PPL theorie: oefenexams en voorbereiding examens

Courgette

New member
Hoi!


Voor mijn PPL volg ik de opleidingscursus van Orbit groundschool. Omdat alle lesmaterialen in het Engels zijn (en ik het gevoel heb dat met name juridische aspecten meer vanuit het Engelse dan het Nederlandse perspectief worden toegelicht) wil ik graag aanvullende examenvoorbereiding.

Op internet zijn er enkele aanbieders van oefenexamen en vergelijkbare informatie. Heeft iemand hier goede ervaringen mee gehad of zelfs een concrete aanbeveling?
 
Waar doe je examen?
CBR (Nederland)
Austro (Arnhem volgens Oostenrijkse regels geloof ik?)
Belgie

Ik geloof dat Orbit alles afstemt op examens van Austro.

Zelf heb ik de examens gedaan bij het CBR en zelfstudie gedaan met de boeken van Bas Vrijhof en de Drillster app van Vliegschool Hilversum.
Die combi gaf een zeer goede voorbereiding op de examens!

Mocht je de examens dus in belgie of arnhem doen, kan ik je helaas niet heel veel meer vertellen.
 
Hoi,

Dank voor die informatie. Mij was helemaal niet bewust dat Orbit je wellicht naar een examen stuurt waar je niet de Nederlandse situatie toetst. Ik vond wel een PDF waar ze zeggen dat ze met Austro samenwerken, maar ik zag niet direct wat de toepasselijke wettelijke kaders zijn. Ik heb ze direct gevraagd.

Ik heb toen voor Orbit gekozen omdat ik graag in zelfstudie aan de slag wilde. Maar ik heb toch het gevoel dat de begeleiding en duidelijkheid daar wat minder is dan had gekund.
 
Aviation Exam is een fijn hulpmiddel om examens te oefenen, gebruikt voor m’n IR theorie naar volle tevredenheid. Je vindt de app in de App Store. Succes met de studie!
 
Gerelateerde vraag, als dat mag...
Als ik voor zelfstudie ga met hulp van Drillster net als @Mole , hoe oud mogen de boeken zijn?

Ik hou me ook aanbevolen als iemand een setje wil verkopen wat nog bruikbaar is voor het huidige CBR examen. Geen idee hoe veel dat verandert over de jaren...
 
Tja, makkelijkste antwoord is natuurlijk; zo nieuw mogelijk. Dat heeft dan vooral met de wetten te maken die kunnen nog al eens veranderen.
De werking van de aerodynamica van een vliegtuig en de effecten van een warmtefront zijn de afgelopen 10 jaar echt niet (veel) veranderd.

Ik weet dat ze nog wel eens op marktplaats staan, maar prijstechnisch denk ik niet dat je er echt winst uit gaat halen, hooguit n paar tientjes. (en die zijn op je PPL of frozen ATPL te verwaarlozen)
En ik moet zeggen; ik heb mijn PPL boeken nog staan en doe ze niet weg. Altijd makkelijk om weer eens in terug te bladeren.


Off-topic:
@Bobo thanks, ik heb de app gedownload omdat ik een IR aan t overwegen ben (welke en hoe ben ik alleen nog niet over uit, maar dat is stof voor een ander topic)
 
Ik vroeg me dat af, omdat de PPL boeken waarschijnlijk overbodig worden, als er een rijtje ATPL naast komt... (of zie ik het verkeerd, dat die de PPL boeken dan volledig vervangen?).

Een paar tientjes besparen is inderdaad zinloos. Dat is vijf minuten vliegtijd :sneaky: Tis meer dat ik wel een fan van hergebruik ben, in plaats van hele stapels boeken drukken voor eenmalig gebruik. Maargoed, ik kan ze altijd nog zélf verkopen natuurlijk.
 
Hallo,
Ik heb ook mijn theorie via Orbit gedaan.
Neem de stof gewoon goed door.
Studeren dus.
Verder heb ik veel gehad aan youtube.
Er zijn veel kanalen met prima uitleg over bepaalde onderwerpen.
Er zijn nog 5 avonden les.
Belangrijk, neem de oefenvragen uit de vragenbank goed door!
Ik vond het zeer goed te doen.
Alle vakken in één keer gehaald.
 
Orbit klinkt als een goed plan, oefent ook mooi wat Engels. Nu nog navragen wat de vliegscholen die ik in gedachten heb ervan vinden als ik dat zou gaan doen, in plaats van hun eigen theorieprogramma.
 
Back
Top