Radar vectors

Voor zover ik weet, en mijn studenten altijd geleerd heb, is "cleared approach" gelijk aan cleared initial app. alt. Dus tenzij de controller me zegt dat ik de hoogte vast moet houden, zou ik bij "cleared app." gaan zakken!

Als je de standard arrival route volgt wel ja. Niet als je onder radar vectors vliegt...

Jullie komen toch wel eens in de UK en kennen die ''nieuwe'' phraseology: ''When established localizer, folow the glideslope" toch wel?
 
Als je de standard arrival route volgt wel ja. Niet als je onder radar vectors vliegt...

Jullie komen toch wel eens in de UK en kennen die ''nieuwe'' phraseology: ''When established localizer, folow the glideslope" toch wel?

Ja hoor! Maar die britten doen wel meer dingen non-standard. Links rijden bijvoorbeeld.
 
zodat de engelse verkeerstrut je vergeet of geen tijd heeft of wat dan ook. gevolg is weer eens een intercept vanaf 2 dots above. ja het is echt een verbetering hoor die "nieuwe" procedure.:blabla:
 
En het gebruik van "engelse verkeerstrut" vind ik persoonlijk een beetje onfatsoenlijk voor een verkeerleiding die in mijn opinie de beste in de wereld is.... Ja beter dan de NLse, Duitse en zeker !!! Amerikanen. (Maar ze hebben een voordeel dat de ze de taal nou eenmaal beter beheersen)...
 
Ik vind alleen die keelmicrofoon irritant, waardoor ik de hele tijd de neiging krijg om te schreeuwen dat ze hun hoofd uit die emmer moeten halen...
 
@buzzer,

LHR en LGW hebben goede ATC, maar breek me de bek niet open over MAN..
dat vind ik persoonlijk zeer slechte controllers.

en dat cleared to intecept GS wordt daar nog als eens vergeten en over de vectors etc maar te zwijgen
 
Ben nou niet echt onder de indruk van de verkeersleiding in de UK, LHR is inderdaad goed, maar radar, scottish en de regiovelden kan redelijk dramatisch zijn. Verder kunnen ze misschien wel native speakers zijn, maar toen ik m'n lijntraining als coco ging doen had ik meer moeite met wennen aan het engelse accent met emmer dan aan de chinezen.
 
wellicht moeten we eerst eens vaststellen wat een controller goed of slecht maakt.

PS ik vind UK ATC lousy...m.n. omdat ze native zijn mogen ze wat meer hun best doen om verstaan te worden (persoonlijk heb ik er geen probleem mee, behalve scottish control). MAN spant absoluut de kroon, behalve 1 vent op de GRD freq. Spreekt 4 woorden de minuut, superarticulatie en héééél relaxed.
NL ATC (liever, AMS) vind ik goed. Die gasten werken hartstikke strak (soms een beetje té), maar komen nogal arrogant over. Especially twr.
Duitse doen het in de regel zeer goed. m.n. de grote hubs MUC en FRA. Een 4 tot 5 NM gap wordt altijd benut om iemand er snel uit te krijgen.
De Fransen zijn gewoon poor. Kunnen beter, maar willen niet aanpassen hè.

Sorry voor de hijack.:eek:fftopic:
 
London Radar a.k.a. London Heading Control :grijns: Ik heb altijd een kwartier nodig om te verstaan dat Scottish een Levelrevisie door probeert te geven! :passed: Duitsers zijn (he wat onverwacht) heel erg punktlich. Eurocontrol moet nog een keer een paar oefeningen in sequencen krijgen. Al ligt de 74 15nm achter een B737/A320/E190 ter hoogte van EEL, ze gaan alsnog proberen om hem ervoor te krijgen.

Vandaar dat het nogal eens voorkomt dat je van Coastal speed 250 krijgt, en dan bij AMS meteen weer 300+ .
 
Moet zeggen dat ik de franse radar controllers eigenlijk altijd verrassend goed vind, en ook redelijk economisch, komen zelf nog weleens met een directje. De duitsers zijn idd goed, maar je moet altijd zeiken om directs, zonde van de peut/tijd/milieu.
 
@surfer

haha.
London Heading control LOL...
elke keer als je voorbij RAVLO bent begint het heading changen
5left, 10 right, 5 left.. de hele weg naar MAN is een grote headingchange!

heb me laten vertellen dat ze dat doen om kleinere separatie aan te houden.

btw.Ik krijg nog eelt op mn vingers van al dat draaien.. en zo komt de Pilot response eicas nooit!!!
en kunnen ze bij eurocontrol niet de frequenties per sector doen.
blijf draaien, kan dat niet per paar levels.

ben altijd weer blij als ik de EU uit ben;), bv Turkije 3 soms 2 frequenties van noordwest naar zuidoost. Iran 3 freq op een stuk van bijna 2 uur, haaaa wat een rust. kan ik weer met mn iphone aan de gang

edit: die schotse controllers moeten eerst eens een tong transpantatie ondergaan want dat is compleet drama

vergeet nog dit, CPDLC aaaaahhh wat een rust
 
Last edited:
Ze verdienen iig wel goed!:grijns:
:eek:fftopic:


Ja dat klopt. Ging laatst even kijken; paar controllers die ex-iberia piloten zijn.
Ik meen dat een ervaren approach controller meer dan 400k per jaar verdient. Bruto, dat dan wel.
Ze zijn het overigens absoluut niet waard. Compleet incapabel en ongeinteresseerd.
 
Weet geen exacte getallen, wat me vooral bij is gebleven is de som van 1000 euro netto per extra gewerkte shift. (Zonder maximaal aantal extra shifts!:1855: )

Heel veel Spaanse controllers bij Eurocontrol gaan zodra ze de kans krijgen meteen terug! (En geloof me, bij Eurocontrol verdien je zeker als expat al héél goed!)

@ KLIKO: Was het maar waar, ook al zit er 20NM longitudinaal tussen... komen ze op headings over!:bwah: De grap hier is dat ze niet denken in oplossingen maar in headings! :grijns:
 
Hahahaha, slechte ATC, hier nog eentje: wattabout Damascus, een wazig vrouwstemmetje doet approach, tower, ground en clearance delivery op een enkele freq, kloot het op, geeft halve onduidelijke klaringen en laat de boel in het honderd lopen (voor vertrekkend en arriverend verkeer), iedereen doet maar wat, ze laat vervolgens een militaire Antonov procedureel vertrekken op de andere baan en daardoor sta je klein kwartiertje op de baan ready to go... Having said that, laatst vlogen we de baas (werd opgehaald door motorcade convooi van dik vijf goverment wagens) toen ging het ineens (voor ons) heel soepel....
 
Last edited:
Back
Top