Rating C208 en para's

Beste Airworkers,



Ik ben nu 15 jaar en heb een aantal uurtjes voor mijn PPL. Ik ben altijd al iemand geweest die erg vooruit denkt, soms is dat fijn, soms niet. Ik zou graag na mijn PPL mijn rating op de C208 willen halen en om dan vervolgens voor de Skydive Rotterdam te gaan vliegen.

Ik vroeg mij af hoeveel deze rating precies zou gaan kosten? Ik neem aan dat er ook een training nodig is om skydivers überhaupt te mogen droppen?

Ook vroeg ik me af wat de kans is dat je een plek krijgt bij de Skydive, en hoeveel keer per dag, maand (?) je dan zou vliegen. Mijn instructeur had het dan over een vergoeding die je zou krijgen van ongeveer €€80 per dag, kan je zoiets verwachten?



Alvast hartelijk bedankt! (Sorry als ik misschien een domme vraag heb gesteld :)



Groeten

Theo
 
Rating C208 en para's

Je zal eerst je commerciële brevet (CPL) moeten halen voordat je geld mag verdienen met vliegen en dat soort werk kan doen.

Daarvoor moet je flink wat meer uren maken en minimaal 18 zijn.

Ik heb de precieze eisen daarvoor even niet bij de hand.

Als je aan alle eisen voldoet moet je eens langsgaan bij de verschillende paraclubs in NL en tegen die tijd kijken of je mag komen vliegen.
 
Je zal eerst je commerciële brevet (CPL) moeten halen voordat je geld mag verdienen met vliegen en dat soort werk kan doen.

Mijn vlieginstructeur zei juist dat omdat de Skydive R'dam een club is, dat je ervoor mag vliegen met PPL omdat het in clubverband is en dat je dan iets van een vergoeding zou krijgen.


Groeten,
Theo
 
Als je een licentie hebt, hoeft dat niet meteen te betekenen dat ze je ook willen(ze hebben niet persé een nieuwe piloot nodig)
 
Mijn vlieginstructeur zei juist dat omdat de Skydive R'dam een club is, dat je ervoor mag vliegen met PPL omdat het in clubverband is en dat je dan iets van een vergoeding zou krijgen.
Als het aan de €USSR/€ASA had gelegen was het voor PPL houders game-over.

Duitsland stak haar middelvinger op (€USSR/€ASA) en zorgde ervoor dat PPL houders kosten mogen delen, paria's mogen droppen e.d.

M.b.t. paria's droppen / mongolen strooien, zijn er wel een aantal zaken waar je als PPL houder rekening mee moet houden.

1. Zelf lid zijn van de club.
2. Alle inkomsten dienen volledig (100%) ten goede te komen van de club.

Van zodra er 'ook' maar één paria aan boord zit, welke 'n commercieel oogmerk nastreeft (o.a. tandems) of iets NIET voor de volle 100% ten goede komt van de club, heb je 'n CPL nodig.
 
Last edited:
Als je een licentie hebt, hoeft dat niet meteen te betekenen dat ze je ook willen(ze hebben niet persé een nieuwe piloot nodig)


Dat snap ik. Als ik die training dan toch wil doen, ga ik natuurlijk eerst kijken of ze iemand nodig hebben.


M.b.t. paria's droppen / mongolen strooien, zijn er wel een aantal zaken waar je als PPL houder rekening mee moet houden.



1. Zelf lid zijn van de club.

2. Alle inkomsten dienen volledig (100%) ten goede te komen van de club.



Van zodra er 'ook' maar één paria aan boord zit, welke 'n commercieel oogmerk nastreeft (o.a. tandems) of iets NIET voor de volle 100% ten goede komt van de club, heb je 'n CPL nodig.


Dus als er tandems meevliegen, dan is het voor PPL houders al game-over?
 
Dus als er tandems meevliegen, dan is het voor PPL houders al game-over?
Nope ;)

'n tandem kost bij FD (voorbeeld) 249,00 €, hiervan moet ook daadwerkelijk 249,00 € (= 100 %) in de clubkas terechtkomen.

Als er 248,99 € in de clubkas terecht komt, of de tandmaster vraagt off-road (buiten de club om) 299,00 €, draagt 249,00 € af aan de club en steekt de resterende 50,00 € in eigen zak, dan is het Aerial Work (= komkommercieel), dus CPL.
 
Last edited:
Nope ;)

'n tandem kost bij FD (voorbeeld) 249,00 €, hiervan moet ook daadwerkelijk 249,00 € (= 100 %) in de clubkas terechtkomen.

Als er 248,99 € in de clubkas terecht komt, of de tandmaster vraagt off-road (buiten de club om) 299,00 €, draagt 249,00 € af aan de club en steekt de resterende 50,00 € in eigen zak, dan is het Aerial Work (= komkommercieel), dus CPL.


Oke! Helder! :)

Nu ga ik eventjes iets bijdehands proberen.. Stel: de prijs van een tandemsprong is €299,-, en de volle 100% komt in de clubkas. Vervolgens betaalt de club €50 uit aan de tandmaster, is dat ook dan komkommercieel (leuke term trouwens :) )?
 
Goeie vraag ;)

Als de club daadwerkelijk betaalt, dan spreek je dus over een vergoeding aan de tandemmaster, welke 'al' gratis springt. Als het springgerief ook nog eens club eigendom is, is het m.i. 'n No-No.

Indien het springgerief van de tandemmaster zelf is en hij/zij hiervoor een geldelijke (niet zijnde bier en snack bonnen) vergoeding, ontvangt, dan vrees (weet het niet zeker) ik, dat de club aan de verkeerde kant van de lijn zit. Iemand?

Zolang het allemaal goed gaat, hoor je niemand.

Als het fout gaat en e.e.a. aan de daglicht komt, hebben alle clubleden (jij als mongolen strooier dus ook) een gigantisch 'aansprakelijkheid' probleem.
 
Vraag is ook nog maar of een paracentrum interesse heeft in een heel jong iemand met net zijn PPL... Meestal is er behoefte naar meer ervaren mensen om para's te droppen. En die zijn er meer dan genoeg.
 
Nog los van wat de club wel of niet wil. Het kan ook zijn dat de verzekering van de club eist dat de vlieger een minimum aantal uren heeft en b.v. een CPL.
 
Nog los van wat de club wel of niet wil. Het kan ook zijn dat de verzekering van de club eist dat de vlieger een minimum aantal uren heeft en b.v. een CPL.
Inkoppertje ;)

Ontheffing(en) verleend van het verbod tot het uitvoeren van VFR-vluchten in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A:

a. de gezagvoerder is in het bezit van een geldig CPL of ATPL;
 
Nou, dan houdt het denk ik op... Behalve als je dan IFR rating haalt, maar ja. In ieder geval allemaal bedankt voor de reactie's!

Maar desondanks blijf ik toch benieuwd naar wat een rating op de C208 zou kosten... Dus als iemand dat weet, graag :)
 
Je dient onderscheid te maken tussen vaste strooigebieden en incidenteel.

Zie L I N K J E ;)

Het CPL verhaal heeft betrekking op incidenteel (ontheffing artikel 44 van het Luchtverkeersreglement) en strooien boven de 2500' AMSL, waar de ontheffingsverlener (indien 2500' + bij uitzondering wordt toegestaan) aanvullende eisen kan stellen, zoals CPL of ATPL.

Een IR is in principe niet nodig, tenzij buiten de UDP.

Wat het kost, geen idee.
Reken op zo'n (gokje) 800-900 € per uur + landingsgelden en dat 5 uur + examen + €liminator.
 
Mijn C208 rating kostte in 2009 een kleine 12.000 euro. Dit was inclusief theorie, praktijklessen (8uur met 2000 euro korting want kist was van bekende), en examens.

De kosten zijn exclusief paar honderd euro reis-en verblijfkosten en de kosten voor het groene papiertje.
 
Je dient onderscheid te maken tussen vaste strooigebieden en incidenteel.

Zie L I N K J E

Het CPL verhaal heeft betrekking op incidenteel (ontheffing artikel 44 van het Luchtverkeersreglement) en strooien boven de 2500' AMSL, waar de ontheffingsverlener (indien 2500' + bij uitzondering wordt toegestaan) aanvullende eisen kan stellen, zoals CPL of ATPL.

Een IR is in principe niet nodig, tenzij buiten de UDP.

Wat het kost, geen idee.
Reken op zo'n (gokje) 800-900 € per uur + landingsgelden en dat 5 uur + examen + €liminator.

Dat is dan best prijzig inderdaad, komt redelijk in de buurt met wat mijn instructeur gezegd had. Wat betreft de regelgeving betekent het dus dat je het gewoon met PPL kan doen. Als ik eenmaal mijn brevet heb, ga ik wel eventjes contact opnemen met de Skydive club en dan zien we wel wat dan de actuele regelgeving is en of ze überhaupt mensen nodig hebben :)

Mijn C208 rating kostte in 2009 een kleine 12.000 euro. Dit was inclusief theorie, praktijklessen (8uur met 2000 euro korting want kist was van bekende), en examens.

De kosten zijn exclusief paar honderd euro reis-en verblijfkosten en de kosten voor het groene papiertje.

Dat is een stuk meer dan Great Balls Of Fire zegt. Ik denk dat het qua reis/verblijf kosten wel moet gaan meevallen aangezien de fiets gratis is en ik redelijk op fietsafstand woon van EHRD :)
 
Ik denk dat het qua reis/verblijf kosten wel moet gaan meevallen aangezien de fiets gratis is en ik redelijk op fietsafstand woon van EHRD :)
In NL zijn er 2 (twee) plaatsen, waar je 'n Class Rating Cessna SET kan halen.

T.w. Lelystad en Teuge.

Teering eind trappen vanuit Rotjeknor.
 
Back
Top