Retour Teuge-Deauville met bezoek aan Honfleur

Bobo

Active member
Geen gek begin van februari. Afgelopen zondag een prachtige vlucht (IFR, maar kon evengoed VFR) van Teuge naar Deauville (LFRG) in Normandië gemaakt.

Ooit was ik al eens in Honfleur, een prachtig havenstadje, dat al lang geleden is ingehaald door Le Havre als havenstad van belang. Graag wilde ik nog eens terug! In de loop van afgelopen week begon zich een weerbeeld af te tekenen dat een vlucht naar Deauville perfect zou toelaten. Niet te ver naar het Oosten en niet al te ver naar het Westen, maar een mooie straat van mooi weer richting Normandië. Een telefoontje naar het KNMI gaf de doorslag, we gaan.

Samen met een goede vriend en m'n schoonvader vertrokken we naar Deauville met de Mooney, en met een rugwindje op FL140 vlogen we in een uur en drie kwartier naar onze bestemming. We vlogen met grondsnelheden rond de 190 knopen en dat is vlot. Ik wilde de Golze 150 eens aan de tand voelen, die zou moeten zorgen voor weer info aan boord, maar het ding werkte niet. We kregen geen data van de Iridium satelliet, al was de dekking goed. Ik kreeg al een mailtje van de eigenaar van het bedrijf (de heer Sebastian Golze) dat er wat mis was gegaan met het activeren van het data abonnement voor die dag. Sympathiek, maar daar had ik niet zoveel aan op FL140... Geen weer info aan boord voor ons dus, gelukkig was het weer ook niet spannend.

8dbb62e8-5ec1-49c5-948a-73985dbaa526.JPG


Long final RWY30 Deauville

Vanaf Deauville konden we heel vlot de taxi in naar Honfleur pakken, met haar charmante haven en prachtige Sainte-Catherine kerk voor een gezellige lunch aan het water. Veel tijd hadden we niet, want me moesten wel rond 17:45 weer op de grond staan op Teuge. Maar we waren er desondanks de korte duur helemaal uit. Kleine vakantie, groot plezier.

IMG_3419.jpg

Honfleur, de oude haven
IMG_3433.jpg


De grootste houten kerk van Frankrijk, toevallig was er een kleine brocante markt.

De terugvlucht was nog eenvoudiger dan de heenvlucht, een SID, naar de airways met in Frankrijk al een direct naar de Nederlandse grens en kort daarna een direct naar Teuge. We genoten van het prachtige kleurenspel van de wolken, het water en de zakkende zon. Het was een fenomenaal schouwspel. De winter kent vele nadelen, maar het licht kan zo prachtig zijn. Foto's doen het geen recht, maar ik wil het toch even laten zien.

PHOTO-2019-02-03-17-46-51.jpg

Bijna thuis, de zon laat zich nog even van haar beste kant zien.

PHOTO-2019-02-03-17-46-45.jpg

Buitjes boven Brabant

Dit zijn wel de trips die het vliegen nóg mooier maken. Prachtig weer, een geweldige bestemming en dit ook nog eens kunnen delen!
 
Mooi hoor! Geeft inspiratie voor later. Daar valt het retourtje Texel vorig weekeind bij in het niet.
 
Mooie trip en mooi verteld, bedankt! De zonsondergang is zelfs op de foto prachtig. Inderdaad een mooie motivatie, alleen moet ik wachten op "strictly VFR" weer, dat komt nog zo gauw niet. Friedrichshafen, met enig geluk...
 
Back
Top