PPL Navigatie Leerdoelen - Meedenken

davidwil

Member
Momenteel ben ik aan het leren voor het PPL navigatie examen. Nu staan er in de leerdoelen zaken die ik niet in het boek van Mosbach of Vrijhof terug kan vinden. Nu kun je met een beetje common sense wel een antwoord formuleren, maar toch ik wil een beroep doen op jullie kennis om deze leerdoelen te beantwoorden:

Wie wil meedenken?

1)
De kandidaat kan de aanbevelingen opsommen die leiden tot een verminderde werkdruk
in de cockpit.

2)
De kandidaat kan de richtlijnen die dienen te worden gevolgd bij het vaststellen van de
vertrekprocedure, opsommen.

3)
De kandidaat kan het item “Aard van de vlucht” in het journaal invullen indien de
voorgenomen vlucht een navigatievlucht is.

4)
De kandidaat kan de richtlijnen opsommen die bij hoge werkdruk in de cockpit het
handhaven van vlieghoogte en voorliggende koers bevorderen.
 
Ik kan me niet herinneren dat het navigatie examen vragen bevatte die ook maar in de buurt van deze materie kwam.

Indertijd (2005) heb ik Mosbach gebruikt, die dekte de volledige lading van de vele proefexamens en het echte examen prima. Maar ja, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst zeggen ze dan...

Hoe dan ook, succes met het examen!
 
Kan mij ook niets in die trant herinneren van de examens,maar wellicht is er iets veranderd. Voor punt 1 zou ik zeggen: Checklists en SOP's en een grondige reisvoorbereiding,voor zo ver je daarvan kan spreken als prive vlieger. Wanneer dit allemaal in orde is hou je meer tijd over om je op andere dingen te concentreren. Zo iets staat volgens mij wel in de het human performance boekje.

Punt 3: Bedoelen ze hier niet VFR/IFR?

Punt 4: Crosschecks??? maar lijkt mij ver gezocht voor een PPL examen.

Hang mij er niet aan op, maar zoals gevraagd probeer ik mee te denken

Groeten Columbus
 
hmmm, ik weet niet wat er nou precies bedoeld wordt met "richtlijnen" en "aanbevelingen", misschien het eerste "regels" en het laatste iets optioneler, bijvoorbeeld procedures en gezond boerenverstand?

Werkdruk ik de cockpit: als er een tweede vlieger naast je zit, kan je die vragen om de checklist op te lezen, of andere dingen te doen zoals een instrument in de gaten houden, een kaart vast te houden/aan te geven, iets voor te lezen, enz. Verder: goede voorbereiding. Zie ook punt 4.

Hoe stel je een vertrekprocedure vast en wat doe je ermee?
- is er een gepubliceerde vertrekprocedure? Waar vind je die?
- voor zover de vertrekprocedure afhankelijk is van het weer, windrichting en -sterkte, zicht, enz., hoe licht je jezelf afdoende in?
- voor zover de vertrekprocedure afhankelijk is van je route en bestemming, waar vind je speciale regels die eventueel van toepassing zijn?
- Moet je tweezijdig radiocontact hebben, startup toestemming vragen, enz.?

het journaal: het lijkt het me eerder de bedoeling dat je weet wanneer je een vlucht als "overland" (OVL) aanmerkt...

Nogmaals werkdruk: dit heeft alles te maken met voorbereiding zodat de werkdruk zo laag mogelijk blijft. Dingen als verzorgen dat je de juiste drukhoogte hebt ingesteld, het corrigeren van de precessie van het gyrokompas, verifieren dat het kompas is gecalibreerd en geen metalen voorwerpen de aanwijzing kunnen verstoren, rekening is gehouden met de actuele kompasfouten, de juiste kaarten bij de hand zijn, enz... vervolgens onderweg je koers controleren en eventueel je navigatieplan bijstellen als de wind en druk anders blijkt te zijn dan gepland...
... en als het teveel wordt en als je een wing leveller of automatische piloot hebt (en ermee om weet te gaan!!) dan kan je deze gebruiken.
 
Last edited:
Allen bedankt voor jullie reactie. Overigens krijg ik wel een beetje het gevoel niet al deze vragen helemaal "passen" in een PPL navigatie examen. Maar wellicht schat ik het verkeerd in. Ik ga verder studeren, en bedank jullie nogmaals.

D
 
Last edited:
Back
Top