PPL-navigatie vraag

Geen idee. Op een kaart kunnen aanwijzen? Ben benieuwd naar het antwoord.

Daar testen ze je coördinatievermogen mee. Dit vermogen kun je zelf verbeteren door de Manifold Pressure op te voeren. Voer deze het liefst met een brandbare brandstof.
 
Terugkomende op de originele vraag.

Er is een formule om uit te rekenen wat de afstand bedraagt, wanneer je coordinaten hebt. Uit mijn hoofd is deze als volgt:

Gegeven punt A en punt B



SIN (breedte A) x SIN (breedte B) + COS (breedte A) x COS (breedte B) x COS (lenteverschil tussen A en B) = COS (afstand)

Hierbij geldt dat de getallen tussen de haakjes in graden moeten worden ingevoerd. Om de uiteindelijke afstand te krijgen moet je de omgekeerde COS op het antwoord toepassen en daarna met 60 vermenigvuldigen, omdat je een antwoord in hele graden krijgt.

Voorbeeld: Punt A 60N 10W, Punt B 60N 20W

Antwoord: SIN (60) x SIN (60) + COS (60) x COS (60) x COS (20-10) = 0.996201...

Omgekeerde COS op het antwoord (zonder afronden) geeft: 4.995

Vermenigvuldigen met 60 geeft: 299,71 NM.


Dit is de afstand langs de grootcirkel. Er wordt bij deze formule ervan uitgegaan dat de aarde bolvormig is, wat in de praktijk niet helemaal het geval is, maar de foutmarge is zeer klein.
 
Last edited:
Terugkomende op de originele vraag.

Is dat wel de originele vraag? Hij vraagt toch wat je ermee kan doen? In eerste instantie is dat dan toch plaats bepalen aan de hand van coördinatiepunten?

Maar je hebt eigenlijk wel gelijk. Achteraf gezien was mijn reactie een beetje flauw. Ik neem aan dat je bedoelt dat men gewoon antwoord moet geven of anders niet reageren. Was alleen de eerste reactie bij de vraag.
 
Halo,


Over enkele weken moet ik m'n examen afleggen.
Ik zit met een vraag over het vak navigatie.

Hoe kun je de afstand berekenen tussen 2 punten?
Ik kan de juiste formule niet vinden.

Ik heb het via deze formule proberen uit te rekenen. Maar kom een verkeerde afstand uit.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Volgens mij gaf ik hier antwoord op...
 
Terugkomende op de originele vraag.

Er is een formule om uit te rekenen wat de afstand bedraagt, wanneer je coordinaten hebt. Uit mijn hoofd is deze als volgt:

Gegeven punt A en punt B



SIN (breedte A) x SIN (breedte B) + COS (breedte A) x COS (breedte B) x COS (lenteverschil tussen A en B) = COS (afstand)

Hierbij geldt dat de getallen tussen de haakjes in graden moeten worden ingevoerd. Om de uiteindelijke afstand te krijgen moet je de omgekeerde COS op het antwoord toepassen en daarna met 60 vermenigvuldigen, omdat je een antwoord in hele graden krijgt.

Voorbeeld: Punt A 60N 10W, Punt B 60N 20W

Antwoord: SIN (60) x SIN (60) + COS (60) x COS (60) x COS (20-10) = 0.996201...

Omgekeerde COS op het antwoord (zonder afronden) geeft: 4.995

Vermenigvuldigen met 60 geeft: 299,71 NM.


Dit is de afstand langs de grootcirkel. Er wordt bij deze formule ervan uitgegaan dat de aarde bolvormig is, wat in de praktijk niet helemaal het geval is, maar de foutmarge is zeer klein.


Wat houdt omgekeerd COS Precies in ?

Ik heb een voorbeeld bij de oefenvragen geprobeerd te berekenen met jou methode maar ik begrijp niet wat omgekeerd COS precies inhoudt.
 
Wat houdt omgekeerd COS Precies in ?

Ik heb een voorbeeld bij de oefenvragen geprobeerd te berekenen met jou methode maar ik begrijp niet wat omgekeerd COS precies inhoudt.

Zoiets heet ook eigenlijk arccosinus.

De cosinus van 60 graden is 0,5. De arccosinus van 0,5 is 60 graden. Precies het omgekeerde dus.

P.
 
Het juiste woord is inderdaad arccosinus. Dit kun je op de rekenmachine doen door eerst op de 'shift' knop te drukken en dan 'cos' vandaar omgekeerde cos.
 
Back
Top