milehigh
New member
Uit het boek De prins spreekt, van: Pieter Broertjes en Jan Tromp:
“Nou ja, als echtgenoot van de kroonprinses had u toch veel bewegingsvrijheid?
‘ Ik heb mijn positie als prins-gemaal, als man naast de koningin nooit als een dwangbuis ervaren. Je kunt nog het beste zeggen: ik heb gewoon niet stilgestaan bij de beperkingen. Ik heb 52 jaar als piloot gevlogen. Willem-Alexander heeft alle brevetten van de beroepspiloot. Ik heb die nooit gehad. Ik heb altijd gesjoemeld. Ik zei dat ik de brevetten had, ik hoefde ze nooit te tonen. Maar ik heb streng verboden ontelbare keren passagiers vervoerd. Is absoluut verboden. Ik had een DC-6 vol passagiers naar Amerika. Mijn dochters waren op Long Island, ik wist waar. Ik zeg tegen de captain: vind je het goed dat ik even van twintigduizend voet naar tweeduizend voet ga om de kinderen te laten merken dat ik eraan kom. Hij vindt het goed. Dus ik neem gas weg en duik. We waren even vergeten dat in de kist onder meer veertien rabbi’s zaten. Als die denken dat ze dood gaan, moeten ze naar een deur. Er ontstond een stormloop op de cockpit van de piloot. Het boordpersoneel was in rep en roer. Maar goed, ik heb de kinderen gegroet. Vandaag zou zoiets onmogelijk zijn. In de jaren vijftig kraaide er geen haan naar. Totaal illegaal. Maar wel leuk.
Wat het mooie is aan vliegen kan ik eigenlijk niet beschrijven. Je bent weg. Je bent de baas van een kist. Die eist van je dat je het goed doet. Ik heb vanzelfsprekend een aantal fouten gemaakt, met vliegen, met landingen. Maar alle fouten die ik gemaakt heb, heb ik niet twee keer gemaakt. Het was net alsof die fouten getatoeeerd zijn in mijn hersenen, letterlijk over een periode van vijftig jaar. Ik kan nu nog aan een slechte landing denken in Ijsland. Maar onder dezelfde moeilijke omstandigheden maak ik nooit meer zo’n slechte landing als toen in IJsland.’
U hebt een aantal ernstige ongelukken meegemaakt. Hebt u wel eens aan uw vrouw moeten beloven dat u voorzichtiger zou zijn?
‘ Ach gut, ik heb niks beloofd, aan niemand. Als ik iets beloof zou het aan mezelf zijn: doe niet meer zo stom. Als je een ongeluk krijgt, spelt in de meeste gevallen eigen schuld een rol. Ik heb vijf vliegtuigen kapot gemaakt, waarvan een total loss. Mijn enige letsel was een gebroken vingernagel…’ ”
Wie kan mij vertellen welk vliegbrevet Bernhard wel had (PPL/ militair / type .. / medical / current until…)? Welk brevet gebruikte men in WO2?
(misschien past dit verhaal ook wel thuis in: verhalen uit de cockpit :grijns: )
m.h.
“Nou ja, als echtgenoot van de kroonprinses had u toch veel bewegingsvrijheid?
‘ Ik heb mijn positie als prins-gemaal, als man naast de koningin nooit als een dwangbuis ervaren. Je kunt nog het beste zeggen: ik heb gewoon niet stilgestaan bij de beperkingen. Ik heb 52 jaar als piloot gevlogen. Willem-Alexander heeft alle brevetten van de beroepspiloot. Ik heb die nooit gehad. Ik heb altijd gesjoemeld. Ik zei dat ik de brevetten had, ik hoefde ze nooit te tonen. Maar ik heb streng verboden ontelbare keren passagiers vervoerd. Is absoluut verboden. Ik had een DC-6 vol passagiers naar Amerika. Mijn dochters waren op Long Island, ik wist waar. Ik zeg tegen de captain: vind je het goed dat ik even van twintigduizend voet naar tweeduizend voet ga om de kinderen te laten merken dat ik eraan kom. Hij vindt het goed. Dus ik neem gas weg en duik. We waren even vergeten dat in de kist onder meer veertien rabbi’s zaten. Als die denken dat ze dood gaan, moeten ze naar een deur. Er ontstond een stormloop op de cockpit van de piloot. Het boordpersoneel was in rep en roer. Maar goed, ik heb de kinderen gegroet. Vandaag zou zoiets onmogelijk zijn. In de jaren vijftig kraaide er geen haan naar. Totaal illegaal. Maar wel leuk.
Wat het mooie is aan vliegen kan ik eigenlijk niet beschrijven. Je bent weg. Je bent de baas van een kist. Die eist van je dat je het goed doet. Ik heb vanzelfsprekend een aantal fouten gemaakt, met vliegen, met landingen. Maar alle fouten die ik gemaakt heb, heb ik niet twee keer gemaakt. Het was net alsof die fouten getatoeeerd zijn in mijn hersenen, letterlijk over een periode van vijftig jaar. Ik kan nu nog aan een slechte landing denken in Ijsland. Maar onder dezelfde moeilijke omstandigheden maak ik nooit meer zo’n slechte landing als toen in IJsland.’
U hebt een aantal ernstige ongelukken meegemaakt. Hebt u wel eens aan uw vrouw moeten beloven dat u voorzichtiger zou zijn?
‘ Ach gut, ik heb niks beloofd, aan niemand. Als ik iets beloof zou het aan mezelf zijn: doe niet meer zo stom. Als je een ongeluk krijgt, spelt in de meeste gevallen eigen schuld een rol. Ik heb vijf vliegtuigen kapot gemaakt, waarvan een total loss. Mijn enige letsel was een gebroken vingernagel…’ ”
Wie kan mij vertellen welk vliegbrevet Bernhard wel had (PPL/ militair / type .. / medical / current until…)? Welk brevet gebruikte men in WO2?
(misschien past dit verhaal ook wel thuis in: verhalen uit de cockpit :grijns: )
m.h.