prive Brevet belasting aftrek

airtrabajo

New member
Heren,

Ik ben van plan mijn prive brevet te gaan halen. Ik hoor zoveel wilde verhalen en dus kom ik maar bij de experts.

Kan je je PPL kosten nou aftrekken bij de belastingdienst ?

Grt,

AT
 
Hallo airtrabajo,

Ik ben geen expert, maar dit kan volgens mij alleen als het in het kader van een beroepsopleiding is. Deze vraag is al eerder gesteld. Zal kijken of ik het topic kan vinden...
 
Koning lucht,

Ik had al een beetje rond gekeken, maar ik begreep dat de belasting aftrek regels veranderd zijn.

Ik ga modulair aan de slag dus uiteindelijk wel beroeps. Mijn financiele man wist het niet zo goed dus ik moet maar op zoek naar iemand die daar wel begrip van heeft.

in ieder geval hartsikke bedankt !

Groet,

AT
 
naar het dichtstbijzijnde belastingkantoor, vertellen wat je van plan bent, en de afspraken op papier laten zetten. Het was altijd zo dat je de opleidingskosten mag aftrekken als je de intentie hebt om er je beroep van te maken. Waarschijnlijk zullen ze je dat ook vertellen bij de belastingdienst. Als je dat op papier laat zetten zul je waarschijnlijk geen problemen krijgen.
 
Als je de intentie hebt commercieel gewin te hebben van de opleiding kun je dat doen. Het hoeft ook niet in verhouding te staan tot wat je nu verdient. Dus het kan allemaal prima, maar sommige inspecteurs gaan moeilijk doen. Ik heb dat zelf meegemaakt, tot aan beroep, ingediend bij de rechtbank en vervolgens mediation met de belastingdienst. Het is me wel gelukt, maar een hoop gedoe. Dus als je dat wil voorkomen doe dan wat Ojjo29 aanbeveelt.
 
Inderdaad wat ojjo29 zegt.

Het punt is inderdaad commercieel gewin, maar dat kan je heel breed uitleggen. Bijvoorbeeld mijn vrouw is begonnen aan een opleiding psychologie, ze is lerares in het BO en niet van plan om wat anders te gaan doen. Dus die opleiding gaat haar exact 0 (nul) euro salarisverhoging opleveren. Toch is die opleiding aftrekbaar.

Let wel, volgens mij is er iets van een minimaal aantal uren dat je aan je opleiding moet besteden. Verder geld er een minimaal bedrag en een vrije voet, maar daar ga je gemakkelijk overheen. (iets van 800 euro, dus 8 uur opleiding per jaar en voila...

In dit specifieke geval (de opleiding heeft weinig/niets met je huidige werk te maken), is vooraf overleg wel heel erg verstandig. Het zou mij niet verbazen als je minimaal een intentieverklaring of iets dergelijks nodig hebt van je vliegschool (voor je CPL opleiding) voordat je belastinginspecteur je een zwart-op-wit besluit geeft dat je dit af mag trekken.

Een PPL opleiding sec aftrekken... vergeet het maar, dat is hobby. Met alleen een PPL mag je geen geld verdienen en het draagt ook niet bij aan het beter uitvoeren van welke huidige baan dan ook, dus die kan je echt niet aftrekken.
 
Een PPL opleiding sec aftrekken... vergeet het maar, dat is hobby. Met alleen een PPL mag je geen geld verdienen en het draagt ook niet bij aan het beter uitvoeren van welke huidige baan dan ook, dus die kan je echt niet aftrekken.

Nou. Als ondernemer kan je ook klanten meenemen. Of medewerkers mee laten vliegen naar die belangrijke klant in het buitenland. Daarnaast, beetje golfbusinessclub lidmaatschap is ook al 8000 euro per jaar. Is een PPL toch goedkoper. En op die sociale vliegborrels kan je ongetwijfeld meer business doen dat op een businessclub op de golfbaan. Iedereen heeft geld om te golfen, maar alleen de echte ondernemer heeft geld om te vliegen toch? Businesscase rond?
 
Nou. Als ondernemer kan je ook klanten meenemen. Of medewerkers mee laten vliegen naar die belangrijke klant in het buitenland. Daarnaast, beetje golfbusinessclub lidmaatschap is ook al 8000 euro per jaar. Is een PPL toch goedkoper. En op die sociale vliegborrels kan je ongetwijfeld meer business doen dat op een businessclub op de golfbaan. Iedereen heeft geld om te golfen, maar alleen de echte ondernemer heeft geld om te vliegen toch? Businesscase rond?


Nee dus. Opleidingskosten zijn aftrekbaar als diegene de intentie heeft er zijn beroep van te maken, PUNT. Bovenstaande heeft niets te maken met beroepsmatig vliegen.
Dit soort bijdehante antwoorden dienen nergens toe.
 
@ J.I.P -- zucht ..

Mijn engels is veel beter omdat ik daar gestudeerd heb en 8 jaar lang in het buitenland heb gezeten.. NL is nooit goed geweest op de HAVO was dat de engiste vak waar ik een 5 voor stond :)

maar bedankt voor je aanvulling.
 
Beste Airtrabajo,

Je begint dit topic met de opmerking dat je het prive brevet wilt gaan halen en de vraag of de opleiding hiervoor aftrekbaar is van de inkomstenbelasting. Het antwoord is nee, tenzij je doel is om commerciële activiteiten uit te gaan voeren en dus ook voor je commerciële papieren gaat. Oftewel, zoals eerdere reacties al terecht melden is de opleiding voor het PPL brevet an sich niet aftrekbaar. Wat me nu opvalt is dat je nadat dit antwoord gegeven is ineens aangeeft dat je modulair verder wilt gaan voor de beroepspapieren...

Als je verder gaat voor je beroepspapieren, dan kun je ieder jaar maximaal 15.000 euro aftrekken van de inkomstenbelasting. Verder gaat er nog een drempel van 500 euro af gaat. Geef je in het jaar 20.000 euro uit, jammer dan. Dit kan niet opgenomen worden als negatief vermogen. Kijk ook even bij de informatie met betrekking tot de "standaard studieperiode" bij de Belastingdienst.

Ik ben in ieder geval zelf begonnen met mijn PPL opleiding alvorens ik besloot om verder te gaan met de beroepsopleiding. De onkosten voor de PPL opleiding werden daarmee ineens aftrekbaar en dat heb ik met terugwerkende kracht alsnog kunnen doen over de jaren dat ik de onkosten gehad heb. Ik heb uiteraard wel een bezoek moeten brengen aan de inspecteur van de Belastingdienst en moeten praten als Brugman om akkoord te krijgen. Zoals eerder terecht aangegeven wordt is het erg afhankelijk van de betreffende inspecteur of een en ander gehonoreerd wordt. Al zijn er meer gevallen waarbij de betrokken personenuiteindelijk in het gelijk zijn gesteld door de rechtbank. Zit je op die situatie te wachten, nee! Dus inderdaad ga proactief in gesprek met de Belastingdienst. Leuker kunnen ze het niet maken, interessanter voor je portemonnee zeker wel! :biertje:

Succes!

Groet,
PH-FLY
 
Maar hoe zit het met bijv een talencursus e.d?

sorry dat ik je topic steel...

Dit vind ik ook wel een interessante vraag, stel nu dat je in Nederland geen baan kan vinden, mag je dan je talencursus aftrekken om zo je baankansen te vergroten in het buitenland?
 
Airtrabajo,

Chill... Ik bedoelde het serieus. Ik ben nl van plan om in m'n vrije tijd één a twee talen te gaan leren... Zou mooi zijn als deze aftrekbaar zijn..
 
PH fly mijn excuses ik had duidelijker mijn vraag moeten stellen, ik bedoel idd modulair voor beroeps dus. Bedankt voor je uitleg.

Nogmaals excuses jip ik ben al vaker op het forum aangesproken voor mijn slechte nl schrijfstijl. Een antw op je vraag: ik beheers de volgende talen - portugees/frans/spaans/engels.

Lijkt me voldoende voor nu.

Grt

At
 
PH fly mijn excuses ik had duidelijker mijn vraag moeten stellen, ik bedoel idd modulair voor beroeps dus. Bedankt voor je uitleg.


Totaal niet nodig hoor, was even benieuwd of je andere snode plannetjes aan het bekokstoven was... :)

Groet,
PH-FLY
 
Nee dus. Opleidingskosten zijn aftrekbaar als diegene de intentie heeft er zijn beroep van te maken, PUNT. Bovenstaande heeft niets te maken met beroepsmatig vliegen.
Dit soort bijdehante antwoorden dienen nergens toe.

"De intentie heeft zijn beroep ervan te maken ...". Is dit hetzelfde als iemand probeert het wel, het einde van de rit wordt niet gehaald? Al dan niet bewust?

Stel je begint aan een modulaire opleiding, je hebt alles afgekaart met de Belastingdienst (ja met een hoofdletter, is immers machtigste orgaan in NL) en ergens in het traject strand je ... Je houdt er toevallig nog net een PPL aan over. Is de kans dan aanwezig dat je een financiële penalty na krijgt of houdt de kous er hierna mee op? Niemand kan het je kwalijk nemen/verplichten dat je een studie niet kan afronden (ofschoon dat natuurlijk altijd de bedoeling is, maar je begrijpt waarschijnlijk waar ik heen wil ...). Ik ga er vanuit dat er in hetgeen zwart op wit is gesteld niet is overeengekomen dat je een studie met goed gevolg moet afronden.

Ben benieuwd.
 
Dit vind ik ook wel een interessante vraag, stel nu dat je in Nederland geen baan kan vinden, mag je dan je talencursus aftrekken om zo je baankansen te vergroten in het buitenland?

Dit is ook weer een vraag die niet zwart-wit te beantwoorden is. Normaal zal het zo zijn dat als je een talencursus bij de LOI of de volksuniversiteit doet, dan is die niet aftrekbaar. Echter ga je bij de LOI een deelcertificaat Frans op VWO niveau, dan wordt dat wellicht een ander verhaal.
Dan hoeft het trouwens niet zo te zijn dat je naar het buitenland gaat verhuizen. Stel dat ik een eigen bedrijf en wil mijn diensten/producten ook in Frankrijk aan gaan bieden, dan is die cursus wellicht wel aftrekbaar.

Ook in dit soort gevallen, waar zeker discussie kan ontstaan, zou ik persoonlijk van te voren contact opnemen met je belastinginspecteur. (Dus niet de belastingtelefoon of zo, maar echt met een belastinginspecteur.) Houd wel rekening met het minimum bedrag. Als je een cursus gaat doen die 200 euro kost... Tja, daar schiet je dus niets mee op.

@Wutang: Nu moet ik gaan interpreteren en een beetje een gok gaan doen. Maar ik zou verwachten dat als je niet aan het modulaire deel begint, je gewoon een naheffing gaat krijgen, omdat je nooit aan de opleiding bent begonnen.
Ik verwacht overigens dat je je PPL opleiding pas af mag trekken als je aantoonbaar aan je CPL opleiding begonnen bent.
Volgens mij ben ik gevallen tegen gekomen waarbij mensen (ging niet om vliegopleidingen) een deel van hun afgetrokken studiekosten alsnog bij hun inkomen moesten optellen, omdat de studie niet werd afgerond of niet in voldoende mate werd afgerond.
 
Als je het uiteindelijk niet doet, dan maakt dat niet zo uit.

Ik heb nu een PPL en een x aantal ervaringsuren. Ik heb na mediation met de belastingdienst nu zwart op wit staan dat ik de kosten t/m 2010 mag aftrekken. Wil ik daarna daar mee doorgaan dan moet ik o.a. met de ATPL theorie beginnen en daar voortgang in maken.

In dat gesprek kwam ook naar voren dat als ik uiteindelijk door omstandigheden er toch niet mijn beroep van kan maken dan kan de belastingdienst daar niets aan doen.
 
Back
Top