Request vectors to final aircraftcarrier

unXpected

New member
Laatst een tripje gemaakt naar Cascais. Op de weg daarnaartoe lag er, in de mond van de haven van Lissabon, een vliegdekschip. Ik nog grapje maken met men instructeur: I bet you a beer that i can put this TB200 on that deck. Hij geloofde me niet :passed: :bwah: . Maarja, misschien wel begrijpelijk. Op de terugweg weer op de freq. van Lisbon approach. Komt er zomaar even een KLM kist binnenvallen. Als ik me goed kan herinneren: KLM 1369 (of 1639) zoiets iig. Blijkbaar hadden deze kerels ook gehoord van t vliegdekschip en probeerde de controller een beetje gek te maken. Gesprek ging als volgt:

KLM: KLM 1369 Request vectors to final aircraftcarrier
ATC: Euh say aqain KLM 1369
KLM: Request vectors to final of the aircraftcarrier
ATC: Sir, I don'understand? (stomme Portugezen ook :passed: )
KLM: Disregard, there is an aircraftcarrier in the harbor of Lisbon. Request to overfly KLM 1369
ATC: Eeeeuuuhhhhmmmm, Affirm

Daarna kreeg KLM volgens mij Visual approach. Mijn instructeur (Spaans) volgde t ook niet helemaal, maar een klasgenoot (backseat) en ik lagen in een deuk! Dit soort dingen moeten vaker op de frequentie! Misschien de KLM piloot hier op airwork? Of heeft iemand anders t gehoord. Nou, een ding is zeker: Ik kon er zeker om lachen!! Goeie!!! :grijns:
 
Last edited:
Tja, als ik het alleen zou zijn dan zou Lissabon niet vol zijn ;)

Het was er wel druk ja. Was rond 15:30Z...
 
Moet toch bij iemand de schuld neerleggen ;). Nee ik was voor twaalven al weer terug, wel gehoord dat het daar de hele dag volle bak was.
 
Nou moet ik dat druk daar toch ff nuanceren...
Ik heb ook nog eens voor m'n vorige werkgever (NLS) een paar weken daar in Portugal doorgebracht, en op een keer waren we met een TB-20 onderweg van Evora naar Cascais voor een approach, en onderweg zouden we proberen een ILS op Lissabon te regelen.
Dus op de heenweg: "Any chance for an ILS?" Negativ, too busy.
Dus door naar Cascais, via zuid, zuidwest onder Lissabon door. Dan ben je met een TB-20 toch gauw 20 minuten aan het vliegen voordat je eens bij Cascais op de approach zit. In die tijd heb ik toch zeker 2 kisten gehoord, een lufthansa en een TAP (als ik me niet vergis, is al weer ff geleden...).
Op de terugweg nog een poging: "Any chance for an ILS?" "Negative, too busy, fly hdg 180 (of zoiets)". Daar werden we dus in een TB-20 (SE!) een mijltje of 20 de zee op gestuurd voordat we eens naar het oosten mochten terug naar Evora. Dat vond Skyblazer nou ook niet echt geweldig doordacht van die Portugese controller.
Toen we weer afmeldden bij Lissabon, zeker 20 minuten later, had ik één kist gehoord, dezelfde Lufthansa van een goed half uur geleden, die vertrok van Lissabon...


Dus workload is een nogal variabel begrip...;)
 
Back
Top