Pressure altitude vs. GPS altitude

Whiskey Compass

New member
Weet iemand of Amsterdam Info op de radar de pressure altitude of de GPS altitude op het scherm heeft, als beide door de transponder worden uitgezonden?

Ik heb sinds kort een nieuwe transponder die ook GPS positiedata uitzendt. Nu krijg ik af en toe een "standje" van Amsterdam Info omdat ik in de TMA op 1600 ft zou vliegen, terwijl ik op twee onafhankelijke drukhoogtemeters duidelijk aan de veilige kant van de 1400 ft zit. Op de GPS zie ik dan wel 1600 ft.

Mijn theorie is dat op die plek de opgegeven QNH niet helemaal klopt (eigenlijk hoger zou moeten zijn) en daarom de drukhoogte afwijkt van de GPS hoogte.

Ik vind het een beetje vervelend en wil als dit het is die GPS positiedata van de transponder uit laten zetten, maar wil eerst weten of dit echt is wat Amsterdam Info ziet, of dat het misschien toch anders zit.
 
Dit probleem heb ik een jaar of 12 geleden ook gehad, overal ruzie met ATC.

Methode om het op te lossen even s'avonds als het rustig is drie hoogtes gaan vliegen en even opvragen aan Dutch Mill of zij de hoogte even willen uitlezen en terugkoppelen.
Wel de Hoogtemeter even op 29.92 Inches zetten.

Bij ons bleek het doosje met de referentiedruk een verkeerd signaal af te geven, dat bleek niet even met een schroefje op te lossen maar door dip switches op ik dacht een Bendix/King transponder. Daarna waren we wel van de ellende af.
 
Ik heb hetzelfde met de Garmin transponder in onze kist. Afgelopen vlucht zat hij structureel te laag, eenmaal door FL090 heen gaf hij wel de goede hoogte aan. Die druksonde is niet goed, of de statische drukbuis zit wat verstopt ofzo. Had een discussie met een vriend die zei dat de xponder zijn hoogte van de klokken krijgt, maar volgens mij heeft hij zijn eigen druksonde. Binnenkort maar eens een deskundige naar laten kijken als dit aanhoudt.
 
... terwijl ik op twee onafhankelijke drukhoogtemeters duidelijk aan de veilige kant van de 1400 ft zit.

Worden beide hoogtemeters vanuit hetzelfde static circuit gevoed? Als je static circuit ergens druk binnenkrijgt (lekje in pressurized cabin, side-slip of turbulentie rond je static port), dan wijzen alle daarop aangesloten instrumenten een lagere hoogte aan. Laat je static circuit testen.

'Pressurized' cabin kan ook een simpele cockpit zijn waarin je je ventilatierooster openzet.
 
Dat is afhankelijk van je transponder en -systeem. Vrijwel altijd heb je een zogenaamde "blind encoder" aan je transponder gekoppeld zitten. Deze produceert een pressure altitude signaal (middels een statische drukmeting) en geeft deze (electronisch) door aan je transponder, welke het als een ALT-signaal uitzendt. Oudere transponders (en geen Mode-S) deden dit intern in de transponder en waren daartoe aan het statisch systeem gekoppeld, meestal via de hogtemeter.
 
Nu krijg ik af en toe een "standje" van Amsterdam Info omdat ik in de TMA op 1600 ft zou vliegen, terwijl ik op twee onafhankelijke drukhoogtemeters duidelijk aan de veilige kant van de 1400 ft zit.

Het lijkt erop dat je encoding altimeter voor je transponder een afwijking heeft. Lijkt mij het meest waarschijnlijk.
Overigens is deze afwijking binnen de foutmarge die van toepassing is voor een transponder hoogtemeter uitlezing. Pas als het hoogteverschil 300 Vt of meer bedraagt is er sprake van een niet acceptabele afwijking. Een andere mogelijkheid is dat de GPS data doorgegeven wordt en gezien wordt door Amsterdam info maar dat zou erg raar zijn.

Amsterdam info zou eigenlijk moeten vragen op welke hoogte je vliegt en met de verified mode-C moeten werken. Omdat je net rond de kritieke ondergrens van de Schiphol TMA vliegt reageert Amsterdam wat panisch want wellicht ben je een airspace infringer.
Normaal gesproken moet de verkeersleider bij initial contact na take off de hoogte uitlezing controleren door jou te vragen op welke hoogte je vliegt. Dat wordt standaard gedaan voor IFR vluchten die na take off hun hoogte melden bij initial contact. Voor VFR vluchten wordt dat niet gedaan en gaat de verkeersleider gemakshalve (en dus eindelijk verkeerd) ervan uit dat de weergegeven hoogte exact klopt, wat dus heel vaak niet zo is.

Het beste zou je om het zeker te weten wat er gebeurd is, even contact opnemen met de LVNL afdeling Surveillance en je probleem voorleggen. Daar kan men nagaan wat je transponder heeft uitgezonden en welke informatie op het radarscherm zichtbaar is geweest.
 
GPS, Transponder en 3-assige automatische piloot hebben alle een eigen hoogtemeter en static leiding naar zowel de pitot als alternate air.
Voor N-reg toestellen die in IFR condities vliegen geldt dat alle hoogtesensoren en leidingen elke twee jaar een lektest krijgen, zo niet dan is het desbetreffende instrument voor IFR u/s.
Misschien een idee om zo'n lektest te laten uitvoeren? Wij doen de onze bij ASP in Zwartberg.
 
Dank allen, hier kan ik mee verder. Ik begrijp dat het waarschijnlijk dus niet de GPS hoogte, maar de altitude encoder in de transponder is, die een afwijking heeft ten opzichte van de hoogtemeters.

De hoogtemeters zijn in het voorjaar nog gecheckt als onderdeel van de 2 jaarlijkse IFR instrumentencheck. De nieuwe transponder zat er toen nog niet in.

De transponder geeft de hoogte op het scherm in FL aan. Als ik een hoogtemeter op 1013 zet en daarmee vergelijk, dan kan ik de afwijking vaststellen en daar voortaan rekening mee houden.

Op de langere termijn zal ik er wel wat aan laten doen als het zo blijft.
 
Back
Top