Raadplaatjes (eerste ronde)

Het is geen watervliegtuig, althans in die configuratie heb ik de kist niet op het wereld wijde web afgebeeld gezien.
 
Dacht eerst dat t een Kaman-helicoptertje was ... maar tis m toch niet...

ik blijf zoeken want ik herken m ergens van...
 
2quqee1.jpg

Lensuperman. Deze is speciaal voor jou. :kiss:

Goede plaat zeg. Het doet me meer denken aan een soort Goggomobile, maar dat vliegt niet. Is het een gyrocopter?
 
Ziet er erg aero cart-erig uit. Alleen dan wat moderner. Ook dat ronde stuurtje doet me aan rijdend/vliegend denken.

Heb in ieder geval al de achterkant gevonden van het voertuig....:eek!::eek!:.
weird-car-wings.jpg
 
Niets van dat alles. Zelfs de batmobile niet, maar laat ik dit verklappen: Je hebt een brevet nodig om er in te mogen vliegen. Een rijbewijs is niet voldoende ! ;)
 
Mag een biet zijn, maar heb dit ding ooit ergens gezien, althans een plaatje. Kan er verdorie niet opkomen, grrrrr
Folberts, hier houden wij wel van, echt moeilijk. Zal mij benieuwen wie de hit scoort.
 
2m4xh1y.jpg


Voor zover ik het weet is het geen experimental. Men heeft de kist zelfs wel eens gebruikt voor vlieginstructie bij een vooraanstaande maatschappij. Tenminste als de gevevens op internet kloppen.
 
Je gaat het daar niet vinden capt. Kebab, heb ik al geprobeerd:grijns:

HET IS DE...... Stearman Hammond Y-1S

lucky hit op google. Ik typte "pusher aircraft photo" in en daar verscheen ie. Er is geen wiki artikel van.
 
Lensuperman, ongelofelijke mazzelaar! :grijns:

Klopt als een zwerende vinger. Your turn!

so6edz.jpg


Fourteen Y.1S (also known as Y.150S) were built, including two delivered to the the US Navy for evaluation, designated JH-1, BuNo. 0908 and 0909.
PH-APY was ferried to Holland by ship, arriving September 24, 1937. Registered on September 25, it made its first flight in Holland from Schiphol on October 8. Used by KLM to train pilots how to handle aircraft with tricycle landing gear it was sold to the RAF on May 30, 1939. The RAF used it also for tricycle landing gear trails untill it was scrapped in February, 1942.


De KLM heeft de kist zelfs gebruikt voor instructie. Nooit geweten! Mooi model voor een kist uit 1937! In de uitvoering in het museum, zou je denken dat ie veel moderner is.
 
Last edited:
Back
Top