8 Q400 in its traffic operations. The aircraft have accounted for approximately 5 percent of the Group's passengers. The aim is to replace traffic based on the Q400 by reallocating current aircraft in the SAS Group's fleet and by means of leasing.

"The Dash 8 Q400 has given rise to repeated quality-related problems and we can now conclude that the aircraft does not match our passengers' requirements concerning punctuality and regularity. SAS's flight operations have always enjoyed an excellent reputation and there is a risk that use of the Dash 8 Q400 could eventually damage the SAS brand," says John Dueholm, Deputy CEO of SAS.

Due to the decision, SAS's traffic services will be affected by flight cancellations in the period immediately ahead. The customers concerned will be given an opportunity to either rebook or have their tickets refunded. For detailed information about traffic services, reference is made to the airlines' various websites (www.sas.se www.sas.dk www.wideroe.no)
SAS Group Corporate Communication

Misschien kan KLC ze voor een prikje overnemen? ;)
 
Voorlopig is de F50 betrouwbaarder dan de Q400 vloot....SAS zal nu ook wel spijt hebben dat ze ze weggedaan hebben.....Misschien is ruilen een optie.
 
Zelfde met Tyrolean... los van de normale dingen die stuk gaan nooit echt grote problemen met de Q400 gehad.

Men koopt een gloednieuwe auto omdat je dan verwacht de eerste paar jaar weinig tot geen gelazer te hebben. Mocht er dan iets gebeuren, dan heb je een garantie die hierbij kosten voorkomt.
Vliegtuigen zal wel weer iets anders zijn.
 
Toch vreemd, ik hoor nooit over problemen met dit type bij Horizon Air hier in SEA

Idd.... vraag me af of het niet een sas maintenance issue is ipv de q400. Maar als dat zo is, dan zouden er ook problemen op andere sas kisten moeten zijn...
 
Of een bepaalde, verkeerd geintepreteerde maintenance-actie van de kant van SAS, die andere Airlines anders (hmm... beter) hebben geintepreteerd.

Dit heeft in die zin geen direkte verbinding met andere vliegtuigen, en kan zelfs (soms) op 1 persoon worden teruggeleidt, die iets verkeerd heeft begrepen.
 
Of een bepaalde, verkeerd geintepreteerde maintenance-actie van de kant van SAS, die andere Airlines anders (hmm... beter) hebben geintepreteerd.

Dit heeft in die zin geen direkte verbinding met andere vliegtuigen, en kan zelfs (soms) op 1 persoon worden teruggeleidt, die iets verkeerd heeft begrepen.

Tja, merken die Zweden zelf ook eens hoe het is als ze een pakketje krijgen dat ze zelf in elkaar moeten zetten....die handleidingen van IKEA zijn ook niet een van de meest gedetailleerde:grijns:

Al met al een ernstige zaak voor beide partijen!

Climb350
 
@climb350

LOL!!! :grijns: tja altijd lastig die bouwpakketten! :D

Citaat:
Toch vreemd, ik hoor nooit over problemen met dit type bij Horizon Air hier in SEA

Idd.... vraag me af of het niet een sas maintenance issue is ipv de q400. Maar als dat zo is, dan zouden er ook problemen op andere sas kisten moeten zijn...

Ik denk dat het ook meer een SAS maintenance issue MOET zijn.
Tot nu toe heeft geen enkele andere Dash 8-400 operator deze problemen gehad.

p.s. Heel net besluit van SAS!

waarom??
SAS moet zich toch ook afvragen waarom het 3x bij hun gebeurt in een zeer korte tijd en niet 1x bij een andere operator?? Misschien moeten de maintenance afdelingen eens bij elkaar in de keuken kijken.
Ik snap dat ze het vertrouwen kwijt zijn... Maar de vraag is waarin?? In de Dash 8-400 of in de eigen maintenance afdeling??
Denk niet dat je dit direct op de kist zelf kan afschrijven....
 
Back
Top