Regionale airlines nemen eerder oudere studenten?

Eugene

New member
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft bij regionale airlines.
Ik zou 29 zijn als ik klaar zou zijn met ATPL.Nu hebben ik gehoord dat regionale airlines eerder oudere aannemen omdat die honk vaster zijn dan jongere piloten. Dus als ze in een oudere piloot investeren weten ze vaak ook dat deze langer zou blijven en dus niet vlug na een andere maatschappij overgaat. Hier zit natuurlijk wel een kern van waarheid aangezien je meestal wel een hyptotheek en/of een gezin hebt. Dit werd me ook verteld bij de rwl. Wat is hier van waar?

grts.
 
Anders moet je even naar het onderdeel voor mensen die al piloot zijn, ik dacht daar juist het omgekeerde te lezen. Vooral NL. airlines lijken alleen maar broekies aan te nemen, maar ik raad je aan om even zelf te kijken want ik weet ook niet alles meer :p.
 
ok zal ik doen.

Ik ben overgens niet op zoek na een baan in Nederland.
Ik heb het wel een beetje gehad in dit land. Dus het gaat me puur om buitenlandse maatschappijen.


Grts.
 
Voor elke leeftijdscategorie en bevolkingsgroep heeft een vliegschool wel een praatje. Natuurlijk gaat dit verhaal op. Als de HR departement deze visie deelt.
Als de visie jonge jongetjes en/of meisjes vers van de schoolbanken is, die nog lekker te kneden zijn. Tsja voor ieder wat wils.
 
Je hebt helemaal gelijk over de scholen. Ze verkopen immers een product, dus je moet alles uitvlakken.

Vandaar dat ik hier ook even rondvraag hoe de bevindingen in real-life zijn.

Maar gedeeltelijke kan ik me er wel iets bij voorstellen. Als een maatschappij veel geld in je investeerd hebben ze uiteraard ook graag dat je bij hun blijft en ik kan me voorstellen dat de jongeren onder ons vaak wisselen om hogerop te komen. Iemand die wat ouder is is waarschijnlijk eerder tevreden met een plek bij een kleinere maatschappij, als je maar kan vliegen.

In mijn geval ben ik tevreden als ik mijn maandelijkse lasten kan betalen. Je hebt immers een super job!!

grts.
 
Eugene, en anderen.

Regelmatig komt op dit board de vraag naar voren van aspirant vliegers of ze niet reeds te oud zijn om de studie aan te vangen.
Als ik dat lees is mijn eerste gedachte altijd, hoezo te oud? Leeftijd is een relatief begrip en staat niet altijd recht evenredig in verhouding met wat je denkt op een bepaalde leeftijd te kunnen bereiken.
De luchtvaart industrie was / is per definitie cyclis en goede tijden worden gevolgd door slechte tijden en omgekeerd. Het heeft er altijd sterk van af gehangen waar je carriere zou maken als je na je opleiding in een opgaande of neergaande cycle terecht kwam.

Wil je perse vlieger worden en je hebt door wat voor reden dan ook geen gelegenheid gehad/gekregen op jonge leeftijd bij de KLS of NLS te studeren en ook het Klu traject niet hebt gevolgd staan er zeker nog enkele wegen open. Let wel, in wat voor economie dan ook, vliegers blijven voorlopig nog nodig, ook, en met name zelfs, buiten de gevestigde majors als Air France, Lufthansa, B.A. etc.

Wil je echt vlieger worden, en dan bedoel ik echt, zonder maar, mits , tenzij , indien etc. dan zijn er nog een aantal zaken die je met jezelf zal moeten overeenkomen.
A. Ga er van uit dat je niet meer in een salarisschaal van 200,000.- euro per jaar terecht komt. Die tijd is definitief voorbij.
B. Ga er ook van uit dat je hoogstwaarschijnlijk buiten Nederland terecht komt.
C. Als je een gezin hebt, laat je partner meebeslissen. Je zou de eerste niet zijn die halverwege moet afhaken vanwege substantiele problemen met het thuisfront.

Als je denkt dat je een achterstand hebt ten opzichte van jongere colleges die het ab initio traject doorlopen dan heb ik nieuws voor je. Johan C. zij het al en die had er niet echt voor doorgeleerd. “Alle nadeel heb zn voordeel.”

Je bent nu 27 en hebt een eigen bedrijf. Bravo. Dat hebben niet veel leeftijdgenoten bereikt. Je kan er van leven en hebt nog voldoende geld overgehouden om een opleiding bij RWL te bekostigen. Nog een keer bravo, je kan je opleiding doen en na afloop geen studieschuld. Maar je hebt nog meer voordelen ten opzichte van de ab initio, die, zie het topic op dit board, “hoe lang hebt u thuis gezeten”, niet hebben.
Je kan het modulair gaan doen. Met behoud van baan en inkomen. Laat het in plaats van twee jaar, drie of vier jaar duren, what the heck, je bent dan pas 31. Tijdens die vier jaar heb je alle tijd gehad de ontwikkelingen in de luchtvaart industrie te volgen en je beleid daarop af te stemmen. In die vier jaar heb je ook alle tijd om te netwerken en je kansen af te wachten. Johan C. nog een keer, “ Je kan geluk niet alleen afdwingen maar ook afwachten, vroeg of laat komp het voorbij en sla je toe.” Neem het maar van me aan, in die relatief gunstige positie zit je dan. Met relatief bedoel ik dat je misschien nog wel een of twee jaar moet solliciteren en je currency op eigen kosten bijhouden maar je hebt in ieder geval jezelf, je ouders en je gezin niet opgezadeld met een torenhoge studieschuld.

Nog wat voorbeelden uit de praktijk, die kunnen er niet om liegen.

De eigenaar/oprichter van het grootste piloten bulletin board, PPRuNe, (pprune.org),
Danny Fyne, heeft op zijn 43 ste zijn ATPL gehaald en is daarna bij een kleine Engelse chartermaatschappy terecht gekomen als F/O 767.
Is nu, de vijftig ruim gepasseerd, captain 737 bij Astreus, een zeer goed bekend staande UK chartermaatschappij.

Ik ken persoonlijk,: een chirurg, een huisarts, een accountant, twee directeuren eigen bedrijf, een café baas, een gokkasten leverancier, een gemeente ambtenaar, een brandweerman, twee scheikundige en drie elektrotecnische ingenieurs en een bordeelhouder die de zogenaamde “midlife career change” naar een vliegend beroep zo rond hun veerstigste hebben gemaakt en verder nog een hoogleraar van T.U. Delft die het in deeltijd doet, ze zijn allemaal gezagvoerder op een jet.

Dus, te oud ? Geenszins, maar aangezien je je geld maar een keer kan uitgeven, doe het op een manier waarmee je zolang mogelijk alle opties kunt openhouden. Dan kan je over een jaar of vijf best wel de lachende derde zijn. En laat je niet pushen door welke school dan ook dat je op moet schieten omdat je anders te oud bent.
Als je nog vragen hebt,laat maar horen.

Cheers
Art
 
Hey Art.

Bedankt voor je serieuze antwoord.Ik ben het helemaal met je eens. Als je echt piloot wil worden dan kom je er ook wel. Waar een wil is is een weg. Alleen kunnen oudere vaak niet al teveel risico nemen en bekijken dan ook voor hun de veiligste weg.

Maar het idee om het in deeltijd te doen is een zeer goed idee. Daar heb ik zelf ook al over nagedacht en het is ivm je vaste lasten natuurlijk de beste manier. En je komt er met de minste schulden vanaf. Want 1,5 jaar bijna niet werken kost ook een hoop als je hypotheek gewoon doorgaat. Kun je me met mensen in kontakt brengen die het zo gedaan hebben. Ben ik erg benieuwd na.

Alvast bedankt.
 
Eugene,

Ik zal voor je kijken of ik nog wat contact coordinaten heb, ben al geruime tijd uit Nederland weg, maar ik PM je wel even als ik wat heb.

In de tussentijd zou je even kunnen kijken bij www.pprune.org en met de zoek functie de woorden, age career training path in deze of andere volgorde intoetsen en je krijgt genoeg informatie over dit onderwerp om de komende twee dagen aan het lezen te zijn.

Verder is het zo dat bij alle Nederlandse aeroclubs wel een paar lieden rondlopen die via de stap voor stap methode uiteindelijk bij een maatschappij terecht zijn gekomen.
Ik weet niet waar je woont maar je zou bijvoorbeeld eens bij de EAC in Eindhoven binnen kunnen lopen of, naar ik gehoord heb, bij Rainbow Aviation, (als Edwin Boshoff er nog zit), ook in Eindhoven, via waar nogal wat modulaire studenten schijnbaar hun weg naar de commerciele luchtvaart hebben gevonden.

Zoals gezegd, ik ben een beetje outdated wat Nederland betreft maar in essentie moet er bij de vliegclubs veel goede informatie te halen zijn bij mensen die het allemaal hebben meegeaakt en het T shirt hebben en het kost je hooguit een biertje.

Nog een adviesje, het PPL licence moet je wel in een zo kort mogelijk tijd zien te halen. Dat is je basis, en geeft meteen mogelijkheden verder uren op te bouwen die je niet perse zelf hoeft te betalen. Ik denk dat je met drie weken vakantie in de USA met een PPL terug komt wat minder dan de helft gekost heeft in vergelijking met Nederland.
Je moet het wel omzetten naar een JAR licence maar die uren nemen ze je nooit meer af.
(Flying Dutchman kan je hierover nog wel wat gedetailleerder inlichten.)

Cheers
Art
 
Servus Eugene,
Voor de Motivatie. Ik was dertig toen ik begon aan de opleiding. Mijn beroep toen, buschauffeur, ik had een eigen huis en met de overwaarde goedkoop een lening kunnen krijgen. Deeltijd mijn beroep voortgezet om de kosten in grip te kunnen houden. Lufthansa Citlyline heeft mij op 34 jarige leeftijd met 180 uur total time aangenomen. Kosten opleiding 45000 euro. Nederlandse en duitse fiscus en lufthansa citlyline hebben bijna de gehele opleiding terugbetaald. Natuurlijk veel geluk gehad, maar het is te doen zie andere voorbeelden gegeven op deze topic. Succes, niet geschoten is altijd mis.
 
Als je bereid ben naar het buitenland te gaan heb je een goede kans!
Het is volgens mij alleen NL waar ze zo moeilijk doen over leeftijd.
Mijn bedrijf (DHL) heeft vorig jaar ook nog een kadet met ongeveer 200hr die over de 40 was aangenomen! en er zijn behoorlijk wat nieuwe piloten met wat total time van over de 40!
In NL vinden ze je oud als je over de 30 ben ,maakt niet veel uit hoeveel uur je hebt!
Ben erg blij dat ik nooit terug naar NL ben gekomen!

Neil
 
Hoi Eugene,

Ik heb een paar jaar terug mezelf suf gesolliciteerd bij regional airlines met eveneens de verwachting dat men meer genegen is "oudere" piloten aan te nemen. Na een jaar solliciteren zonder resultaat heb ik het besluit genomen te gaan voor een TR B737.

Binnen 4 weken had ik 3 aanbiedingen, allen in de UK!

In Nederland had ik weinig mogelijkheden ook niet in een periode van sterke economische groei in de luchtvaart. Simpelweg omdat ze in Nederland in geen lowtimers aannemen boven de 35. Leeftijdsdiscriminatie bestaat in Nederland niet ahum :(
Toen ik aan mijn ATPL theorie begon was ik 35 en ben nu 40 en vlieg inmiddels alweer 1,5 jaar als FO bij een engelse maatschappij.

Doorzettingsvermogen is alles naast natuurlijk een goed financieel plaatje. Houd in je budget rekening met de mogelijkheid dat je genoodzaakt wordt een TR te moeten betalen. (kan het achteraf altijd meevallen als het niet noodzakelijk is)

sterkte en succes

gjk
 
Bedankt iedereen voor jullie reacties,

Zouden jullie me kunnen vertellen hoelang een deeltijd ongeveer duurt met een normale baan ernaast? Ik snap dat je dit zelf in de hand hebt, maar hoe snel kun je klaar zijn? En wat voor vooropleidingen jullie hebben gehad? En heb je als je in de categorie ouderen valt meer kans met een Type Rating.
Ik heb dit wel ingecalculeerd.

Alvast bedankt.
 
Zoals ik de belastingregels interpreteer, is er één groot nadeel aan het zelf bij elkaar sprokkelen van je opleiding, en dat is dat je maximaal 15.000 euro van die studiekosten mag aftrekken. Wanneer je een full-time studie doet (dwz je geen tijd meer hebt voor een full/part-time baan ernaast, zie voorwaaden op de belastingdienst site) mag je het hele bedrag aftrekken.

Het zelf doen van je opleiding kan natuurlijk een stuk goedkoper uitvallen en heb je netto geen last van de veel lagere belastingaftrek, maar het kan het overwegen waard zijn.

FYI.
 
Hulde!

Hulde!

@ Red Heat en PH-GJK

Hulde! Eindelijk eens wat helden die zich laten gelden op dit forum en eens een keer niet meedoen aan de normale trend van "nee je moet vooral niet meer op je 28/29/30e beginnen...bla bla bla...want schuld blabla bla......niemand wil oude low timers blablabla.........slechte economie...blablabla"

Tuurlijk is het link, tuurlijk ga je een enorm (financieel) risico aan. Maar waarom gaat iedereen er van te voren hier van uit dat het niet lukt en dat je geen baan kunt vinden. Ja ze komen die baan echt niet aanbieden. Je moet er wel wat voor doen. Naief???? Misschien....maar wel gemotiveerd.

Ik zit over 10 jaar liever met de zekerheid dat ik het geprobeerd heb en dat het niet gelukt is (en ja dus ook met een schuld) in plaats van dat ik over 10 jaar op de A1 rijd en die 737 naar de buitenveldert zien gaan en dan denken: "shiiiit..........had ik het toen maar........."

Nogmaals hulde. Waar een wil is is een weg.

gr

T.
 
Thermal je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook erg blij dat hier op dit moment ook serieuze mensen reageren. Als je immers dertig bent heb je nog 35 jaar te gaan voordat je 65 bent. Moet je dan 35 jaar lang iets gaan, terwijl je toch dat andere mischien leuker vind. Terwijl ik zelf pas 27 ben en al onder de oudere catogerie val. Das toch ergens komisch.

Mijn mening is. Iemand die ouder begint doet het niet voor het geld. Die doet het omdat hij geproefd heeft van de arbeidsmarkt en nu weet wat hij wil. Waarschijnlijk zullen de meeste een beter inkomen hebben voordat ze aan de opleiding beginnen als erna, misschien pas over 5 jaar beter. En zullen de meeste ook een hyptoheek vrouw vriendin kinderen etc hebben. Als je dan de stap maakt ben je toch behoorlijk serieus bezig. Het is wat termal zegt.
niet geschoten is altijd mis.

Ik heb zelf dan nog het geluk dat ik bijna schuldloos uit de opleiding kan komen, dat mijn vrouw (die gewoon blijft werken)helemaal achter me staat en we nog geen kinderen hebben. Dus we nog flexibel zijn. met kinderen is het lijkt mij toch nog een moeilijkere stap.

Mijn eigen mening is wel:

Op het moment dat ik eraan begin zal ik ook zeker ergens ter wereld in die cockpit terecht komen. Niet opgeven en gewoon doorgaan!!!!
 
Zoals ik de belastingregels interpreteer, is er één groot nadeel aan het zelf bij elkaar sprokkelen van je opleiding, en dat is dat je maximaal 15.000 euro van die studiekosten mag aftrekken. Wanneer je een full-time studie doet (dwz je geen tijd meer hebt voor een full/part-time baan ernaast, zie voorwaaden op de belastingdienst site) mag je het hele bedrag aftrekken.
Volgens mij geldt dat maximum ook voor full-time studenten die ouder zijn dan een bepaalde maximum leeftijd (ik dacht 28).
 
Eugene,

hhhmmmmm vreemd ik kon mijn oorspronkelijke post niet meer terugvinden. Dus dan maar even opnieuw.

Op het moment dat ik eraan begin zal ik ook zeker ergens ter wereld in die cockpit terecht komen. Niet opgeven en gewoon doorgaan!!!!
Kijk dat is de spirit!

Misschien moeten we maar een "stijfkoppige eigenwijze oude lullen club" oprichten.

Ben zelf 28 en vertrek hopelijk van de zomer naar de UK voor mijn opleiding. Vriendin staat volledig achter me. Ik weet dat als ik een baan krijg dit niet in NL zal zijn. Heb helemaal geen illusies wat dat betreft. Daar heb ik helemaal geen moeite mee en mijn vriendin ook niet. Zij heeft altijd al zin gehad in een buitenlands avontuur maar was altijd op zoek naar een goed excuus ;) Dit alles klinkt behoorlijk naief en onvoorbereid maar geloof me, we hebben alles tot in den treure besproken. Er zijn verschillende scenario's. Welke het gaat worden zal de tijd leren.

Je moet ook de voordelen van het ouder zijn zien: Wij als "ouderen" hebben als voordeel t.o.v. "de kids" dat wij financieel wat onafhankelijker zijn en al hebben kunnen sparen. Wij hoeven minder snel bij onze ouders aan te kloppen voor borgbedragen e.d. Daarnaast hebben wij een afgeronde opleiding en enkele jaren werkervaring. Mocht het verkeerd gaan dan kan je makkelijker een baan vinden.

Ik verdien nu meer dan ik ooit had gedacht toen ik nog op school zat. Dus ik ga er zeker op achteruit de komende jaren als ik in die rechterstoel terecht zou komen. But so what?? Wat heb ik aan een leuk salaris als niet datgene kan doen wat mij het allerleukst lijkt. Ben ik dan gelukkig over 10 jaar??

Dont think so. En daarom neem ik dat risico. He dat rijmt.



Gr

T.
 
Mogen er ook stijfkoppige jonge lullen bij?

Denk zelf ook altijd, ze moeten toch ergens die piloten/FO's vandaan halen, dus waarom zou ik het NIET zijn? De arbeidsmarkt is overal wankel op het moment, al is ie binnen het vliegwereldje wel heel wankel geef ik toe. Het zal ooit wel weer aantrekken want de wereld heeft nu eenmaal piloten nodig en ik ben zeker van plan daar bij te zitten!
 
Thermal,

Als ik jou verhaal lees zijn we `2 of a kind`.

Mijn verhaal ziet er precies ook zo uit en mijn denkwijze is hetzelfde. Ik ga waarschijnlijk mijn opleiding doen in duitsland dit is ongeveer hier zo´n 45 min vandaan. Hier heb ik dan het voordeel dat ik gewoon thuis kan blijven wonen en dus geen dubbele woonlasten heb. Mijn vrouw werkt ook nog dus das ook mooi meegenomen.

We zullen inderdaad achteruitgaan in het inkomen, maar ik heb nu 4 jaar leiding gegeven in de detailhandel en dit is leuk maar niet wat ik nog 35 jaar wil doen. Het voordeel is dat de kls en de nls er met een schuld van 110.000 en eventueel TR erbij blijven zitten. Nou laat mij hem dan maar zelf betalen en misschien met alleen een schuld voor eventuele TR blijven zitten. Als je dan bij een regionale airline begint heb je geen negatief inkomen. Dus toch iets veiliger. Ik heb alleen geen eindexamen gedaan in natuurkunde. Ik heb mijn diploma´s nu na een duitse professor moeten sturen ter goedkeuring voor de ATPL cursus. Dus nu effe duimen op een positief antwoord.

En na het buitenland gaan geen probleem!!! Het belangrijkste is dat je het leuk vind wat je doet ipv het salaris!!

Waarom is jou keuze op Engeland gevallen?

grts eugene.
 
Back
Top