PPL omgeving Utrecht

It's the View

New member
Hallo Airworkers,

Ik ben aan het overwegen mn PPL te gaan halen. Zelf woon ik in Utrecht en ben dus op zoek naar een goede vliegschool in de omgeving van Utrecht.

Hebben jullie tips?

Groeten, Bauke
 
Volgens mij is het genoeg om 1 keer deze vraag te stellen ;)

Verder weet ik niks in de buurt van Utrecht, hooguit Lelystad...
 
Hilversum of Lelystad inderdaad. Ik woon ook in Utrecht en mijn pleziervluchtjes doe ik vanaf Lelystad; veel keus aan scholen en een leuk veld om vanaf te vliegen. Ik vlieg daar bij www.singlesandtwins.nl. Succes met beslissen!
 
Bedankt voor de tips. Ik was zelf inderdaad ook al tot de conclusie gekomen dat het Hilversum of Lelystad moet gaan worden.

Singles And Twins en Dwarf wordt genoemd als vliegschool. Iemand ervaringen met Martinair in Lelystad?

Groeten, Bauke
 
Iemand ervaringen met Martinair in Lelystad?

Niks mis mee.

Opm. indien je voor je plezier wilt (gaan) vliegen, kies je m.i. het best voor de goedkoopste dichtsbijzijnde school.
 
Heb hele goede ervaringen met S&T. Goede instructeurs, aanvaardbare prijs en vaak op zaterdagmiddag lekker gezellig nababbelen met de aanloop van velerlei pluimage.

Martinair vliegschool is natuurlijk ook goed en bekender van de beroepsopleiding.
 
Ik ben vanaf 1 april 06 begonnen met vliegen en ik heb zelf net ( 11 juli) mijn brevet gehaald bij de vliegclub Hilversum/Amsterdam.
De kosten daar valllen relatief mee. Ik heb gelest op een DV20/Katana, een 2 persoons kist.
Motorzweven is goedkoper, maar ik heb daar destijds niet voor gekozen. Maar de keus wat je leuker vind/lijkt moet je zelf maken vind ik.

De reden dat ik voor een club heb gekozen is omdat het leuk (en heel leerzaam) is om met anderen over vliegen te praten en daarvoor is een club prima natuurlijk. Op de club organiseren ze best veel activiteiten. Elke 2 weken is er een gezamelijke vlucht, een barbq en binnenkort een vliegrally.

Ik heb destijds eerst informatie gevraagd. Bij de vliegclub Hilversum wordt dat geregeld door Marianne Toorenburgh. Ook in het vervolgtraject is zij heel behulpzaam met voor examens aanmelden ed. Ik kan niet beoordelen hoe dat elders is (wil ik ook niet), maar bij de club wordt dat professioneel geregeld.

Ik zou bij het maken van een keuze niet alleen naar de kosten kijken. Vliegen is ook een sociaal gebeuren vind ik. Dus kijk ook naar waar je het je leuk lijkt en dat soort zaken.

Ik ben heel tevreden met mijn keus. Als je het leuk vind leidt ik je graag een keer rond op de club en het vliegveld dan kan je je een goede indruk vormen.

Succes in ieder geval.
 
Ik zeg: Vliegclub Rotterdam. Ok, eindje rijden vanaf Utrecht maar wel een hele gezellige club met een hele veelzijde vloot (Pipers, Cessna's, Robins).

Als je ook alles 'om het vliegen heen' erg leuk vind dan is Rotterdam aan te raden. Je vliegt vanaf een zogenaamd gecontroleerd veld (H'sum en Lelystad zijn 'groene' velden) en dus heb je te maken met ATC, rijd en vlieg je tussen de Fokkers van de VLM en de Boeings van Transavia.com etc etc etc etc.

Heeft ook z'n charme.

Zo, genoeg reclame gemaakt :grijns:

In ieder geval heel veel succes met het bepalen van je keuze en natuurlijk heel veel vliegplezier!!!!
 
Bedankt voor alle tips!

Ik vraag me nu af wat wijsheid is: aansluiten bij een vliegclub en aldaar een opleiding te doen, of diploma halen en dan aansluiten?

Ik heb het idee dat het lessen via een vliegclub goedkoper (en misschien ook wel gezelliger is.... :biertje: )
 
Volgens mij worden op de meeste clubs cursussen vd theorie georganiseerd. Dat is leuk want dan zit je met een groepje en dus kan je ervaringen uitwisselen of zelfs met elkaar meevliegen. Dat vond ik heel leerzaam! Ik had geen zin in een cursus die elke week was. Ik heb de eerst een paar vakken met prive les gehaald en daarna de zgn brainwash in Lelystad gedaan. Prima!

Een club is denk ik meestal goedkoper dan een commerciele school, maar dat is niet altijd zo. Singles & Twins is qua prijzen ook wel scherp.
Als je in het weekend in Lelystad lest dan is het landingsgeld hoger dan is Hilversum. Ik hoor dat je soms ook wel even moet wachten voor je weg kan ivm drukt. Dat weet ik niet zeker. Lelystad heeft een betonnen baan en dat is natuurlijk wel prima.

Een club is wel natuurlijk leuk omdat er veel activiteiten worden georganiseerd.

Ik hoop dat ik de voor- en nadelen heb gegeven en dat ik niet al te veel voor eigen parochie heb gepreekt, dus succes met je beslissing.
 
Ik heb zelf mijn lessen gevolgd op Hilversum, via de Aeroclub Hilversum/Amsterdam (ACHA) net als FOLBERTS. Dus eerst lid worden en dan lekker lessen (en geloof me, lidmaatschapskosten vallen in het niet vergeleken met de rest van de kosten van een PPL :grijns: )

Mijn keuze bestond destijds ook uit Lelystad of Hilversum (betonnen baan vs grasbaan, 45 minuten rijden vs 15...)

De reistijd gaf toen de doorslag bij mij, gezien ik elke week wilde gaan lessen. Om dan ook nog eens 1 1/2 uur in de auto te moeten zitten leek mij niet zo'n goed plan :grijns:

Achteraf ben ik erg blij geweest met mijn keuze, EHHV is een fijn veldje, met een gemoedelijke sfeer en je leert er prima shortfield take offs en landings te maken ;) Bovendien heeft Marianne van ACHA zoals FOLBERTS al zei fantastisch werk geleverd in het regelen van alle zaken rond de opleiding. En het clubleven is idd erg gezellig...

De theorie werd klassikaal gegeven op het vliegveld (elke donderdagavond) en ook dit was prima geregeld en vond plaats in een zeer ontspannen setting. En wat was ik blij dat ik dan om 2200 uur 's avonds, na een dag werken en een avond les, slechts een kwartiertje hoefde te rijden naar mijn bed :D

In ieder geval succes met je keuze en natuurlijk met de opleiding! Van dat laatste zal je in ieder geval geen spijt krijgen :rt:
 
Hmmm. Daar is inderdaad ook wel iets voor te zeggen. 15 min rijden... ipv 45 min heen en 45 min terug (als je geen files hebt...)

Hilversum is inderdaad wel een goede optie!

@ Buuz: succes met NetJets!
 
Back
Top