Prins Bernhard

milehigh

New member
Uit het boek De prins spreekt, van: Pieter Broertjes en Jan Tromp:

“Nou ja, als echtgenoot van de kroonprinses had u toch veel bewegingsvrijheid?
‘ Ik heb mijn positie als prins-gemaal, als man naast de koningin nooit als een dwangbuis ervaren. Je kunt nog het beste zeggen: ik heb gewoon niet stilgestaan bij de beperkingen. Ik heb 52 jaar als piloot gevlogen. Willem-Alexander heeft alle brevetten van de beroepspiloot. Ik heb die nooit gehad. Ik heb altijd gesjoemeld. Ik zei dat ik de brevetten had, ik hoefde ze nooit te tonen. Maar ik heb streng verboden ontelbare keren passagiers vervoerd. Is absoluut verboden. Ik had een DC-6 vol passagiers naar Amerika. Mijn dochters waren op Long Island, ik wist waar. Ik zeg tegen de captain: vind je het goed dat ik even van twintigduizend voet naar tweeduizend voet ga om de kinderen te laten merken dat ik eraan kom. Hij vindt het goed. Dus ik neem gas weg en duik. We waren even vergeten dat in de kist onder meer veertien rabbi’s zaten. Als die denken dat ze dood gaan, moeten ze naar een deur. Er ontstond een stormloop op de cockpit van de piloot. Het boordpersoneel was in rep en roer. Maar goed, ik heb de kinderen gegroet. Vandaag zou zoiets onmogelijk zijn. In de jaren vijftig kraaide er geen haan naar. Totaal illegaal. Maar wel leuk.
Wat het mooie is aan vliegen kan ik eigenlijk niet beschrijven. Je bent weg. Je bent de baas van een kist. Die eist van je dat je het goed doet. Ik heb vanzelfsprekend een aantal fouten gemaakt, met vliegen, met landingen. Maar alle fouten die ik gemaakt heb, heb ik niet twee keer gemaakt. Het was net alsof die fouten getatoeeerd zijn in mijn hersenen, letterlijk over een periode van vijftig jaar. Ik kan nu nog aan een slechte landing denken in Ijsland. Maar onder dezelfde moeilijke omstandigheden maak ik nooit meer zo’n slechte landing als toen in IJsland.’

U hebt een aantal ernstige ongelukken meegemaakt. Hebt u wel eens aan uw vrouw moeten beloven dat u voorzichtiger zou zijn?
‘ Ach gut, ik heb niks beloofd, aan niemand. Als ik iets beloof zou het aan mezelf zijn: doe niet meer zo stom. Als je een ongeluk krijgt, spelt in de meeste gevallen eigen schuld een rol. Ik heb vijf vliegtuigen kapot gemaakt, waarvan een total loss. Mijn enige letsel was een gebroken vingernagel…’ ”


Wie kan mij vertellen welk vliegbrevet Bernhard wel had (PPL/ militair / type .. / medical / current until…)? Welk brevet gebruikte men in WO2?

(misschien past dit verhaal ook wel thuis in: verhalen uit de cockpit :grijns: )

m.h.
 
wel, in dat verhaaltje stond dat ie geen brevetten had. Dus ik neem aan dat ie nooit een brevet heeft gehad...
 
zjoekov,
bedoel je dit stuk uit het verhaaltje: "Willem-Alexander heeft alle brevetten van de beroepspiloot. Ik heb die nooit gehad. Ik heb altijd gesjoemeld. Ik zei dat ik de brevetten had, ik hoefde ze nooit te tonen." ?

of is er nog een ander stuk in hetzelfde boek, wat ik nog niet heb gelezen?

nou ben ik nooit een held geweest in begrijpend lezen op school, maar aan de hand van dit stukje hoeft het volgens mij nog niet te betekenen dat hij helemaal geen brevet had, alleen dat hij niet alle brevetten van de beroepspiloot (is cpl of atpl? met alle ratings) had?

please correct me if im wrong,

m.h.
 
Dit bewijst maar weer dat wat de luchtvaart betreft in Nederland niets mag, maar alles kan.

Ben persoonlijk niet zo onder de indruk van ZKH en zijn stoere verhalen.
 
Roadkill said:
Dit bewijst maar weer dat wat de luchtvaart betreft in Nederland niets mag, maar alles kan.

Ben persoonlijk niet zo onder de indruk van ZKH en zijn stoere verhalen.

"Als RAF-piloot onderging hij zijn vuurdoop bij een bombardementsvlucht. Het bleef niet bij deze vlucht. "De Koningin was - begrijpelijk- wel eens bezorgd over de jeugdige overmoed van haar schoonzoon", vertelt Kolonel b.d. C.H.J.F. van Houten in het ter gelegenheid van prins Bernhards zestigste verjaardag verschenen gedenkboek de Prins met de anjer van Fred J. Lammers."

Gelukkig zijn er ook anderen, buiten de Prins, die deze so called "stoere" verhalen publiekelijk hebben gemaakt. De Prins was een militair vlieger en heeft tal van vliegtuigen gevlogen. En ach... brevet of niet, Martin Schroder heeft ook wel eens wat uurtjes geklokt op een MD-11 en B747, so what... :eek!:
 
Back
Top