PS 28

D´n daldeër

New member
Ik lees dat de Eindhoven Aero Club twee PS28's in haar vloot opneemt. Fraaie toestellen en je ziet ze steeds meer. Echter, wat ik mij afvraag, de PS28 is toch (EASA) restricted certified? Dan kun je er geen training solo vluchten mee maken volgens mij, hoe dan al die opleiders dat? Kan iemand dit toelichten?
 
Op een door de fabriek gebouwd toestel met een RTC mag je wel lessen voor PPL (en straks LAPL). Overigens vraag ik mij, gezien het safety record en de vlieg eigenschappen af of dit wel zo een geschikte kist is voor een aeroclub.

Een citaat uit dit stuk uit aviationconsumer:

"... Sport Cruisers, which the instructors called "Sport Bruisers". Plante said no one wanted to fly them twice. "I've had my head slammed against the canopy several times. It's not a fun airplane to fly," he said. One pilot pushed over in pitch hard enough to float a fire extinguisher off the luggage area and drive it through the canopy; it departed the airplane. The school eventually got rid of the LSAs."

Kijk ook even naar de getallen met accident rate en fatality rate, ze vergelijken 3 types LSA, weer een citaat:
"... in this group of 10 manufacturers, there are three outliers: Evoktor, Remos en Czech Sport Aircraft. And they're not just a little outside the mean, but not even visible from inside the wire"
 
Last edited:
Bij mijn weten is van Annex II toestellen alleen commercieel gebruik niet toegelaten. Een vliegschool mag ze dus niet verhuren, een vliegclub mag er bij mijn beste weten wel alles mee doen. Hetzelfde geldt voor zelfbouwkisten.

De Sportcruiser is echter gewoon EASA-CS-LSA gecertificeerd. Daar mag alles mee behalve IFR (en aerobatics?). Hetzelfde geldt voor de paar CS-VLA toegelaten toestellen.
 
Ik denk dat de vraag voorkwam uit het feit dat het toestel een RTC (restricted type certificate) heeft. De resitrictie houd in dat motor, propellor en avionica niet gecertificeerd hoeft te worden. Bij een VLA is dat wel het geval.
Hier staat een mooie uitleg.
 
Ik denk dat de vraag voorkwam uit het feit dat het toestel een RTC (restricted type certificate) heeft. De resitrictie houd in dat motor, propellor en avionica niet gecertificeerd hoeft te worden. Bij een VLA is dat wel het geval.
Hier staat een mooie uitleg.
Weer wat opgestoken :)

Dat RTC heeft los van de beperkingen voor een LSA geen verdere implicaties toch?
 
Weer wat opgestoken :)

Dat RTC heeft los van de beperkingen voor een LSA geen verdere implicaties toch?

Voor zover ik weet geen night VFR, dat mag een VLA weer wel, maar dat is niet zo relevant in ons land.
 
Back
Top