Rondkomen bij kleinere maatschappij

HermanV

New member
Hallo allemaal,

Ik overweeg om de selectie van de RvdS in te gaan, alleen vraag ik me het volgende af:

Na de opleiding zit je met een studieschuld van ruim €100.000,--. De kans op je eerste baan is het grootst is bij een (over het algemeen) wat kleinere, (buitenlandse?) maatschappij. Dit heeft zo ook gevolgen voor je salaris. Kun je hiervan rondkomen? Kun je je huisvesting & aflossen van studieschuld ermee redden?

Wat zijn ervaringen van exleerlingen van RvdS in dit opzicht? Verwissel je na een paar jaar van maatschappij of niet (wegens financiële redenen)?

Groetjes,


Herman v.d. Veek
 
Mijn mening is dat je de voordelen tegen de nadelen af moet wegen, in ieder geval ben je aan het vliegen en maak je uren, dit moet je zien als investering voor de toekomst.
Echter; het risico dat een kleine maatschappij op financieel gebied iets kan opvangen wat er in de wereld gebeurd zoals
9-11, Sars, oorlog in irak etc. maakt het er niet makkelijker op.

Als je de kans hebt om daar aan het werk te gaan zou ik het zeker doen, in ieder geval kan je aflossen en maak je vlieguren.
 
Je moet tegenwoordig een ontzettende geluksvogel zijn om na een opleiding zoals RVDS een betaalde baan te krijgen.
Want.....er wordt eigenlijk door niemand aangenomen zonder dat je je eigen rating betaald. Alle collega's van jouw mag je hier voor danken dat ze de markt hebben kapotgemaakt door overal maar als slaaf te willen werken en zelf al hun ratings te betalen.

Wens je in elk geval succes.
 
En wie hebben de markt dan niet verziekt in deze wereld?

KLS-ers en NLS-ers die een belachelijk hoge prijs betaalden om in aanmerking te komen voor de KLM?

Mensen die voor een hongerloontje in Afrika gingen werken en met heel wat uurtjes terug kwamen?

Mensen die betaalden om in Amerika op een turboprop te vliegen?

EPST-ers en CTC-cadets?

Wat is in wezen het verschil? Ik zie alleen een verschuiving in de aanname-eisen van de maatschappijen: ze nemen nu onervaren mensen aan mits die hun type betalen. Dus deze jongens hoeven hun ballen niet te verbranden in de Afrikaanse woestijn, ze hoeven niet voor een hongerloon instructie te geven, ze hoeven geen miljoenen te betalen aan de NLS/KLS, nee...they just pay for the typerating and that's it.


(let op, ik zeg niet dat het er makkelijker op is geworden, genoeg werklozen, maar dat is altijd zo geweest, met of zonder type, uren etc)
 
100.000 Euro opleiding plus 25.000 tot 50.000 Euro aan Type rating plus levensonderhoud en op dat alles rente.

Het wordt een elitaire bedoeling. Rijke ouders.......
 
49015,

ik deel je mening..

270/55G75,

elitaire opleiding ....er is dus niks veranderd dat was 20 jaar terug ook al zo!! Niets nieuws onder de zon dus.

Alleen de prijzen van opleiding en nu ook type-rating gaan omhoog en de salarissen gaan omlaag. Je moet inderdaad vliegen wel erg leuk vinden om de investering die je moet doen voor lief te nemen.
 
Elitaire? Juist niet. Als het er op neer komt dat het betalen van je type genoeg zou zijn om ergens aan de bak te komen, dan maakt het niet meer uit waar je je vooropleiding doet. Zolang je maar wat geld overhoudt om je type te betalen. Zoek dus een goedkoop modulair schooltje...en per saldo ben je even duur uit als voorheen
(of zelfs goedkoper, want na de type ga je geld verdienen, veel meer dan wat je voorheen met rondvuchtjes of opa's eerste vliegles zou verdienen)

Enfin, zover is het nog niet. Het kan alle kanten op lijkt mij, zie de sponseringschemes van CTC in de UK. Dat is weer een heel ander verhaal. Wat de beste manier is weet ik ook niet. Ik denk alleen niet dat het zo zwart wit is als jij beweert in je boze post.
 
Noem eens 1 airline waar je kunt solliciteren zonder te hoeven betalen na het volgen van bv. RVDS.

Het kunnen krijgen van zo'n financiering plus het kunnen afbetalen ervan is elitair.
 
Sluit me aan bij 49015.

Betalen van type betekent dat het weinig uitmaakt waar je je opleiding doet. Wat wel uitmaakt is het prijsverschil.
RvdS kan weinig voor je betekenen als het gaat om een baan. Dan is 100000euro veel geld. Te veel.

Kijk even op www.easyprop.nl /vliegschool zestienhoven (dit is geen reclame, slechts een voorbeeld) Daar staat een schema met een modulaire opleiding in het buitenland en conversie hier in NL plus orbit groundschool. Totaal 40000 euro. Kijk dat scheelt nogal. Hou je tenminste iets over om je type te betalen.

Succes
 
Waarom heb je gekozen voor RvdS?!?.

Als je toch voor een school kiest die vrijwel niets voor je kan betekenen wat betreft nazorg kan je beter kiezen voor een veel goedkopere opleiding zoals die bij Airmed ( +/- 65.000 Euro ) in spanje.

http://www.airmed.es

Deze opleiding doet in kwaliteit zeker niet onder aan de opleiding van RvdS ( Stellla ). Het staat mij zelfs bij een keer gelezen te hebben dat ze een Airbus A320 sim hebben waarom MCC plaatsvindt.
 
Nee scr*w that! go 91/135 charter!! ;)
Het leven zonder rooster, op de bank voor de TV al zittende wachten op een telefoontje van de baas is heerlijk!
504.gif
488.gif



T&G,

Ik zit maandag 4 dagen in Boston, MA. Zit je in de buurt?
 
270/55G75,

B.s. ! Je lult uit je nek.
Die leningen voor die types krijg je van een bank op basis van het baan aanbod van de maatschappij dat je bij je draagt. Je betaald n.l. voor die type in ruil voor een baan, niet gewoon in de hoop dat je een baantje krijgt.

Heel irritant dat je nu tegen mensen loopt aan te schoppen, een beetje 'stemming kweken', zonder ook maar een steekhoudend argument. Klinkt érg gefrustreerd.

Als jij nu een integrated course doet (EPST, CTC, Cabair) dan willen airlines je hebben. En een lening voor die course krijg je van een bank zonder veel problemen. Als je daarna moet betalen voor je type (wat vaakt niet eens hoeft) krijg je hiervoor makkelijk een lening.

Mensen die RvdS hebben gedaan en niet aan de bak kunnen komen, hebben dus gewoon verkeerd gekozen. De markt is veranderd en de eisen dus ook.
 
Hai Cb,

ben niet gefrustreerd slechts verbaast over hoe makkelijk iedereen maar zn knip opentrekt voor type ratings en ervaringspaketten enz...

Normaal in mijn ogen is een selectie volgen , ok bevonden worden en de maatschappij die je een type aanbied en je bond voor 3 of 5 jaar.

Niet normaal is bespreken tijdens een gesprekje of je binnen 1 week of zo je financiering rond kunt krijgen om je plaatsje binnen de airline te kopen.

Dit is geen stemming kweken maar slecht een oprechte verbazing over gasten zoals jij waarschijnlijk.

Kom ajb niet terug met tegen mij aan te schoppen want ik geef gewoon een mening door uit een positie waar ik een zeer objectieve mening kan hebben.
 
Noem eens 1 airline waar je kunt solliciteren zonder te hoeven betalen na het volgen van bv. RVDS.
Crossair, 4 jaar geleden. ;)
Niet normaal is bespreken tijdens een gesprekje of je binnen 1 week of zo je financiering rond kunt krijgen om je plaatsje binnen de airline te kopen.
AH, 1 jaar geleden ;)

He C. ik ben het met je eens, maar soms moet je wat.
Op zich ben ik niet tegen betalen voor een type zolang die maar wordt terugbetaald met rente (een omgekeerde bond) en niet als selektiecriterium wordt gebruikt.
 
270/55G75,

Vindt het toch een beetje jammer hoe jij je conclusies trekt. Hoe weet je nou of iemand 'makkelijk' de knip trekt? Denk je dat zo'n beslissing maken makkelijk is? En je eigen mening geven, OK, maar maak het dan geen veroordeling jegens andere mensen. Ieder maakt zo zijn eigen beslissingen hoe hij/zij zijn opleiding tot carriere wil verwezenlijken. Ik heb zelf ook gekozen om voor mijn tr te betalen, waarom?

ik was in januari klaar, in een slechte tijd, met slechte vooruitzichten op een (snelle) baan. Toch vond ik in maart al een baan, wel met de voorwaarde dat ik een gedeelte van mijn TR moet betalen, krijg namelijk van het bedrag wat ik betaal voor mijn TR, meer dan 50% terug over 3 jaar verspreid. Ik had het ook niet kunnen doen, dan had ik nu dat geld nog in mijn zak, maar was ik waarschijnlijk ook nog steeds brieven aan het schrijven. Nu vlieg ik tenminste, dan maar wat langer rente betalen en aflossen, maar ik doe wat ik graag wilde doen! Brieven schrijven is niet mijn meest prettige bezigheid namelijk.

En elitair, nou nee dacht het niet. Ik woon niet in een groot huis met rieten dak en tennisbaan in de achtertuin. Mijn ouders hebben zelfs niet eens een fantastische baan mag je weten. T geld was echt wel op na mijn opleiding, geweldig dat ze mij daarbij zo hebben willen helpen. Het benodigde geld voor de TR kan je best van de bank krijgen als je ze het contract laat zien, dus....

Ik doe het ook niet graag hoor betalen voor je TR, maar zoals hierboven uitgelegd, denk ik dat er meer voors dan tegens waren. Ik vind het ook jammer dat het tegenwoordig zo gaat, maar ik zie het als een vraag en aanbod verhaal, hoe lullig het ook klinkt, het overschot aan piloten op het moment zorgt voor een luxepositie bij de maatschappijen, helaas....
 
Inderdaad waarom heb je in godsnaam gekozen voor RvdS. Veel te duur en je hebt niks meer of minder dan wat je bij andere opleidingstrajecten voor veel minder kan doen. Ze lullen daar als een brugman. Neem dat met een korreltje zout en kijk eerst eens rond.
Nu een antwoord op je vraag. Een vliegopleiding is erg duur. Orienteer je goed en laat je niet door flauwekul praatjes van de wijs af brengen. Baanzekerheid heb je nergens. Probeer eerst KLS dan NLS aangezien je daar de meeste kansen hebt. Als dat niet lukt is het echt een kwestie van wat je krijg voor wat je wilt lenen. Nogmaals de kans dat je na een opleiding bij RvdS wordt aangenomen als vlieger is net zo klein als bij de anderen.
Ik zou als ik jou was eerst mischien eens denken aan een opleiding HBO of uni. Als je niet aan de bak kan als vlieger kan je altijd nog ergens op terugvallen.
Veel plezier en veel geluk.
spy
 
Back
Top