Safetypilot

TangoEcho

New member
Graag wil ik weten wat de mogelijkheden zijn om mij als gebrevetteerd CPLer aan te bieden als Safetypilot. (bijvoorbeeld op MEP vliegtuigen)
Kan iemand mij uitleggen wat de functie direct inhoud? Op welke manieren kunnen de uren gelogt worden en wat mag een safetypilot wel en niet?

Alvast bedankt.
 
Ik ga ook wel eens mee maar log niks. Kan ook niet als het single pilot ops is, zelfs niet als je de radio doet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om het simpel te houden een safety pilot is aan boord om dingen veilig te houden, eventueel fouten in procedures, voorbereiding opvangen etc. Kortom je bent een EXTRA vlieger die niet benodigd is volgens de regels maar wel een extra paar ogen is in de cockpit

Als simpele CPL'er mag je die uren niet loggen bij mijn weten (MEP single pilot kisten) anders had je het nog als co pilot kunnen loggen, zelfs bij echte airlines mag je de uren niet loggen bij mijn weten.
 
Inderdaad, zelfs als je supernumery bent als safety OBS dan maak je wel duty maar geen vlieg uur.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik ga ook wel eens mee maar log niks. Kan ook niet als het single pilot ops is, zelfs niet als je de radio doet.

Geldt dat ook als de piloot een aantekening in zijn medical heeft waarin staat dat hij een safety pilot mee moet nemen? In dat geval vervul je een wettelijke taak.
 
Geldt dat ook als de piloot een aantekening in zijn medical heeft waarin staat dat hij een safety pilot mee moet nemen? In dat geval vervul je een wettelijke taak.
Gelijk een vraag daar bovenop; mag je deze taak op je nemen als CPLer of moet je daar een extra cursus/training voor doen?
 
Gelijk een vraag daar bovenop; mag je deze taak op je nemen als CPLer of moet je daar een extra cursus/training voor doen?

Toch maar even gegoogled en op JAR-FCL-3 uitgekomen. Pagina 110: Je moet zelf gekwalificeerd zijn om op het type toestel te vliegen (RPL is dus in principe genoeg), maar je mag geen uren loggen zolang je niet stuurt.
 
Back
Top