RPL-MLA > PPL (of LAPL)

RichardG

New member
Hi,

Ik heb een RPL-MLA brevet en ben op zoek naar informatie wat erbij komt kijken om naar een PPL (of LAPL) brevet te komen.
Nu is er veel verschillende informatie beschikbaar, maar echt duidelijk is het niet. De ene zegt dat je 1/3 van je MLA uren kunt meenemen voor de 45 uur die je nodig hebt, de ander zegt weer helemaal niet. Heeft iemand deze conversie een keer doorlopen?

Dank je
Richard
 
Meestal werkt het bij dit soort bijzondere situaties het beste als je het invulformulier op de site van IL&T invult. Dan krijg je binnen een paar dagen antwoord en dat antwoord is dan ook gegarandeerd correct.
 
Ik had toevallig een medestudent(e) bij PPL met 200 uur MLA in haar log, en zij zei dat ze alsnog de volle 45 uur moest doen... én de volle mep theorie. Het is geen eenvoudige conversie. Aan de andere kant: het was ook zeker niet zo dat zij alles al kon.

Het zou kunnen dat ze wel WAT over kon slaan, maar dat dat verwaarloosbaar was. De exacte regelgeving staat op de EASA website. Wel taaie documenten.
 
Ik ben ooit mijn opleiding begonnen bij een vliegschool waar ze op hun website iedereen adviseerden om eerst RPL te halen, daarna twee jaar rond te gaan vliegen in Nederland en daarna terug te komen voor tien aanvullende uurtjes voor je PPL. Direct je PPL halen was veel te moeilijk en dat haalde bijna niemand in één keer.

Achteraf bleek dus dat de enige instructeur die ze hadden een RFI was, dus alleen maar bevoegd voor het geven van een RPL-opleiding. Zou hij wel volledig FI zijn geweest, dan had ik na de RPL door kunnen gaan voor PPL en zouden de uren die ik met hem gelest had meetellen zolang ze minder dan twee jaar geleden zouden zijn.

Het advies was dus op twee punten misleidend: na twee jaar is er niks meer geldig en omdat de instructeur niet bevoegd was voor PPL zou het sowieso niet gaan om aanvullende uurtjes, maar om een compleet nieuwe opleiding. Ik kwam daar pas achter toen ik na een tip van iemand wat vragen bij IVW (tegenwoordig IL&T) heb neergelegd.

Dus zoals ik hierboven al gezegd heb geeft een vraag op de site van IL&T je het correcte antwoord en je kunt ze er achteraf ook aan houden. Dat blijft dus mijn advies.
 
Hallo,

Best IL&T contacteren, maar volgens mij worden ULM uren niet aanvaard voor een vermindering op je PPL licentie. De reden hiervoor is dat ULM vergunningen nationaal worden geregeld (en niet door EASA), vandaar ook de vaak grote verschillen in reglementering per land (bv max gewicht). Uren met een zweefvliegtuig of helikopter kan je wel voor 10% inbrengen, en dit met een maximum van 10u.


Bron: Volgens de easy access rules voor aircrew (je kan de pdf googlen), FCL.210.A PPL(A) – Experience requirements and crediting
Regulation
: (blz 207 :) )
onderdeel d:
1700832977256.png


Maar check het zeker nog eens na bij IL&T, in België noemen ze het ULM vliegen ipv MLA dus misschien wordt dat bij jullie anders geregeld.
 
Back
Top