PPL RT

Devatu92

New member
Hi allemaal,

Is een RT praktische toets vereist om een PPL certificaat te behalen?
Vanuit de FCL215, haal ik het volgende: " Communication practical classroom testing may be conducted."

Dat klinkt redelijk vrijblijvend. Ik haal hieruit dat het behalen van de theorie van het communications gedeelte voldoende is.

p.s. ik ben uiteraard van mening dat het bijdraagt aan een goede manier van communiceren, dus ik ga sowieso een cursus volgen.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Groetjes,

Devatu
 
Last edited:
Misschien volgens de letter van de wet is de RT aantekening niet verplicht. Alleen denk ik niet dat je een vliegveld gaat vinden waar je met veel gejuich ontvangen zal worden zonder dat je de radio gebruikt.
Het is nogal een veiligheids risico.

Daarnaast is de toets goed te doen en zijn de kosten vergeleken met wat je al uitgeeft voor PPL niet bijzonder hoog. Maw waarom niet?
 
Was het vandaag de dag niet de regel dat je sowieso "Funkpflichtig" bent, m.a.w. dat zowel het toestel als de PIC moeten voldoen aan de vereisten (incl. 8,33 kHz), voor elke vlucht waarbij het gebruik van radio vereist is? En wordt men niet geacht het passeren van een FIR-grens over de radio te melden? Zo begrijp ik dat, in de praktijk, een radiolicensie een noodzaak is, tenzij men zich wil beperken tot rondjes om de dorpskerk.
 
Last edited:
Misschien volgens de letter van de wet is de RT aantekening niet verplicht. Alleen denk ik niet dat je een vliegveld gaat vinden waar je met veel gejuich ontvangen zal worden zonder dat je de radio gebruikt.
Het is nogal een veiligheids risico.

Daarnaast is de toets goed te doen en zijn de kosten vergeleken met wat je al uitgeeft voor PPL niet bijzonder hoog. Maw waarom niet?

Volledig eens, was puur uit nieuwsgierigheid nadat ik de JAR-FCL had doorgenomen en daar geen verplichting in zag staan, die naar mijn inzicht prima verplicht had mogen zijn.

Thanks in ieder geval allen voor de antwoorden.
 
Men kan het radio-examen moeilijk verplichten zolang er geen verplichting is voor elk toestel om radio aan boord te hebben.
 
Back
Top