Eugene, en anderen.
Regelmatig komt op dit board de vraag naar voren van aspirant vliegers of ze niet reeds te oud zijn om de studie aan te vangen.
Als ik dat lees is mijn eerste gedachte altijd, hoezo te oud? Leeftijd is een relatief begrip en staat niet altijd recht evenredig in verhouding met wat je denkt op een bepaalde leeftijd te kunnen bereiken.
De luchtvaart industrie was / is per definitie cyclis en goede tijden worden gevolgd door slechte tijden en omgekeerd. Het heeft er altijd sterk van af gehangen waar je carriere zou maken als je na je opleiding in een opgaande of neergaande cycle terecht kwam.
Wil je perse vlieger worden en je hebt door wat voor reden dan ook geen gelegenheid gehad/gekregen op jonge leeftijd bij de KLS of NLS te studeren en ook het Klu traject niet hebt gevolgd staan er zeker nog enkele wegen open. Let wel, in wat voor economie dan ook, vliegers blijven voorlopig nog nodig, ook, en met name zelfs, buiten de gevestigde majors als Air France, Lufthansa, B.A. etc.
Wil je echt vlieger worden, en dan bedoel ik echt, zonder maar, mits , tenzij , indien etc. dan zijn er nog een aantal zaken die je met jezelf zal moeten overeenkomen.
A. Ga er van uit dat je niet meer in een salarisschaal van 200,000.- euro per jaar terecht komt. Die tijd is definitief voorbij.
B. Ga er ook van uit dat je hoogstwaarschijnlijk buiten Nederland terecht komt.
C. Als je een gezin hebt, laat je partner meebeslissen. Je zou de eerste niet zijn die halverwege moet afhaken vanwege substantiele problemen met het thuisfront.
Als je denkt dat je een achterstand hebt ten opzichte van jongere colleges die het ab initio traject doorlopen dan heb ik nieuws voor je. Johan C. zij het al en die had er niet echt voor doorgeleerd. “Alle nadeel heb zn voordeel.”
Je bent nu 27 en hebt een eigen bedrijf. Bravo. Dat hebben niet veel leeftijdgenoten bereikt. Je kan er van leven en hebt nog voldoende geld overgehouden om een opleiding bij RWL te bekostigen. Nog een keer bravo, je kan je opleiding doen en na afloop geen studieschuld. Maar je hebt nog meer voordelen ten opzichte van de ab initio, die, zie het topic op dit board, “hoe lang hebt u thuis gezeten”, niet hebben.
Je kan het modulair gaan doen. Met behoud van baan en inkomen. Laat het in plaats van twee jaar, drie of vier jaar duren, what the heck, je bent dan pas 31. Tijdens die vier jaar heb je alle tijd gehad de ontwikkelingen in de luchtvaart industrie te volgen en je beleid daarop af te stemmen. In die vier jaar heb je ook alle tijd om te netwerken en je kansen af te wachten. Johan C. nog een keer, “ Je kan geluk niet alleen afdwingen maar ook afwachten, vroeg of laat komp het voorbij en sla je toe.” Neem het maar van me aan, in die relatief gunstige positie zit je dan. Met relatief bedoel ik dat je misschien nog wel een of twee jaar moet solliciteren en je currency op eigen kosten bijhouden maar je hebt in ieder geval jezelf, je ouders en je gezin niet opgezadeld met een torenhoge studieschuld.
Nog wat voorbeelden uit de praktijk, die kunnen er niet om liegen.
De eigenaar/oprichter van het grootste piloten bulletin board, PPRuNe, (pprune.org),
Danny Fyne, heeft op zijn 43 ste zijn ATPL gehaald en is daarna bij een kleine Engelse chartermaatschappy terecht gekomen als F/O 767.
Is nu, de vijftig ruim gepasseerd, captain 737 bij Astreus, een zeer goed bekend staande UK chartermaatschappij.
Ik ken persoonlijk,: een chirurg, een huisarts, een accountant, twee directeuren eigen bedrijf, een café baas, een gokkasten leverancier, een gemeente ambtenaar, een brandweerman, twee scheikundige en drie elektrotecnische ingenieurs en een bordeelhouder die de zogenaamde “midlife career change” naar een vliegend beroep zo rond hun veerstigste hebben gemaakt en verder nog een hoogleraar van T.U. Delft die het in deeltijd doet, ze zijn allemaal gezagvoerder op een jet.
Dus, te oud ? Geenszins, maar aangezien je je geld maar een keer kan uitgeven, doe het op een manier waarmee je zolang mogelijk alle opties kunt openhouden. Dan kan je over een jaar of vijf best wel de lachende derde zijn. En laat je niet pushen door welke school dan ook dat je op moet schieten omdat je anders te oud bent.
Als je nog vragen hebt,laat maar horen.
Cheers
Art