Rotax ervaringen 912S?

Nosig

Active member
Ik hoor wat tegenstrijdige verhalen over Rotax blokken en de duurzaamheid van de gearbox. Ik hoor verhalen van een techneut die vertelt dat de gearbox van de 912S niet de helft van de TBO haalt maar lees anderszijds niets dan lof over de legendarische duurzaamheid van de gearbox op de rotax owners site en hoe het merendeel de TBO zonder problemen haalt, alsmede positieve geluiden van Duitse clubs die geen onverwachte gearbox kosten (16000 euro) laten zien. Zover ik begrijp heeft de 912S een TBO van 2000 uur met een inspectie van de gearbox op 1000 uur. De zwakheden lijken door gebruik van AVGAS in plaats van Euro95, waardoor er meer corrosies en afzetting in het blok komt, alsmede verkeerde olie (vliegtuig olie in plaats van motor of auto olie, aangezien rotax blok oorspronkelijk niet voor luchtvaart was) waardoor de gearbox niet goed gesmeerd wordt.

Iemand die Rotax ervaringen kan delen of kan bevestigen waardoor er kennelijk soms andere ervaringen met de gearbox zijn of waren?
 
Hi Nosig, ik raad je aan hierover info in te winnen bij Skycastle aircraft van oa de Sportcruiser. Hij werkt al jaren met deze motor en is technisch zeer goed geinformeerd. Vind het nooit een probleem om een medevlieger verder te helpen.

Mijn eigen ervaringen met deze motor zijn uitstekend, maar ben niet voldoende technisch onderlegd om je met de hand op het hart de ins en outs te kunnen vertellen.

Succes en groet!
 
De gearbox gaat niet kapot van AVGAS, in de VS vliegen bijna alle rotax LSA's alleen maar op AVGAS. Je moet dan wel 50 uurs inspectie (oa door vervuiling bougies).

De Gearbox gaat kapot door mechanische krachten zoals:

-Als hij niet start met nog draaiende prop van de vorige poging alweer starten.
-Het verkeerd afzetten. Een Rotax zet je af door de magneten af te zetten, dan staat de motor abrupt stil, doe dit met idle toerental en niet met 1000-1200 proptoeren, al raden veel manuals dit aan.
-Het te langdurig gebruiken van max vermogen in take-off en klim.

Het is een prachtige motor, maar je moet wel even weten hoe hem te gebruiken. Overigens halen de meeste privé eigenaar die ik ken makkelijk de TBO, bij verhuurbedrijven en clubs ligt dit anders.
 
Volgens mij is Bogaerds Rotax importeur Nederland. Zit mooi tegenover de KLM Aeroclub. En de TD van Wings over Holland werkt ook veel met Rotax, weten er ook genoeg van. Ik zou een van die bedrijven eens proberen.
 
Back
Top