Rijontzegging en vliegbrevet

MelanieR

Member
Ik liet al wat vallen in de BBQ treat over wat rijbewijs issues doordat ik te hard heb gereden vorig jaar. Gisteren heeft de rechter geoordeeld dat ik er nog eens 4 maanden rijontzegging bovenop krijg.

Nu liet de vliegschool vallen dat vliegen niet toegestaan is zolang de rijontzegging van kracht is. Voorzover ik weet kan dat alleen tijdelijk i.c.m. alcohol maar aangezien er geen sprake is van alcohol lijkt het mij niet van invloed op de bevoegdheid om een vliegtuig te besturen.

Weet iemand wellicht meer hierover?
 
Nu liet de vliegschool vallen dat vliegen niet toegestaan is zolang de rijontzegging van kracht is.

De vliegschool heeft gelijk. Je hebt de ontzegging om een voertuig te besturen, en brommers, boten en vliegtuigen horen daar gewoon bij.

P.
 
...dus ook geen fiets, want dat is ook een voertuig:

Definitie FIETS: Een twee- of meerwielig voertuig dat wordt aangedreven door spierkracht via pedalen.

Wordt je door K. Spee mooi debiel verklaart als je een beetje wil doorrijden. Valt dan nog mee dat je geen 10 uur schoffelen en TBS met dwangverpleging krijgt.
 
Er is een groot verschil tussen een rijontzegging en rijverbod. Een rijontzegging is een straf opgelegd door een rechter na een proces vanwege een zware overtreding van de wegenverkeerswet (alcohol, snelheid, veroorzaken ongeval, artikel 5 enz.).

Een rijverbod is daarintegen een x aantal uren dat je niet mag rijden vanwege een overschijding van de alcohol limiet.Deze wordt opgelegd door een (hulp)officier van Justitie nadat je op het bureau bent voorgeleid.

Tijdens een rijverbod mag je niet vliegen, tijdens een rijontzegging wel. Zo staat dit namelijk in de luchtvaartwet. Artikeltje 2.12, als je geintereseerd bent ;)
 
Kun je dat ook nog vertalen naar normale mensentaal?

Ik durf de gok gerust te nemen dat als ik een rijverbod heb (dus die van je hebt te veel gedronken en de politie zegt dat je niet verder mag rijden, maar er is nog geen rechter aan te pas gekomen) ik ook niet mag vliegen.

Maar hoe zit het nu dus als de rechter besluit dat ik (zoals de TS) 4 maanden niet mag rijden en ik dus een ontzegging van de rijbevoegdheid heb? Mag ik dan nog wel vliegen of mag dat niet meer?

Ik moet zeggen dat ik het wat vreemd vind als ik dan niet meer mag vliegen, hoewel ik er wel in mee kan komen dat het zo is vastgelegd. Mijn logica zegt dan namelijk: Kennelijk is een rijbewijs een pre-req voor een vliegbrevet. Geen rijbewijs, dus ook je brevet is niet geldig, maar volgens mij is een rijbewijs geen voorwaarde voor het halen van je rijbewijs....
 
Zoals ik deze uitleg in deze thread heb begrepen:

Rijverbod = NIET vliegen
Rijontzegging = WEL vliegen

Correct me if I'm wrong
 
Nederland loopt wat dat betreft helaas achter. In veel andere landen mag je niet vliegen zo lang je een rijontzegging hebt. Hopelijk neemt Nederland/EU dat snel over. Als je niet de verantwoordelijkheid kan opbrengen om een auto veilig te besturen zou je zeker niet mogen vliegen. Overigens hebben veel maatschappijen gelukkig hun eigen, strengere regels.
 
Er zit inderdaad een (al dan niet bewust) schoonheidsfoutje zo lijkt het. Ken de wetsgeschiedenis niet.

:eek:fftopic:
Ik vind je echter wel streng Overload. Jij houdt je altijd keurig aan de snelheid?

Er is nogal een verschil tussen eens een boete omdat je 140 ipv 120 reed of omdat je achterlicht niet meer werkte, en een rijontzegging krijgen. Ik ben het dan ook helemaal met Overload eens.
 
Nederland loopt wat dat betreft helaas achter. In veel andere landen mag je niet vliegen zo lang je een rijontzegging hebt. Hopelijk neemt Nederland/EU dat snel over. Als je niet de verantwoordelijkheid kan opbrengen om een auto veilig te besturen zou je zeker niet mogen vliegen. Overigens hebben veel maatschappijen gelukkig hun eigen, strengere regels.

Daar ben ik het niet (helemaal) mee eens. Een rechter beoordeelt de gehele situatie om te bepalen of iemand wel of niet een rijontzegging krijgt en voor welke periode. Daarbij is de rijontzegging een straf voor een overtreding die is begaan (en die ook nog is geconstateerd door het bevoegd gezag). Echter de rijontzegging bevat geen waardeoordeel over het feit of iemand wel of niet verantwoord met zijn bevoegdheid is omgegaan.

Mocht het zo zijn dat een rijontzegging inderdaad alleen been beoordeling van het vermogen om met de verantwoordelijkheid van een rijbewijs om te gaan is, dan ben ik het met je eens. Voor de periode dat je niet mag rijden, mag je ook niet vliegen. (Maar dan zou er aan het einde van die periode toch een test of controle moeten zijn of je nu wel die verantwoordelijkheid kan dragen.)

Overigens ben ik wel mensen op de weg tegengekomen, die ik zo onverantwoord vond rijden, dat ik hoop dat ik die nooit tegenkom als ik mijn wielen van de grond heb getild.
 
Nee, en ik krijg ook wel eens een boete voor een snelheidsovertreding. Maar als je een rijontzegging krijgt, dan heb je (meestal, het hangt natuurlijk van de situatie af) dusdanig gevaarlijk gereden dat je anderen of jezelf in gevaar hebt gebracht. Veel maatschappijen kijken daar naar tijdens background checks etc. Het gaat op de weg niet om je eigen capaciteiten, maar om die van andere weggebruikers. Ik ken genoeg mensen die een keer een week of twee een ontzegging kregen omdat ze om 3 uur 's-morgens te hard reden op een verlaten snelweg. Dat begrijp ik ook wel. Maar een ontzegging van meerdere maanden? of meerder malen een ontzegging? Dan kan ik toch wat minder begrip opbrengen.
 
Dat snap ik, maar stel nou dat een taxi chauffeur prive te hard rijdt. Mag hij dan op z'n werk nog wel rijden? Wat als de politie chef een rijontzegging krijgt, kan hij dan nog wel normaal z'n werk doen? In mijn optiek ben je ook vlieger als je niet in de cockpit zit. je hebt een voorbeeldfunctie en rij en andere overtredingen passen daar niet bij. Net zoals ik ook vind dat een vlieger niet stom dronken over straat hoort te hobbelen in een omgeving waar hij herkenbaar is als vlieger.
Ander voorbeeld, we hebben een paar jaar geleden iemand ontslagen omdat hij in de problemen was gekomen met justitie vanwege credit card fraude. Je zou ook kunnen beargumenteren dat hij dat in z'n vrije tijd had gedaan en dat het geen invloed op z'n vliegen had...
Anyway, we agree to disagree.
 
Back
Top