RT praktijk

voyager

New member
Hallo,

volgende week het RT praktijk examen, ik heb deze tips al gelezen, maar iemand anders nog tips? en hoe gaat het in zn werk, word er een vlucht gesimuleerd? zit je gewoon tegenover iemand te praten? wat moet je absoluut niet doen? wat wel?

bedankt voor de tips :rt:
 
Mij viel het allemaal reuze mee. Heb zoals velen de CD's gebruikt maar ook veel klassikaal geoefend. De vluchten die je tijdens het examen maakt zijn over het algemeen redelijk 'standaard'. Zoveel mogelijkheden heb je niet in Nederland. Met een beetje oefenen heb je dus alle mogelijkheden wel gehad.

Voordat het examen begint, vertelt iemand van de organisatie wat er gaat gebeuren. Het is belangrijk dat iemand dan al vraagt wat de vlucht wordt. Als (en die kans is groot) dat wordt verteld, kan je met elkaar al snel de vlucht voorbespreken. Zeker voor de mensen die niet direct ophoeven, scheelt dat stukken.

Voordat je begint kan je het beste de hele vlucht op de kaarten alvast naspelen. Bedenk alvast wat je gaat zeggen wanneer en schrijf dit desnoods op. Heb nooit gehoord dat ze daar echt moeilijk over doen (in het echt doen de meesten dan ook). Moet geen half uur duren natuurlijk.

Tijdens de 'vlucht' rustig je tijd nemen voordat je iets gaat zeggen. Dat doe je straks in de lucht ook (eerst denken en dan pas praten). Als jij het iniatief hebt, je tijd dus nemen. Houd het simpel! Gaan geen interessante dingen doen als het niet nodig is. Dan maak je het alleen maar lastig voor jezelf.

Als je wordt overvallen met een vraag, tijd winnen met Say Again. Ook al heb je het begrepen, geeft dat je wat tijd om je antwoord op te schrijven.

Soms duikt er een examenbegeleider op die erg enthousiast is. Die trekt soms bijna de microfoon uit je handen om het zelf te doen. Als je die treft, heb je dus mazzel.

Als je als eerste opmoet heb je ook geluk. Je moet dan snel door het eerste stuk van de vlucht heen racen. Dat geeft de stations die daarna volgen (over het algemeen Amsterdam Information, een CTR en de bestemming) niet de tijd om 'truukjes' de bedenken om je uit je ritme te halen. Meestel zijn ze in het begin nog koffie aan het drinken of aan het bijpraten ;-)
 
Last edited:
En als je eerst komt en lekker opschiet heb je de laatste 2 stations voor jezelf alleen en hoor je je mede leerlingen er nog niet doorheen "klungelen" (of niet). Je bent dan 1:1 met het station en hoeft nergens op te wachten. Ik was in 5 minuten klaar met de hele vlucht....
 
Dat is inderdaad ook een (herkenbaar) voordeel. Zonder 'Voyager' nu onzeker te willen maken. Af en toe hoor je wel welke leerlingen het uit een 'boekje' hebben geleerd. Dit is toch echt een vak wat je moet oefenen samen met anderen. Doe je dat, dan ik dit examen appeltje eitje
 
7600 intypen. En een half uur je mond houden. Vervolgens opstaan en weglopen, en terwijl je de deur uitloopt zeggen dat het een geslaagde landing was.
 
Flying Dutchman said:
7600 intypen. En een half uur je mond houden. Vervolgens opstaan en weglopen, en terwijl je de deur uitloopt zeggen dat het een geslaagde landing was.
:D dat zou wel mooi zijn inderdaard

@colaatje: :rolleyes: bedankt, ik dacht al welk forum had ik het ook alweer nog meer gevraagd:grijns:

maar zit je in een zaaltje ofzo met je mede kandidaten om je heen of zijn ze echt alleen met jou bezig?
 
Last edited:
Ik ben volgende week ook aan de beurt voor m'n RT praktijk, ik moet op donderdag de 25ste om 13:00. :rt:

Wanneer moet jij aan de bak Voyager?

Groetjes

Rob

www.vliegop.nl
 
voyager said:
maar zit je in een zaaltje ofzo met je mede kandidaten om je heen of zijn ze echt alleen met jou bezig?

Ik heb mijn examen gedaan in het Nieuwegein Business Center. In het zaaltje staan een aantal tafels los van elkaar, en de verkeersleiders zitten onzichtbaar achter een aantal schermen. Je zit dus met een aantal medekandidaten in de zaal, maar je hebt daar niet veel last van. Je krijgt een eigen examinator die je op de vingers kijkt, aantekeningen maakt, en soms wat tegen je zegt.
Ik begrijp uit voorgaande berichten dat het mogelijk is dat je soms met meerdere tegelijk met dezelfde verkeersleider praat, dat heb ik niet meegemaakt, ik was steeds de enige die op dat moment contact met ze had.
 
a ha, en hoe had je je voorbereid? ik heb zelf veel geoefend met de CD´s en zou niet echt weten wat ik meer kan doen, aangezien RTen in de lucht altijd goed gaat :rt: Oja nog iets, je callsign, mag je dat zelf kiezen of krijg je er een toegewezen, ik kan me voorstellen dat je pech hebt als je net een heel rottig callsign toegewezen krijgt.

Op de cd doen ze bij elke eerste oproep op een grondstation een Radio check(dus, Radio check on 121,97), moet ik dat ook doen?heb het zelf nog nooit gehoord eigenlijk, ja heb het zelf een keer gedaan op EHLE toen het zo rustig was dat ik dacht de me radio mischien wel kaduuk was :D

@RBA: ik mag woensdag aan de bak :)
 
Ik heb de RT praktijklessen gevolgd bij de club. We hadden daar een soort gelijke opstelling als bij het examen, waarbij de instructeur voor verkeersleider speelde. We hebben op die manier examenvluchten kunnen oefenen, met de benodigde kaartjes van de velden voor ons. Kost wat meer, maar wel een stuk effectiever, omdat je zo beter en sneller leert reageren op situaties, en je gelijk een terugkoppeling hebt.
Uiteraard moet het ook lukken met alleen de CD's, maar lees nog een keer de ervaringen van ribruijn in deze thread.

Je callsign mag je niet zelf kiezen, deze staat in je opdracht.

In mijn examenopdracht stond dat ik een radiocheck moest doen, dus ik had geen keus.

Succes woensdag :rt:
 
Colaatje said:
Ik heb de RT praktijklessen gevolgd bij de club. We hadden daar een soort gelijke opstelling als bij het examen, waarbij de instructeur voor verkeersleider speelde. We hebben op die manier examenvluchten kunnen oefenen, met de benodigde kaartjes van de velden voor ons. Kost wat meer, maar wel een stuk effectiever, omdat je zo beter en sneller leert reageren op situaties, en je gelijk een terugkoppeling hebt.
en die kaartjes krijg je op je examen erbij neem ik aan? welke kaartjes zijn dat dan? gewoon de lay out van de taxiways van de verschillende velden? en wat voor aantekeningen mag je maken, gewoon alles schrijven wat je wilt? zelf vind ik het NL wel handig om de QNH te noteren zodat je weet wat ´ie ongeveer is.

EDIT: Ik bedenk me nog iets, de Transponder, moet je die op eigen initiatief aanzetten zodra je contact maakt met Dutch mill?(mits je boven 1200 zit uiteraard)
 
Last edited:
Yep, gewoon de kaartjes van de gecontroleerde velden in Nederland waar duidelijk de taxiways en runways opstaan.
Wel wordt van je verwacht dat je weet waar de Reporting points liggen zodra je de CTR komt binnenvliegen en ook de bijbehorende hoogtes moet je weten. Dus Victor arrival (EHAM) at or below 1000 behoor je wel te weten en geen Uniform arrival op Beek als je vanuit het noorden komt. Het zal niet je kop kosten, maar is wel slordig. Dus op Beek ook Bravo arrival op 1800 en Bravo departure op 1300 zul je moeten weten.

Schrijven mag je wat je wilt, maar als je een beetje serieus bezig bent geweest met je RT heb je al lang voor jezelf een logische volgorde bedacht. Je gaat straks in de lucht toch ook geen opstellen schrijven? :D

Granitus
 
Ja, je krijgt de kaarten van de velden waar je wat mee te maken krijgt, dus het veld van vertrek en het veld van aankomst. Gewoon de kaartjes die je ook in de VFG vindt. En volgens mij ook een kopie van een stuk van de aeronautical chart, als je bijvoorbeeld een CTR moet crossen.
Je mag zoveel aantekeningen maken als je wilt. Sterker nog, ik zou je ten zeerste aanraden aantekeningen te maken, hoe moet je anders bijvoorbeeld je taxieroute of uitvliegroute terug LEZEN. Pen en papier krijg je erbij.
Ook voor je een oproep doet, kan je alvast een paar aantekeningen maken, zoals bijvoorbeeld voordat je vraagt om een crossing even opschrijven waar je bent, hoe je de CTR door wilt, en hoe hoog je vliegt c.q. wilt gaan vliegen.

En ja, de transponder moet je ook op de juiste manier instellen.
Overigens zal je waarschijnlijk geen contact maken met Dutch Mil (1 L, het is geen molen). Er zijn 3 verschillende posten/frequenties waarmee je contact maakt:
Het startveld (delivery, ground, tower allemaal op dezelfde frequentie)
Het landingsveld (ook alles op 1 frequentie)
De onderwegopdracht, bijvoorbeeld vliegveld Deelen.
 
vanmiddag om 13:00 was mijn tijd, vantevoren mijn nagels 2CM korter gebeten, en tijdens het examen, spellings opdracht, goed,daarna VFR van beek naar Eelde, ondertussen door de EHEH CTR. Startup op beek ging goed, departure ook, toen naar de EHEH CTR, KOMPLEET de mist in gegaan, een punt vergeten te noemen en met het verkeerde callsign opgeroepen:rolleyes: , echt een irritant callsign had ik, PH-SRV, ik zei 2 keer ipv Victor, Foxtrot, maar dat waren de zenuwen. (wel stom overigens) ik dacht dat ik al gezakt was na de CTR maar ging toch maar door. Dutchmil opgeroepen ging goed, daarna T/G op eelde baan 01 gevolgd door een linkerhand short circuit voor 05. Ging ook goed, dus alleen de CTR ging (heel)slecht eigenlijk, mijn examinator kwam naar me toe en vroeg wat ik zelf vond, zelf was ik niet positief maar hij zei dat ondanks de CTR slecht ging ik toch ben geslaagd! :biertje: :yeehaa: thx iedereen voor de tips en hulp ;)


PS: krijg ik hier nog zo een mooi, For whom it may concern" papiertje voor?
 
@Voyager: :yeehaa: :yeehaa:

p.s. Nee, je krijgt ditmaal geen extra papiertje. De aantekening komt op je brevet te staan. Dus wel even papiertjes invullen (als je al een brevet hebt) en anders komt het in de toekomst gewoon op je groene papiertje te staan.
 
Huh?

EN een CTR crossen EN Dutchmil oproepen? Meestal hebben ze toch maar 3 stations? (vertrek, "iets" tussendoor en aankomst?)

Ik vind dat het (vergeleken met normaal) best wel pittig was, Vertrek, CTR Crossen, Dutchmil, T/G en circuitje met landing (uiteraard).

Ik had alleen vertrek, CTR crossen en een uitwijk naar Rotterdam wegens mist (ipv oorspronkelijke bestemming Schiphol)

Gefeliciteerd!

Enne, het went hoor. Ik vlieg nu vanaf Den Helder (bij een vliegclub) en moet continu R/T lullen (gecontroleerd veld). Ik weet intussen niet beter meer....... (ben hobby vlieger, geen pro)
 
voyager said:
PS: krijg ik hier nog zo een mooi, For whom it may concern" papiertje voor? [/B]

Je krijgt wel een prachtige brief thuis waarin staat dat je geslaagd bent!! Kun je boven je bed hangen:grijns: :grijns:
Gefeliciteerd nog!

Groeten
 
Gefeliciteerd!! Voyager

Goed nieuws :)

Ik zit nog met de bibbers in de buik, morgen om 13:00 ben ik aan de beurt.

Nog even een vraagje, Granitus had het er in 1 van zijn vorige posts over dat je ook de arrival en departure hoogtes uit je hoofd moest kennen. Is dit echt het geval? Tijdens al onze praktijk RT lessen kregen we steeds een hoogte opgegeven van de 'toren' als we ons melde voor het binnen vliegen van de CTR.
 
De vlag kan uit, RT is binnen! :)

Alle zenuwen waren voor niets, het ging redelijk een paar kleine foutjes
maar wel geslaagd.

Ik had een vlucht van Eelde naar Beek met een crossing van de Eindhoven
CTR, ook nog even contact opnemen met Dutch mil voordat we bij
Eindhoven waren aangekomen. Tijdens het kruisen van de Eindhoven CTR uitwijken (naar links richting Helmond) voor een kist met problemen, even later werd gevraagd naar de nieuwe heading. 090 was het antwoord, ik vergat alleen even de
eerste 0 uit te spreken, toren meteen piepen :) 'Say again your heading sir'

Gelukkig nu alle theorie vakken en RT achter de rug (9 nov laatste theorie
vak), nu alleen nog het echter werk.

Rob

www.vliegop.nl
 
Back
Top