RT en transpondergebruik

Er staat tevens in dit artikel van IVW dat er per 5 juni a.s. gekwaakt moet worden onder de Schiphol TMA1:

Op verzoek van de Luchtverkeersleiding Nederland is op de ICAO-regel dat een transponder in principe tijdens de gehele vlucht ingeschakeld moet blijven, ook in luchtruim waarin zonder transponder gevlogen mag worden, tijdelijk een uitzondering gemaakt onder SPL TMA 1. Technische problemen met het luchtverkeersleidingssysteem en de verwachting dat te veel ‘Traffic Advisories’ (TA) en verplicht op te volgen uitwijkadviezen ‘Resolution Advisories’ (RA) zouden ontstaan vormden hiervoor de basis. Gezien de risico’s van botsingen onder de SPL TMA 1, zoals blijkt uit diverse AIRPROXES en daaruit volgende adviezen van de ATIC en het belang van een veiligheidsnet bij en onder de SPL TMA, vervalt deze uitzondering op 5 juni 2008.

Lijkt mij een voor de vliegveiligheid erg goede zaak.
 
Ik geloof dat één en ander te maken heeft met TCAS, ik heb begrepen van mijn instructeur dat er stemmen opgaan om de TCAS ook voor bijv. GA en/of VFR verplicht te stellen.
 
Back
Top