Qatar, Gulf Air etc

sandertje

Member
Dames en heren,
Zijn er toevallig mensen hier aan het vliegen op de A320 bij de 2 bovenstaanden. Ik zou graag willen weten hoe het is daar. Alvast bedankt.
Mvgr
S
 
Try pprune.org .. Hoop dat je aardig wat uurtjes in je logboek hebt en een type 767 en/of autobus..

Dacht dat je bij Qatar een travelpermit moet vragen van je baas om in je vrije tijd het land in en uit te mogen (....)

FD
 
Hallo Sandertje,

Ik meen dat Qatar ook een cadet sponsorship heeft. Details zijn op hun website te vinden.

Groet Koning
 
Een vriend en ex-collega vliegt sinds een half jaar bij Gulf Air als F.O. A320 en is redelijk tevreden over deze maatschappij. Hij heeft in die tijd al ca. 35 man achter zich en kan waarschijnlijk dit jaar al de transition maken naar de A330/340.
Hierbij een quote van hem:
The company is ok, but organization is below standarts. Of course, you do a lot of compromises here, so I'm trying to enjoy the good things and for the rest I close my eyes.
 
- Gulf Air: maakt een aardige doorstart, maar het is toch een beetje de vraag of ze het straks zonder de steun van Abu Dhabi aan zullen kunnen. Je wordt redelijk behandeld.
- Qatar: het is een zooitje, maar het groeit wel snel. Al weer zo'n 60 verschillende bestemmingen. Neemt DEC's aan, dus als je co bent is het maar de vraag of je een command krijgt. Werkt veel met tijdelijke contracten. ALS JE BIJ QATAR ZIT, KUN JE NIET BIJ EMIRATES SOLLICITEREN.
- Etihad. nu een puinhoop, maar er zit ongelofelijk veel geld achter. Commands na een jaar, indien je de ervaring hebt, maar ze nemen ook DEC aan, dus uitkijken. Wordt een de toekomst een geduchte concurrent voor Emirates. Type rating vereist
- Emirates. Het meest georganiseerd van alle clubs hier en de komende paar jaar de winnaar. Als je nu binnenkomt krijg je waarschijnlijk je command na een jaar of vier (weer terug). Nemen op dit moment een paar DEC aan voor de A300 freighter, maar voor de rest alleen F/O's. Geen type rating vereist.
 
salaam aleikum finn,
hartelijk dank. daar heb ik wat aan.
hoe zit het dat als je bij qatar zit, je dan niet bij emirates kunt solliciteren??
kun je misschien ook iets vertellen over air arabia? ze vliegen met 320s vanaf sjarjah.
nogmaals dank.
mvgr
S.
 
@ Sandertje,

Hangt ook samen met het feit of je al dan niet 500 hrs. on type hebt met ook nog eens een total-time van ca. 2000 hrs. (Ik zag dat je Aero-Madrid hebt gedaan met type A320fam.)

Zo niet, dan zijn deze maatschappijen meestal niet in je geintresseerd omdat ze dan liever een eigen cadet opleiden en bonden.
 
Hallo DCT Graus,

Idd Aeromadrid gedaan. Heb over niet al te lange tijd 500u on type (320) dus vandaar mn enquiry.
Bedankt in ieder geval.
MVGR
S.
 
Oorspronkelijk gepost door finn
- . ALS JE BIJ QATAR ZIT, KUN JE NIET BIJ EMIRATES SOLLICITEREN.

Waarom is dat? (ik hoop nu natuurlijk op een goede roddel van een ruzie tussen twee emirs over iemand z'n zus d'r hondje die in het zwembad van de 3e neef van die andere emir had gepoept, maar dat zal er wel weer niet inzitten..:D )
 
Cb,

Alhoewel de maatschappijen concurrenten van elkaar zijn, willen ze geen situatie schapen waar ze tegen elkaar op moeten bieden om vliegers te krijgen. Als je eenmaal de stap genomen hebt om naar de Golf te komen, is het maar een kleine stap om dan over te gaan naar een andere maatschappij binnen de Golf. Dat willen een aantal vliegers wel, als de condities (salaris, behandeling, woning, leefomgeving, etc.) bij de concurrent beter zijn. Om dat te voorkomen sluiten deze maatschappijen dan een gentleman's agreement waarbij je of het aanname proces bij een andere maatschappij niet kunt doorlopen, of het pas kan doorlopen als je bij de concurrent weg bent.

Dat is niet aardig van de sheikhs, wel logisch.

sandertje,

Van Air Arabia naar Emirates is niet altijd mogelijk. Als je net 500 uur jet ervaring hebt zou ik mij daar in eerste instantie niet druk over maken. Wellicht ben je beter af bij Etihad als je wat meer ervaring hebt.
Air Arabia is zoals wel meer maatschappijen hier een beetje een rommeltje. Het is een low cost operator die hard groeit. Veel onstabiliteit in je rooster en je vliegt een hoop. Je woont in Sharjah en kunt dus zo naar Dubai want dat ligt ernaast als je wat ontspanning wil. Het strand in Sharjah is trouwens ook prima en waarschijnlijk goedkoper.
Als je jong bent en denkt aan een carriere in de golf of als je meer jet ervaring op wil bouwen is Air Arabia een prima begin.
 
hallo finn
bedankt. helder verhaal.
ik zie dat je zelf woont in dubai. hoe is het leven in de golf?
ik ben serieus een carriere aan het overwegen in de golf. weet niet of ik mn leeftijd mee of tegen heb. ben namelijk 21. hoe kijken ze daar aan tegen leeftijden?
nogmaals bedankt.
gr.
S
 
Hoi Sandertje,

Nou met je leeftijd zit het wel goed hoor.
Een jaar of 2 geleden kreeg iemand van 28 jaar zijn command bij emirates op de A330 of B777 (weet niet meer precies welke).
Hij was toen de jongste. Bij emirates heb je pas een kans als je minimaal 1000 uur jet hebt. En dan nog het liefst wide body.

Ik ben het wel aardig eens met de analyze de Finn heeft gemaakt van de verschillende maatschappijen in de regio.
Welke maatschappij je ook kiest, zorg wel dat je jezelf goed informeert, want het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Je zal de eerste niet zijn die de golfregio teleurgesteld de rug toekeert. Beloftes worden hier maar al te vaak niet nagekomen. (zoals bijvoorbeeld een command na 3 jaar bij Emirates) Maar als je een weloverwogen keuze maakt en weet waar je aan begint, dan kan je hier een hele leuke tijd hebben.

In de regio zou ik persoonlijk ook voor Emirates of Etihad kiezen.
Je vliegt widebodies, met zeer gevarieerde routes (zo'n beetje wereldwijd) en je hoeft ook niet constant voor je baan te vrezen omdat je bedrijf op het randje van faillissement verkeerd.

Groeten.


PS. Wie wil er in godsnaam nin Sharjah wonen! enkel het verkeer al, ik noet er niet aan denken.
:eek: :eek:
 
hoi zandhaas,
bedankt voor de info. het klinkt allemaal erg interessant. nogmaals dank.

groeten
S.

PS: is sjarjah echt zo erg?
 
qatar

qatar

wat zijn de requirements voor qatar.
hoor verschillende berichten over aanname eisen. 2000 uur waarvan zowieso 500 uur jet. maar volgens mij zijn er ook mensen binnen zonder deze ervaring. wie weet meer??

grtz
 
Die 500 uur jet daar houden ze toch wel redelijk aan vast.
Misschien is er hoop als je iemand binnen het bedrijf kent. Of een a320 rating hebt met in ieder geval enige ervaring on type.
Of gewoon dom geluk hebben. Daar zijn ook wel 1 of 2 voorbeelden van. Het nieuwe cadet scheme valt hier natuurlijk buiten.

En ja, mijn mening is dat Sharjah echt en sh*thole is.
Ik moet er niet aan denken om elke dag in de file van en naar Dubai te moeten staan. Dubai en Sharjah, liggen naast elkaar, maar zijn tegelijkertijd 2 verschillende werelden.
 
Back
Top