Samenwerking Hanzehogeschool Groningen en KLM Flight Academy

GRONINGEN - De KLM Flight Academy en de Hanzehogeschool Groningen hebben dinsdagochtend (19 juli) een samenwerkingsovereenkomst getekend voor een gecombineerde opleiding Technische Bedrijfskunde/Verkeersvlieger. Studenten doorlopen een vierjarig programma dat door beide partijen gezamenlijk is opgezet. De KLM Flight Academy is gevestigd op Groningen Airport Eelde.

Het traject past binnen de opleiding Technische Bedrijfskunde van de Hanzehogeschool Groningen. De gecombineerde opleiding resulteert in zowel het JAR FCL Europese brevet voor verkeersvlieger als Bachelor of Engineering, Airline Pilot & Management. Volgens beide partijen ontstaat er door de ontwikkelingen in de luchtvaart bij de grote maatschappijen behoefte aan een verkeersvlieger met meer competenties dan alleen de vliegtechnische.

“De verkeersvlieger van de toekomst zal meer en meer een rol vervullen als de ‘manager of flight’, zijnde de verbindende schakel tussen mens/passagier, techniek en de (luchtvaart)organisatie”, zo wordt toegelicht in een gezamenlijke verklaring van de Hanzehogeschool en de KLM Flight Academy. De gecombineerde opleiding sluit volgens beide organisaties aan bij deze ontwikkeling.

De opleiding Technische Bedrijfskunde/Verkeersvlieger gaat met ingang van het studiejaar 2006/2007 van start. Studenten voor deze opleiding kunnen het selectieproces voor de opleiding tot verkeersvlieger voorafgaand aan of tijdens het eerste studiejaar Technische Bedrijfskunde doorlopen. De tweejarige beroepsopleiding tot verkeersvlieger op de KLM Flight Academy blijft naast deze vierjarige opleiding bestaan.


Wat zijn de gevolgen hiervan voor de mensen die nu net gaan beginnen met hun opleiding? heeft die nu minder waarde?
 
Zitten luchtvaartmaatschappijen te wachten op mensen die technische bedrijfskunde hebben gedaan alvorens ze zijn gaan vliegen??? Het lijkt me niet..... (geen gevolgen dus voor de mensen die net zijn begonnen)


Zowiezo vind ik het een vreemd verhaal allemaal. Ik snap helemaal niet wat de toegevoegde waarde van het geheel is.
Indien je vlieger wilt worden en je weet dit al sinds kleins af aan, waarom dan nog dat technische bedrijfskunde doen en niet meteen de opleiding tot verkeersvlieger doen?
 
Veel maatschappijen zien zeker een toegevoegde waarde in een voltooide vervolgstudie. Ook KLM heeft dit laatst eens een keer aangegeven (meen ik) . Bovendien heeft een vervolgstudie nog veel meer voordelen. bv het vinden van een baan zolang je nog niet kan gaan vliegen.

Btw
NLS heeft (inmiddels had) jaren een soortgelijke samenwerking gehad met de Hogeschool van Amsterdam (Vliegtuigoperaties). Dat HBO papiertje heeft mij iig altijd flink geholpen.
 
Re: Samenwerking Hanzehogeschool Groningen en KLM Flight Academy

Oorspronkelijk gepost door bertbrutus
Wat zijn de gevolgen hiervan voor de mensen die nu net gaan beginnen met hun opleiding? heeft die nu minder waarde?

Nee, de opleiding begint pas in 06/07, deze studenten zijn dan in 10/11 pas klaar.....
 
NLS heeft (inmiddels had) jaren een soortgelijke samenwerking gehad met de Hogeschool van Amsterdam (Vliegtuigoperaties).

En nu heeft SAA dat contract met HVA. En KLS volgt. Ik vind het maar vaag allemaal.
 
Eind augustus begin ik ook op de KLS. Weet iemand misschien of je later nog kunt instromen bij die gecombineerde opleiding? (Of het een interessante combinatie is laat ik ff ter zijde...)

Gr. van Jaimy P.
 
Weer zo'n marketing truc om zieltjes te winnen. Nog even en je krijgt een gratis brevet bij een pak cornflakes. En ik mag straks naast zo'n "shake-'n- bake-" piloot gaan zitten. Gelukkig hebben ze dan wel een business degree. Erg handig om te hebben als je motor in de fik staat.... :rolleyes:
 
Gelukkig hebben ze dan wel een business degree. Erg handig om te hebben als je motor in de fik staat....

ja gelukkig heb je dan veel toegevoegde waarde aan je business degree :1855: :1855: :1855:

De verkeersvlieger van de toekomst zal meer en meer een rol vervullen als de ‘manager of flight’

ehhhhhh ja daarom zijn er toch ook mcc cursussen enzo....:1855:


mja mijn mening is: THIS SUCKS LIKE HELL

ze kunnen het beter anders verkopen:

mocht je na de kls geen baan vinden in de luchtvaart ben je iig gegarandeerd van een andere genoten opleiding en heb je dus meer kans op de arbeitsmarkt....... maar niet de van de luchtvaart....
 
Ik ben het er absoluut mee eens dat een piloot een "manager of flight" moet zijn. Dit gevoel is bij vele piloten een beetje weggezakt en zien hun werk als het van A naar B brengen.

KLM anticipeert hierop met het 2BCaptain project waarin wordt gekeken naar hoe de positie als gezagvoerder kan worden verbeterd zodat hij de welbekende "manager of flight" rol weer heeft. Via via heb ik begrepen dat men binnen de KLM niet al te enthousiast is over dit project (wellicht dat een hoop gezagvoerders weinig behoefte hebben om hun manier van aanpak nog te wijzigen?). Echter, als aankomend vlieger vond ik het erg boeiend en heb er voor mijzelf zeker een aantal nuttige elementen uitgehaald.

De opleiding Technische Bedrijfskunde ken ik verder niet, maar wat ook al eerder werd gezegd; de "echte" enthousiastelingen zullen niet eerst 2 jaar een HBO studie willen doen. Ik zou het iig niet hebben gedaan als het kon, maar zou het wellicht wel als een optie zien op het moment dat ik na mijn vliegopleiding geen werk kan vinden (mocht het mogelijk zijn dat je die 2 jaar bedrijfskunde ook achteraf kunt doen).
 
Ik zie wel wat in het verhaal dat de captain manager of flight moet zijn. Maar leer je dit nou bij technische bedrijfskunde? Het lijkt me dat je zoiets bij de maatschappij leert en niet in de schoolbanken van een HBO opleiding.

Ik kan me wel voorstellen dat het van toegevoegde waarde is indien je niet direct een baan kunt krijgen na de opleiding aan de kls.
 
Oorspronkelijk gepost door Viper1983

mja mijn mening is: THIS SUCKS LIKE HELL

ze kunnen het beter anders verkopen:

mocht je na de kls geen baan vinden in de luchtvaart ben je iig gegarandeerd van een andere genoten opleiding en heb je dus meer kans op de arbeitsmarkt....... maar niet de van de luchtvaart....

Ach, voor een functie als chef vlieger, chef instructeur kan het wel eens goed van pas komen... Maar dat is individueel, wat het nut is van het hele vliegerkorps met die kwalificaties...
 
Oorspronkelijk gepost door Eikie
Ach, voor een functie als chef vlieger, chef instructeur kan het wel eens goed van pas komen... Maar dat is individueel, wat het nut is van het hele vliegerkorps met die kwalificaties...


Misschien levert het wat meer interessante gesprekken op in de cockpit? Het is altijd prettig communiceren met iemand die wat meer opleiding heeft genoten dan alleen wat HAVO met een aanvullende cursus vliegen........


Groeten, Leij
 
Oorspronkelijk gepost door Leij Eijssen
Misschien levert het wat meer interessante gesprekken op in de cockpit? Het is altijd prettig communiceren met iemand die wat meer opleiding heeft genoten dan alleen wat HAVO met een aanvullende cursus vliegen........


Groeten, Leij

Kan mij niet voorstellen dat communiceren met jou sowieso als prettig wordt ondervonden...
 
quote:Oorspronkelijk gepost door Leij Eijssen

Misschien levert het wat meer interessante gesprekken op in de cockpit? Het is altijd prettig communiceren met iemand die wat meer opleiding heeft genoten dan alleen wat HAVO met een aanvullende cursus vliegen........


Pff daar maakt die bedrijfskunde helemaal geen zak uit....
En gewoon wachten tot je wat ouder wordt, meer levens ervaring, dan heb je weer genoeg stof om te lullen zou ik zeggen...

---

Trouwens ik ben het er mee eens dat je het hele geheel moet managen, en niet alleen de capt moet dit kunnen.
Maar wat nou echt de toegevoegde waarde van die opl is...
Het voordeel is misschien dat je tenminste studie financiering kunt krijgen.
 
Studiefinanciering krijg je dan inderdaad+ov natuurlijk. En wel voor 4 jaar. Dus dat is zeker niet gek
 
lekker belangrijk die studiefinanciering,

je pist wel 2-3 jaar senioriteit weg. maw, heel wat meer centen meer dus!!

vliegen is een simpel beroep, gewoon een dashbord rond sturen.
haal je ATPL subjects, wat iedereen met een gezond verstand kan halen en ga sturen. een extra studie is leuk, maar helpt je alleen buiten het vliegen, NIET tijdens.

ps: goede gesprekken met Fo of FEs :eek: , bij ons gaat het altijd over ti*ten en K*tten. en bier tanken. heb nog nooit een "diep" gesprek gehad:D
maar misschien ligt het aan mij, heb nl geen enkele school afgemaakt:grijns:

k.
 
Oorspronkelijk gepost door KLIKO

ps: goede gesprekken met Fo of FEs :eek: , bij ons gaat het altijd over ti*ten en K*tten. en bier tanken. heb nog nooit een "diep" gesprek gehad:D
maar misschien ligt het aan mij, heb nl geen enkele school afgemaakt:grijns:

k.

Was al bang dat wij uniek waren aan deze kant van de sloot..

Niet te vergeten onderwerpen naast die genoemde onderwerpen zijn.

- ALPA
- ALPA MEC
- Pay
- Scheduling/dispatch
- Ex-en

FD
 
Snap dit niet. Ik heb altijd het idee gehad dat managments hun piloten zo dom mogelijk willen hebben/houden. Vliegen aub, en daarna opkrassen naar huis is het motto dacht ik. Typisch het Nederlandse geitenwollensokken poldermodel, antwoorden op niet gestelde vragen.
 
Oorspronkelijk gepost door Avi8tor
En nu heeft SAA dat contract met HVA. En KLS volgt. Ik vind het maar vaag allemaal.

ja maar voor zover ik heb begrepen is dat nou ook alweer van de baan ofzo. Of er was ieder geval weinig interesse ervoor.
 
Nee, zover ik heb gezien en begrepen is SAA met HVS rond. Er staat zelfs HVA op de Seneca? Het zal wel hoor, ik snap het niet meer en ga zelfs geen moeite meer doen. ;)
 
Back
Top