RPL -> PPL, hoe zit dat nou?

scsirob

New member
Goedenavond,

M'n eerste berichtje hier, na een tijdje als gast rondgeneusd te hebben. En meteen al een vraag..

Ik heb een RPL-MLA brevet. Ik heb de PPL theorie gedaan. Nou zou ik best naar PPL willen overstappen om legaal wat verder weg te mogen, maar de meningen zijn nogal verdeeld over wat daarvoor nodig is.

Sommigen vertellen me dat ik mijn theorie opnieuw moet doen, omdat dat meer dan 18 maanden geleden is. Anderen beweren dat die verloop tijd niet meer geldt, omdat ik PPL theorie gedaan heb en met die kennis vlieg. Weer anderen roepen dat ik beter helemaal niets kan doen omdat RPL binnenkort door EU regelgeving toch opgaat in PPL, eventueel met een klein overgangs examen.

Kortom, verwarring alom. Wie weet hier het fijne van?
Bedankt alvast!

Rob
 
Voor de PPL zal je gewoon aan de standaard eisen moeten voldoen van 45 vliegtijd, waarvan 5 uur toegestaan in een FNPT simulator. Van je MLA ervaring mag je 10% van je uren tot een maximum van 10 uur gebruiken om aan die 45 uur te komen.

Dan daarvan 20uur instructietijd, 10 uur solo waarvan minimaal 5uur in overlandvluchten waarvan je dan weer een vlucht minimaal 270km ( 150nnm ) met 2 tussenlandingen moet maken.

Voor je theorie geldigheid, heb je 24 maanden vanaf het moment dat je je laatste examen met succes afgerond hebt.
 
Tsja, in dat geval blijf ik voorlopig RPL. Theorie is langer dan 24 maanden geleden, en ik zie er echt geen heil in om hetzelfde allemaal nog eens te moeten doen voor PPL. Zucht...

Hopelijk komt die EU regelgeving nog eens af om RPL naar PPL te migreren.
 
Nouja, voor de zekerheid kún je nog ff met het ivw bellen/schrijven. Die weten het ook niet, maar dan weet je officieel dat niemand het echte antwoord kent...
 
Last edited:
Even over die 24 maanden na behalen volledige PPL-theorie: omdat jij RPL hebt, blijft de daaraan mede ten grondslag liggende theorie geldig zolang jouw RPL geldig blijft, in theorie dus voor altijd.

Een nieuw theorie-examen voor PPL is niet nodig, dit heb ik indertijd (2005) zelf gechecked bij IVW (bij mij was de IVW-bevestiging aanleiding om eerst RPL te doen om zodoende mijn theorie veilig te stellen qua termijn).

Het stond toen nog niet als zodanig in de wetgeving, maar werd al wel zo uitgevoerd door IVW. Ze waren zelfs bereid schriftelijk dit te bevestigen als je erop stond. Of de wetgeving inmiddels hierop is aangepast kan ik je niet zeggen.

Tja, het vergt nogal wat uurtjes (+ instructie) op een SEP om van MLA naar PPL te gaan, maar laat je door die 24-maanden eis niet weerhouden!
 
Dat klinkt al weer een stuk beter, maar dit laat precies zien waarom ik de vraag stelde. Heb je die bevestiging van IVW op papier gekregen, of is dat mondeling toegezegd?

Die uurtjes kan ik bij elkaar sprokkelen zonder tegen een verjaringstermijn aan te kijken. Ben alleen benieuwd of men dan nog een limiet stelt aan de tijd van het eerste tot het laatste uurtje SEP.
 
Als je een geldig RPL hebt, hoef je niet opnieuw PPL theorie te doen. Dat zal het IVW je ook bevestigen. Als je RPL niet meer geldig dan heb je een ' probleem'; dan kan/zal het IVW aanvullende eisen stellen en moegelijk ook nieuwe theorie eisen.
 
Hoi scsirob,

Je zou ook kunnen overwegen om voor PPL over te stappen naar FAA.. dan heb je in iedergeval
geen gezeur met je uren zover ik weet. Wel moet je dan een theorie examen doen voor FAA maar goed dat zijn maar 60 vraagies die je van te voren al kan bestuderen!

Het is een optie om te overwegen

Groet
KatanaHammer
 
Back
Top